Lagar runt sadelutprovning/köp?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag har sen i Augusti "roat" mej med att åka ut och in till sadelkillen för att få en passande sadel. Den ena sadeln är mer opassande än den andre och nu sitter jag med en sadel som hästen vägrar gå från stallet i (hon blir ordenligt skavd i pälsen över ryggemn och får mjuka "bumpor" över ryggraden också- då nåt fel är det ju!). Senast jag var inne var för 3 veckor sen, jag har testat sadeln med olika gjordar, med och utan vojlock och det är samma resultat oavsett.

Jag vet av tidigare (och andras) erfarenhet att företaget är mycket svåra att få att ta tillbaka felutprovade sadlar "nej, vi har inte alls gjort fel och skulle aldrig sälja en sadel som inte passar". Dom har "bytesrätt", men det hjälper knappast mej när dom aldrig lyckas hitta en sadel som passar. Sadeln var också relativt dyr (iaf för mej som är arbetslös).

Så vad finns det för lagar och regler jag kan luta mej mot när jag ringer dom och reklamerar utprovningen? Jag har varken råd eller lust att åka dit en gång till för att få hem ytterligare en icke-passande sadel (som dom tycker passar!). Jag kan däremot tänka mej att åka och lämna den sadeln jag har (såklart!), då behöver jag bara låna bil..

Ni som vet och kan, hjälp please?

/ Lavinia

Sv: Lagar runt sadelutprovning/köp?

Om dom går ut med sadelprovning i sitt affärskoncept borde du kunna reklamera som vilken tjänst som helst. Du behöver väl "bevisa" att den inte passar och kanske låta någon opartisk bedöma, jag vet inte:confused: Har dom sagt nej till dej, eller är det var du tror?

Om du vänder dig till en professionell sadelutprovare för köp av sadel. Så bör det gå under Konsumentköplagen om du är privatperson.
Då har du rätt att kräva en passande sadel till din häst och att de rättar till det om den inte gör det. Men du har ingen självklar rätt att få pengarna tillbaka. Det du har rätt till är väl anpassade sadel till hästen.

Får du inte det kan du vända dig till både Allmänna Reklamationsnämden (ARN) och Konsumentombudsmannen (KO) för att få hjälp.

Det står ju i konsumentköplagen att företagen har 3 ggr på sig att rätta till eventuella fel, vid fel på vara etc. Så har sadelutprovarföretaget haft fler än 3 ggr på sig så borde du kunna säga att nu har ni haft era försök på er och det fungerar fortfarande inte så därför vill du reklamera. Kontakta din konsumentombudsman i din hemkommun för vidare info så kan dom även hjälpa dig med att sätta press på företaget. Jag har i vissa fall när jag har varit oense med ngt företag, kontaktat min konsumentombudsman och sedan sagt till företaget vad konsumentombudsmannen sagt och då har dom alltid gett sig.

Tack för svar!

Problemet är ju att dom inte verkar ha något hemma som passar min tjej.

Jag fick en bedömning av en annan sadelmakare bara 1 eller 2 veckor efter vi varit där, och han konstaterade att den åtminstone måste stoppas klart rejälare i bossorna bak (som på ny sadel redan är jättestoppade!), och att sadeln "gungar ordentligt upp och ner i bak. Jag hamnar ju också i bakvikt i den eftersom den glappar så mycket- detta hade jag inte märkt (inte så himla lätt att se när man rider- det borde sadelmänniskorna sett). Detta i sin tur gör att jag hamnar fel och knuffar fram sadeln..

När jag ringde förra vändan frågade jag specifikt om de hade något som passade och de sa att om vi inte hittade något så skulle jag kunna lämna tillbaka sadeln. Tyvärr var väl jag mesig och ifrågasatte inte tillräckligt, dom hade ju både sadelutprovaren och en annan där som ansåg att sadeln satt bra, men så har ju inte varit fallet när jag kommit hem och sadlat där jag vill ha sadeln..

Jag ska ringa dom så snart jag hinner och de har tel tid så får jag se vad de säjer, men jag pratade om detta med min tränare och hon sa att hon endast hade 1 elev som fått lämna tillbaka och hon hade varit väldigt tuff. Därav vill jag gärna ha mer på benen..

Sadelmakaren är medlem i masters of saddlery eller vad det nu heter (långt och svårt att minnas är det i af) vilket borde innebära någon mer garanti för rätt saker.

/ Lavinia

du måste bevisa att sadeln inte passade VID köptidpunkten. det hjälper alltså inte att hävda att sadlen ej passar efter en månad. hästen kan ju ändra sig.

därför ska man alltid få hästens rygglinje och mankprofil avritad samt ta bilder från olika vinkler. då kan man styrka att en sadel som tex är för lång eller för smal aldrig har passat.

om du läser ridsport så har det varit massa debatter om just detta ämne.

Hej!

Bilder togs några dagar efter vi varit där och den andre sadelmakaren tittade på sadeln 1 eller 2 veckor efter vi varit där (minns inte exakt). Så bilder har vi som är relativt färska och på 2 veckor vägrar jag tro att hennes rygg går från så svängd till så rak att sadeln gungar upp och ner. Jag tror inte heller att hon lyckats bredda sej mer, men jag har mått på henne från några veckor innan vi åkte dit, men dom tar ju inga mått där..

/ Lavinia, som missade veckans teltid och tar det nästa vecka..

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 481
Senast: pews1972
·
Utrustning Jag har en hoppsadel & en dressyrsadel till min häst. Dressyrsadeln ligger jätte bra på honom men hoppsadeln däremot ikke:/ har lämnat...
Svar
8
· Visningar
5 545
Senast: zabby
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag... 2
Svar
32
· Visningar
3 320
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?