Lågbegåvade barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lågbegåvade barn

Han blir stimulerad av musik hela nätterna igenom :rofl:
Radion är på för att det inte ska vara så tyst.

Musik är stimulerande, ska tänka på att spela dagtid oxå.

Tack :)
 
Sv: Lågbegåvade barn

hmmm, det är inte sent att gå vid 13 månader! Utan helt normalt.
De allra flesta barn börjar gå någon gång mellan 10 och 18 månader.
Vad jag hört så gör inte läkarna någon utredning förrän efter 18 månaders ålder, såtillvida det inte är mer saker som indikerar på att något skulle falla utanför "normalnormen".

Min moster har 4 barn varav 3 gick runt ettårsdagen den siste parveln gick lagom till 18 månaders. Inget fel på honom idag 9 år senare ;)

Min ena lillasyster sa inte ett ljud knappt innan hon fyllde tre, sen när hon väl bestämde sig för att snacka så blev det bara en massa stammande, men när hon började på lekis så var även stammningen borta och man märkte ingen skillnad på henne och andra barn.

Har själv 4 ungar födda 99, 02, 04 och dec 05. de tre första har gått runt årsdagen +/- några veckor. men 02 är mindre än de andra två (stl i förhållande till ålder) har varit sen att prata, många förstår inte vad han säger nu heller, samt även varit senare att sluta med blöja etc. Men jag vill inte påstå att han är lägre begåvad eller sen i förståndet på något vis, snarare är han ganska smart vilket vi får medhåll av från dagmamman. Enligt bvc finns där inget oroväckande heller.
Säger man nån gång till honom att : du är ju en stor kille nu. så kommer svaret snabbt: NÄE jag är LITEN.:D Så han vill nog vara liten ett tag till. Risken med detta är att han lurar oss att slippa göra saker och ta ansvar på den nivå han kan genom att vilja vara liten. :o Har ju hänt en och annan gång att man automatiskt "skällt" på storebrorsan , men där han varit tämeligen oskyldig till uppkommen dispyt.

:bump:
 
Sv: Lågbegåvade barn

Ja vi hoppas att det bara är understimulering, men det finns lågbegåvning och diverse bakåt i släkten med så risken är högre att det är något annat.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Har lärt mig massor om sånt, den hårda vägen.....
Har en autistisk son. Det jag har lärt mig är att musik på nätterna och fiskolja var dag gör honom smartare.
Allt som stimulerar balansen snabbar oxå på utvecklingen, tex ridning, klättring, balansera på vad som helst. En anna sak är att han utvecklas i etapper, ett tag är det kroppen, ett annat tag är det språket, sen gester o.s.v.
Mellan dessa utvecklingsperioder så är han mer autisktisk än vanligt och tillbringar väldigt mkt tid upp och ner, timmar varj edag.

Fattade inte varför men det är rätt logiskt att om man står på huvudet så kommer mer blod till hjärnan och den borde fungera bättre. Precis som om han känner att han behöver göra så?

Efter upp och ner perioderna har han utveckltas otroligt mkt på kort tid så det är BRA för honom.

En annan sak att tänka på är att göra honom otroligt bra på en sak, en helt simpel sak för det gör honom stolt att just han klarade det.

Klarar man en sak klarar man flera saker, framgång föder framgång.
Fokusera på en enda fånig sak och beröm honom som om han åkt till månen och tillbaka.

Jag gör oxå så mkt feldenkraiss jag bara kan på honom.


Det har gett resultat. Han förstår i princip inte vad folk normalt säger, han behöver korta enkla meningar.

att säga: Kolla på den där röda lilla fina bollen, ska vi se om du kan kasta den till mig?
Det förstår han inte ord av för det sägs alldelles för fort.

Säger man däremot Röd boll kasta så kastar han den röda bollen bland 3000 andra bollar.

Tex så går han på simskola. Alla barnen sitter på kanten. Alla lyssnar på läraren utom han för han vet att det inte är lönt han förstår inte, han plaskar och fjantar men sitter still för det har vi lagt ner mkt möda på.
Läraren undervisar barn ett och han tittar helt fokuserat på vad de gör. tittar även på nästa barn och sen återgår han till att fjanta. När det är hans tur gör han EXAKT vad han ska, för han tittade på hur de andar gjorde. Gör han fel så ändrar han det inet när läraren säger för han fattar inte förrän hon fysiskt visar hans kropp hur det ska vara. Han har alltså kommit på ett sätt att fungera trost avsakanaden av att förstå vad folk säger. Det tycker jag är coolt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 050
Senast: Amk
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 284
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 035
Senast: skuggi
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 899
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp