Lägenhetsvänlig gödsel

Bukefalos 30 år!

Araminta

Trådstartare
Jag hobbyodlar diverse grönsaker och kryddväxter på balkongen och det går åt en hel del jord. Men att slänga jord känns vettlöst - den är ju inte förbrukad, bara näringsfattig. Har tidigare pysslat med bokashi men äcklet med lukt och hantering i lägenhet blev till slut bara för mycket.

Så försöker nu hitta ett smidigare alternativ men de flesta rekommendationerna vänder sig till trädgårdsägare. Gödsel är den givna första rekommendationen. Men att viss typ av gödsel luktar mindre än andra, innebär inte att de luktar tillräckligt lite för att fungera i lägenhet. Eller?

I andra änden av spektrat tipsas det om olika typer av flytande näringstillskott, både egna hopkok och färdiga produkter. Men är dessa verkligen tillräckliga för att återställa uttröttad jord? Jag stödfodrar mina plantor med växtnäring men det är ju ovanpå en grund av rimligt näringsrik jord.

Någon lägenhetsodlare här som kan tipsa om en lösning?

Jag gödslar med hönsgödsel.
Inte ovanpå utan långt ner i krukan när jag planterar. Upplever inte att det luktar när det är nedgrävt.

Annars finns ju Blåkorn och annan konstgödsel...

Jag gödslar med hönsgödsel.
Inte ovanpå utan långt ner i krukan när jag planterar. Upplever inte att det luktar när det är nedgrävt.

Annars finns ju Blåkorn och annan konstgödsel...

Åh! Då kanske det ändå kan fungera med riktigt gödsel ändå? Det vore ju toppen!

Jag hobbyodlar diverse grönsaker och kryddväxter på balkongen och det går åt en hel del jord. Men att slänga jord känns vettlöst - den är ju inte förbrukad, bara näringsfattig. Har tidigare pysslat med bokashi men äcklet med lukt och hantering i lägenhet blev till slut bara för mycket.

Så försöker nu hitta ett smidigare alternativ men de flesta rekommendationerna vänder sig till trädgårdsägare. Gödsel är den givna första rekommendationen. Men att viss typ av gödsel luktar mindre än andra, innebär inte att de luktar tillräckligt lite för att fungera i lägenhet. Eller?

I andra änden av spektrat tipsas det om olika typer av flytande näringstillskott, både egna hopkok och färdiga produkter. Men är dessa verkligen tillräckliga för att återställa uttröttad jord? Jag stödfodrar mina plantor med växtnäring men det är ju ovanpå en grund av rimligt näringsrik jord.

Blomstra är den bäst doserade krukväxtnäringen, men det är en konstgödning. Generellt sett byter man ju jord på krukväxterna när man planterar om dom och sen kompletterar med gödning i vattningen efter några veckor.

Min hranne tycker att det är fullt hanterligt att förvara brunnen hästgödsel i lägenheten. Hon har en spann med lock som jag fyller åt henne då och då.

Odlar på balkongen så vet inte om det är svar på din fråga, men vi köper säck med gödsel och förvarar säcken i källarförrådet eller på balkongen. Brukar inte slänga stora mängder jord utan blandar fjolårets med gödsel och lite fräsch jord på toppen. Ingen lukt alls 😊

Odlar på balkongen så vet inte om det är svar på din fråga, men vi köper säck med gödsel och förvarar säcken i källarförrådet eller på balkongen. Brukar inte slänga stora mängder jord utan blandar fjolårets med gödsel och lite fräsch jord på toppen. Ingen lukt alls 😊
Jag gör likadant.

Jag tycker att hönsgödsel luktar även ganska långt efteråt, men välbrunnen hästgödsel är bättre. Själv använder jag ofta flytande algbaserad gödning och lusernhack eller dito pellets, beroende på vad som finns rester av från hästarna.

Upplever att om jag blandar grönmaterial (i form av lusern om jag inte har kompost från odlingsföreningen) i gammal jord så gör det väldigt mycket både för förmågan att hålla fukt och näring och för hur "vital" jorden verkar.

Hur man än gör behöver man ju gödsla under säsong om man odlar i normalstora krukor.

Jag vill slå ett slag för kaningödsel. Luktar inte och kan användas direkt utan kompostering. Om någon granne eller bekant har kaniner kan du säkert få av dem.

Håller med. Torra runda bollar som knappt luktar något alls. Lättdoserat.

Hästgödsel i en hink, även förvarad ute på balkongen, skulle göra mig vansinnig som granne. Det luktar mycket.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka