lägger tungan över bettet

Sv: lägger tungan över bettet

om du menar hur man gär för att hästen ska sluta med det så KANSKE jag är till lite hjälp iaf :)

min häst la gärna tungan över bettet.. provade med att byta bett ett antal gånger men det funkade inte , så jag bytte till hööks tungfelsbett och det funkar super!!

Testa att kombinera ett vanligt tredelat med en tungsticka. Har så på min ena häst som gärna biter sig fast, men med tungtickan blir bettet rörligare och de har svårare för att bita sig fast/lägga tungan över bettet.

Prova tungsticka eller att dra åt nosgrimman något, men bara en kort period, inte som permanent lösning.

Funkar det inte ligger det förmodligen i din ridning eller att hästen har någon spänning eller liknande. Fast egentligen ska du nog börja där, men det kan vara svårt att få ett tydligt resultat iom att hästen redan har beteendet, sas.

tungsticka??? e de samma som tungfelsgummi???
har aldrig riktigt lyckas klura ut hur man sätter fast det på bettet...:angel:

tungsticka??? e de samma som tungfelsgummi???
har aldrig riktigt lyckas klura ut hur man sätter fast det på bettet...:angel:

tungsticka e de samma som tungfelsgummi???
får man tävla på sånt???
har aldrig lyckats klura ut hur man monterar en sån....

kanske ska säga att det inte är min häst, utan en tjej i stallet. hon kan nästan ingenting om hästar (gissa ras? :smirk: ) och jag själv har aldrig haft problem med nån häst som gjort så.
kanske kan hjälpa om man spänner åt sidostyckena? dom satt ganska löst.
han har ett sweet iron tredelat nu...

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 114
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka