Lägga ut bilder på facebook på andras hästar?

Sv: Lägga ut bilder på facebook på andras hästar?

Fast hur skulle det då fungera med tex skog(eller hagar) då vi har allemansrätt? Skulle en markägare kunna vägra mig att fota ett träd i han skog/hage. Låter väldigt underligt faktiskt :p

Tror ingen kallat TS för "löjlig", utan det man har fört fram är att fotografen/copyrightinnehavaren har laglig rätt att lägga ut bilderna utan att vare sig fråga eller be om lov.

Jag brukar snarare möta motsatt åsikt - att folk är stolta över sina hästar :love:, om de inte har någon uppenbar anledning att vilja ha dem undangömda.

Har ingenting med löjlig eller taskig att göra, bara frågan vad man vill ha ut av tråden? Fakta eller medhåll?

Jo i början var det faktiskt nån som kallade henne löjlig och fick med medhåll av andra. Det jag menade var att det känns lite krasst att bara skriva att nån är löjlig eller "säg åt henne istället för att tramsa här". Jag skulle tro att vi kunde ta bort en väldig massa trådar om slutsatsen alltid var "prata med den det berör istället för att fråga oss". Dessutom i TS första inlägg frågar hon vad andra tycker och hur de skulle reagerat. Hon efterfrågar faktiskt tankar och söker inte medhåll eller ren fakta. Eller, så tolkade jag det men jag har kanske fel. Men som sagt man är ju olika och bara för att de flesta vill ha bilder på sina hästar vill inte alla det.

Kl
Det finns ganska många som har fotografering som hobby och som fotar hästar, hundar mm och publicerar på pixbox, på hemsidor etc och det får jag som ägare acceptera. Det jag kan ha svårt med ibland är när jag/vi själva är med även om det är i offentliga sammanhang. Jag säger som andra sagt att så länge det inte följer med en mängd mer eller mindre osanna historier med bilderna - låt det vara som det är och se det som "reklam"

visst kan man lägga ut bilder pa andras hästar bara man inte lägger ut ägarens namn och hästens namn eller ljuger de här e mina hästar, jag har lagt ut bilder pa andras hästar men aldrig pa ägarens namn eller hästen namn har folk som lägger ut bilder pa min häst med men de e snälla och har respekt för mig :)

Kanske har missat det i tråden, men varför känns det "konstigt" att hon har lagt ut bilder på dina hästar?
Ibland får man försöka rannsaka sig själv för att se om det finns någon logik i sina känslor. :)
Gårdens namn kan jag ju förstå att du inte vill ha med, även om jag tvivlar på att några psykopater spanar runt på facebook och bestämmer sig för att mörda dig och dina djur. ;)

Är det hennes bilder skulle jag strunta i det, hon gör vad hon vill med dem. Om hon däremot tagit/stulit bilder från dig så skulle jag väl bara säga till. Jag är inte kinkig när det gäller sånt.

Det är ju som att jämföra turistbilder på djur och lägga upp på sin hemsida eller fb osv

Jag tycker det är lite larvigt och jag skulle själv inte bry mig det minsta. (Om inte bilden var väldigt osmickrande ;) )

Min häst lider inte på något sätt av att visas upp på fb. Jag lider inte på något sätt av det heller.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är som är så jobbigt med att det finns bilder på dina hästar?
Vad gör det om andra får se dina hästar på internet?

*delvis kl*

Jag tillhör dem som inte alls hade uppskattat att se bilder på min häst ute på Internet utan min vetskap. Evenemang är helt ok, men hagbilder/stallbilder osv är verkligen big no no för mig. Dels vill jag vara väldigt anonym på Internet (hur man nu kan vara det med hästnamnet publikt och mitt eget som ägare :D) och dels så tycker jag det är rent ohyfsat. Jag är väl lite gammalmodig :angel: Jag vill ex inte lägga ut bilder på hela gården i sig men bitar går bra osv.

Även om Pazuzu skriver att psykopater hittar en oavsett så vill jag inte offentliggöra hela mitt liv, och min häst upptar större delen av mitt liv. Är det så konstigt? Verkar så efter att ha läst denna tråden :o

Jag bryr mig inte det minsta om sådant. Jag har själv hästar och det är flera som har bilder ute på dem och det är väl bara trevligt att se fler vackra hästbilder, speciellt på mina skruttar tycker jag! :)

Om du bryr dig om bilderna tycker jag nog du är lite fånig, en helt personlig åsikt givetvis. Hon som hjälper dig med hästarna är ju antagligen rätt förtjust i dem och de är en del av hennes liv med varför det känns naturligt att lägga ut bilder på dem.

Gårdsnamnet har jag lite mer förståelse för, jag ser scenario framför mig där en hord med ungar kommer på oanmält besök med fickorna fulla av godsaker för att de sett ens söta häst på någons facebook-sida. ;) Men.. det är väl både osannolikt och harmlöst.

Hur som helst är det förhoppningsvis en vettig människa eftersom du låter henne rida dina hästar så är det något som stör dig så prata med henne!

Det var rackarns vad det har skrivits här sen jag kollade sist:p! Många olika åsikter och ingen är väl egentligen rätt eller fel. Men jag håller nog fast vid att jag tycker att man frågar först innan man lägger ut en stor mängd bilder på andras hästar och jag skulle definitivt inte skriva ut någon annans adress eller bilder på hus etc.

Hej hopp!

Nej gårdens namn känns lite vanskligt att lägga ut. Sen det här med hästfotona, jag tror att hade hon bara frågat först hade jag nog inte reagerat på det. Men lägga ut 55-60 på andras hästar, då skulle iaf jag fråga om lov först. Inte för att jag skulle få för mig att göra det iof:p. Jag träffar henne imorgon, så då får jag prata med henne.

Fler åsikter, hur skulle ni reagera?

Inte reagera alls när det gäller hästarna, tänker bara på hur mkt bilder som ligger ute på mig och mina hästar från tävlingar där fotografer tagit dem :crazy:

Men däremot gårdens namn hade jag inte gillat..

Att hon lägger ut så många bilder kan ju bero på att h*n helt enkelt tycker om dina djur och själv hade jag nog bara blivit hedrad.

Jag hade nog bara frågat om hon kunde ge mig alla bilder..:d

Däremot gårdens namn skulle jag inte vilja att h*n skrev ut. Kändes lite väl!

Jag har andras hästar på min hemsida i olika album, men jag har givetvis pratat med ägarna om detta först. Skulle inte lägga ut bilder av någon annans djur utan att veta att det är ok från ägarnas sida. Tycker det hör till god ton att man frågar. Prata med henne om detta. Du kan ju tex be henne att ta bort gårdens namn. Säg hur du vill ha det. Det är ju dina djur.

jag förstår henne fullt! hade det funnits facebook när jag var medryttare/skötare hade jag också lagt upp MASSOR av bilder på hästen/arna! :D

och som andra säger, gillar du inte att gårdsnamnet är publicerat kan du ju säga det TILL medryttaren bara?

och som andra säger, gillar du inte att gårdsnamnet är publicerat kan du ju säga det TILL medryttaren bara?

TS kanske bara ville höra hur andra ser på sånt här och vad dom tycker. :)

Precis så är det:p! Jag pratade med skötaren till gammeltanten redan dagen efter. Tråden skapade jag bara för att jag var nyfiken på hur ni andra tänker!

Enligt fb´s användarvillkor får du inte lägga upp information som är identitetsbunden till någon annan, det vill säga just namn på gården där du bor och så vidare så länge du inte ber om lov.

När man lägger upp bilder och liknande på fb så äger de rättigheterna till bilderna och texter oavsett om du tar bort dem. Jag kan förstå din oro då man enligt mig måste få avgöra själv om man vill att ens som i detta fallet gårdsnamn ska finnas på internet eller ej, och jag anser att det var tankläst av henne men troligen inte gjort i ett felaktigt syfte. Men man måste alltid tänka på att internet når ut till alla, sådant som gårdens namn var nog dumt då det kan hamna i orätta händer. Men jag tycker du ska prata med henne.

jag har faktiskt vart den personen som lagt ut bilder på min dåvarande foderhäst och innan hans ägare sa till mig att jag inte borde göra det reagerade jag inte alls på det utan tyckte det var helt okay men nu efteråt när vi har pratat om det ett par gånger så förstår jag henne helt och hållet. Det finns så mycket skumt folk på internet och även om man inte skriver ut gårdens namn eller hästens namn så kan det alltid finnas (förlåt) någon idiot som hittar dit. Man vet aldrig vad folk är kapabla till att göra! Så jag tycker att hon borde ha frågat dig först och du inte vill att dom ska ligga uppe så tycker jag att hon ska respektera det! :)

Fotografen äger bilderna o gör vad den vill, jag bryr mig inte så länge som namnet på djuren eller mitt namn publiceras.
Min anonymitet på nätet kompromissas inte på något sätt av det.

Att lägga ut dem på en sajt där man överlåter rätten till ex FB kanske inte är så smart, men inte olagligt.

Enligt fb´s användarvillkor får du inte lägga upp information som är identitetsbunden till någon annan, det vill säga just namn på gården där du bor och så vidare så länge du inte ber om lov.

När man lägger upp bilder och liknande på fb så äger de rättigheterna till bilderna och texter oavsett om du tar bort dem. Jag kan förstå din oro då man enligt mig måste få avgöra själv om man vill att ens som i detta fallet gårdsnamn ska finnas på internet eller ej, och jag anser att det var tankläst av henne men troligen inte gjort i ett felaktigt syfte. Men man måste alltid tänka på att internet når ut till alla, sådant som gårdens namn var nog dumt då det kan hamna i orätta händer. Men jag tycker du ska prata med henne.

:eek::eek::eek:
Det visste jag inte! (Ja, jag slarvar med att läsa igenom de tusen sidor med användarvillkor som finns när de vanligen är utformade likadant på alla sådana sajter)
Innebär det rent tekniskt att jag förlorar mina rättigheter till bilderna eller att jag och FB "delar" på rättigheterna?
Fytusan... Nu blev jag lite grinig!

/Micks, en liten amatörfotograf som vill ha sina bilder för sig själv...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
14 161
Senast: Tirnanoogh
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 936
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka