Lägga ut bilder på facebook på andras hästar?

Sv: Lägga ut bilder på facebook på andras hästar?

Fast finns det någon psykopat där ute som vill dig illa, lär nog denne hitta dig vare sig någon bekant lagt upp bilder på ditt hus eller ej... Inte meningen att skrämmas, men om man ska vara lite realistisk.;)

Jag kan förstå om du inte vill att hon ska lägga ut stallnamnet osv, men jag hade inte haft problem med att min medryttare ( om jag hade haft någon ) lagt ut bilder på mina hästar! Men smaken är som baken, tycker du att det känns obekvämt så får du helt enkelt säga det till henne?! :)

/ Beccahedberg

Jag skulle inte bry mej sålänge det talas sanning i samband med bilderna. Alltså inga långa haranger med påhittade historier ang dom. Tycker någon att dom är fina så blir jag bara stolt...:laugh:

Däremot kan jag väl hålla med om att hon kanske skulle plocka bort gårdsnamnet...

Mvh Domino_s

Ha, ha ja risken med att skriva ut sin adress på webben är nog inte så överhängande stor:p. Men efternamn och adress skriver jag aldrig, är lite försiktig av mig!

Sen fick det olika privacy-inställningar på Facebook också. Kan alla se bilderna eller bara hennes vänner? Det tycker jag är en viktig aspekt.

Jag håller med de flesta övriga, så länge det är hennes bilder spelar det ingen roll vem som äger hästarna, hon har rätt att göra vad hon vill med bilderna.

Jag vet som många redan nämnt att fotografen alltid äger bilderna (läser till fotograf själv)

Men måste ändå inflika att det väl endast gäller bilfer som INTE ÄR TAGNA PÅ PRIVAT MARK?

För du får ju stå ute på en gata och fota in i en trädgård/hus, men inte gå in och fota på den privatägda marken!? (utan lov) vist är det väl så?

och angående
Oavsätt vad du själv har för inställning så har du ingen laglig rätt att be henne ta bort fotona. Hon har sin fulla rätt att visa upp dom som hon vill, trots att det är dina djur på fotona, då det är hon som tagit dom.

så är det väl lite väl hårt draget. Vi har faktiskt yttrandefrihet och hon bryter inte mot någon lag om hon skulle BE tjejen ta bort bilderna!

Trots att jag är fotograf och fotar åt andra så FRÅGAR jag ändå OFTAST (inte alltid, men då är det ngn enstaka bild och jag knappt vet vem som äger djuret/barnet/huset) om personerna har något emot om jag skulle lägga upp bilder på dem/deras hus/djur på nätet så repekterar jag dte och låter bli. punkt.
och jag RESPEKTERAR om de inte vill det!

Förlåt, det var en felskrivning från min sida.
Det skulle vara "laglig rätt att kräva" och inte "laglig rätt att be".
Vädja kan man ju alltid göra och hoppas att personen i fråga vill lyssna på det örat.

Foton tagna på privat mark uppfattar jag som att det räknas som foton tagna i en butik. I det läget får jag alltid anta att jag har rätt att fota om där inte sägs annat och dom kort jag tagit innan jag blir uthyst från affären får jag behålla och göra vad jag vill med.
En tvist till i det hela är detta med bloggar. Bloggar kan vad jag förstått räknas som journalistiska och då kan jag lägga ut samma typ av foton som dom gör i tidningar. Det var inte så länge sedan det togs upp i tv i något av dom där pratprogrammen som går på dagarna. Jag minns dock inte vilket eller vilken kanal.

Ordet "jag" i texten är alltså hypotetiskt och inte vad jag skulle väja att göra ;)

Vad jag skulle välja att göra har jag inte talat om för jag anser att det inte har med att göra med TS situation. Jag kan se båda sidor och anser att ingen av dom är felaktiga. Ibland är moraluppfattning bara olika utan att det är något fel i det hela. Allt man kan göra då är bara att vädja om förståelse för ens egna sida och för sin egna skull acceptera om den andra inte har den förståelsen.

Lagen är ju den att hon äger bilderna - och har rätten till att publisera dom. Däremot så kan du ju snällt be henne ta bort namnet till gården.

Lagen är ju den att hon äger bilderna - och har rätten till att publisera dom. Däremot så kan du ju snällt be henne ta bort namnet till gården.

*KL*

en sak som slog mig när jag läste det här, du skriver att hon hade sin häst inackorderad hos dig tidigare. Betyder det att du bedriver någon slags verksamhet?
Om man gör det kanske man ska ha som policy att informera tex. medryttare/hyresgäster om att man är rädd om sin integritet och tex. inte vill att gårdsnamn/hästnamn mm ska läggas ut på internet?

Det är inte riktigt OK att lägga ut bilder på andra utan att först höra med dem och att dessutom sätta ut namnet är lite okänsligt.

Sen det här med hästfotona, jag tror att hade hon bara frågat först hade jag nog inte reagerat på det. Men lägga ut 55-60 på andras hästar, då skulle iaf jag fråga om lov först.

Fråga om lov? Det låter som någonting man frågar sin skolfröken. Tror inte att man behöver fråga motivet om lov, möjligen om det är människoporträtt men inte vanlig avbildning, sportfoto, pressfoto el. dyl, däremot är det väl trevligt att hon informerar dig om att hon lagt ut bilderna så du också kan ta del av dem?

Gårdsnamnet kan man ju be henne snällt att ta bort, inte för att det skulle vara förbjudet att skriva ut det heller iofs.

Jag skulle inte bry mig. Inte om gårdsnamnet heller.

Men om du känner annorlunda så prata med henne!

Blir lite förvånad att folk tycker det är helt okej och kallar dig löjlig, lite taskigt tycker jag för man är ju olika och du har ju tänkt prata med henne. Jag tycker att du har rätt till att känna som du gör. Det är ju säkert som alla säger att du inte kan tvinga henne men du kan ju säga att du hade uppskattat om hon frågat först och be henne ta bort bilder/info om du vill det utan att försöka tvinga henne eller göra en stor sak av det. Men en vuxen person med 50 bilder på någon annans djur borde kanske frågat dig kan jag tycka.

Kanske en dålig jämförelse men jag vet många som blivit jätteirriterade då folk tagit kort på deras bebis och sen kommer den nyfödda ut på FB. Jag tycker nog att det ren hyfs att fråga "ägaren" om man vill publicera bilder/info på något som inte är sitt eget. Det försvinner ju aldrig från nätet.

Som sagt man är olika! Vissa är med på massa forum, har bilddagbok och är totalt öppna med hela sitt liv och vem de är. Andra är alltid "anonyma" och vill vara det, jag tycker man ska få välja det själv.

Men tjejen som tog bilderna är ju "ägaren" av bilderna.

*KL*

Jag hade absolut inte brytt mig så länge inte personen sagt att det var hennes hästar och inte mina eller liknande.
Gårdsnamnet hade jag inte hellre brytt mig om- all reklam är bra reklam enligt mig :idea:

Jag skulle inte tyckt om det om någon la ut bilder på mina hästar utan att ha pratat med mig först. Själv försöker jag vara väldigt noggrann med att inte lägga ut bilder på andras privata hästar. Tycker att det är skillnad på bilder från evenemang och hemmahagen. Har t o m låtit bli att lägga ut bilder på mina egna hästar om andras hästar synts för mycket.

Försöker göra med andras hästar som jag vill att de ska göra med mina.

Jag har lagt ut en hel del bilder på min medr.häst (:love:) dock på pix där jag vet att jag kan få bort dem på 2 röda om det skulle ogillas av ägaren...med fb har jag fått för mig att det är svårare...

Men om du inte tycker om att hon har bilder ute på dina hästar så säg det och fråga om hon kan ta bort dem, svårare än så är det inte :)

Jag känner lite som du..

Jag har varit med om att jag hittat min häst på internet (tagen av en person som inte har något med min häst att göra, medryttare till en annan häst i stallet) jag tog lite illa vid men var inte så att jag sa till att den skulle bort. Men som sagt var jag inte alls bekväm med att hon tagit bilder och lagt ut den på nätet, hade inte kännt på samma sätt om hon bara sparat dom för sig själv och haft den privat.

Men om det varit min egen medryttare så hade det inte kännts så konstigt likadant om det var en vän till mig som la ut bilder.

Många skriver att hon äger bilderna men får man ta bilder hur som helst då utan att fråga om lov? det är ju ändå min häst som jag äger?? svårt när jag känner att det är ok på ett sätt men sen känner jag att det inte är ok på ett annat sätt

Blir lite förvånad att folk tycker det är helt okej och kallar dig löjlig, lite taskigt tycker jag för man är ju olika
Tror ingen kallat TS för "löjlig", utan det man har fört fram är att fotografen/copyrightinnehavaren har laglig rätt att lägga ut bilderna utan att vare sig fråga eller be om lov.

Jag brukar snarare möta motsatt åsikt - att folk är stolta över sina hästar :love:, om de inte har någon uppenbar anledning att vilja ha dem undangömda.

Har ingenting med löjlig eller taskig att göra, bara frågan vad man vill ha ut av tråden? Fakta eller medhåll?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
14 161
Senast: Tirnanoogh
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 935
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka