Lagen om ensamhäst

P

Piavik

någon som vet när lagen om att man inte får ha en häst ensam träder i kraft?

Sv: Lagen om ensamhäst

Inte en aning???
Någon som vet var man hittar den lagen isåfall.

De nya reglerna har väll inte trätt i kraft eftersom man förmodligen skall lägga ner den myndigheten. Eller??

Finns ingen sådan lag och det planeras ingen sådan heller vad jag vet. Debatten om djurskyddsmyndigheten tog en del lustiga vändningar under året. Det är enligt djurskyddsmyndigheten själva (och dess generaldirektör) inte korrekt det som sagts i en del tidningar. Det som framgår av djurskyddsmyndighetens egna tankar är att även människan och andra djur kan fungera som sällskap åt hästen.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3214

Lagen är tänkt att träda i kraft den 1/1 2008, men vad jag kan se är det ej beslutat ännu.
Här kan man läsa mer om vad förslaget var menat att innebära
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3214

Det finns ett förslag på att DSM ska integreras i SJV och ej vara en egen myndighet, detta skulle i sådana fall ske den 1/7 2007. Personalen på DSM kommer till stora delar att följa med till SJV i sådana fall.

Jag önskar att den träder i kraft genast!!!!! Det är djurplågeri att ha en häst ensam i ett stall och likaså när den inte kan se andra hästar från hagen anser jag!!:mad:

Det är väl ovidkommande! Ingen med lite emapti och sunt fönuft skulle väl kunna tänka sig att ha en häst ensam .Överväger man ens det som ett alternativ då är man inte lämplig att skaffa häst överhuvudtaget.

Håller med,:bow: men tyvärr finns det ju alltför många sådana puckon i detta landet som inte fattar det!:mad:

Självklart ska ingen häst behöva gå ensam, men man behöver faktiskt inte vara ett pucko bara för att man har det så. Det kan finnas många bakomliggande faktorer till att endel hästar går själva.

Man har kanske inte möjlighet att köpa en ny sällskapshäst direkt och man hittar kanske ingen att låna...man ska däremot hela tiden sträva efter att hästar inte ska vara ensamma.

Men att säga att man är pucko för den sakens skull...du säger mer om dig själv...tyvärr

kan ju uppkomma situationer där en häst kan bli ensam kort period.

Senast ändrad av en moderator:

Vilka jag syftar på med ordet puckon är de som låter hästarna stå ensamma längre tider, d v s år in och år ut och som anser att dem själva eller andra människor är tillräckligt gott sällskap till hästen än en artfrände!(Det finns massor av ensamma hästar på gårdar som "lämnas kvar" p g a att barnen flyttat eller tappat intresset) Jag förstår också att man kan råka bli utan sällskap till sin häst en kort tid innan man kan finna nytt, men då har man ju i alla fall inställningen att hästar bör ha sällskap och jobbar på att finna det!

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Övr. Katt Ja som rubriken säger. Är det värt laga ett där trådarna hänger hur som helst eller läge att köpa nytt? Ska se om jag får till någon...
Svar
13
· Visningar
630
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Enligt våra lagar får inte en häst vara ensam i sin hage eftersom hästen är ett flockdjur så ska den ha sällskap. Gamla människor...
Svar
0
· Visningar
67
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
576
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 637
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet