Lagning av täcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sunnny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 633
S

Sunnny

Hej. jag vet inte om denna tråd hamnade rätt.

Men jag undrar om nån har nått bra förslag på hur man lagar täcken, så att dom blir någorlunda täta igen????

Tacksam för svar :laugh:

Sv: Lagning av täcke

Jag använder spinackertape. Finns i butiker för båttillbehör.

Jag lämnar in på tvätt, impregnering och lagning. Resultatet är helt outstanding, de kommer tillbaka som nya. Och billigare än om jag skulle försöka själv =)

Jag brukar sy ihop revan så jämnt och snyggt det går. Sen sätter jag en såndär vattentät klisterlapp ovanpå. Finns i t.ex. sybehörsaffärer och fås i en lite större lapp som man kan klippa ut vilken storlek man behöver. Läcker inte alls.

När jag har lagat min täcken har jag använt lagningslapp/extra-bitar som man brukar få med nya täcken.

Lägger ett lager kontaktlim på lappen och på undersidan av täckets yttertyg, runt hålet. Låter det torka för att sen pressa ihop dem. Alltså lägger en lagningslapp inne i täcket.

Gör likadant på utsidan på täcket med lim och lim på en lapp för att sen pressa ihop på lagningen.

Slutar med impregnering.

Har hållit mina täcken täta och håller även i tvättmaskinen.

om man är lite lat och bekväm så fungerar lagningsbitar till kapell riktigt bra. Finns på jula t.ex

Jag använder Stormsure pasta (finns i sportfiskebutiker och HW har det i sitt sortiment), pastan används bl.a. till att laga vadarstövlar/tält etc. Det blir som gummi när det torkar, mkt hållbart och 100% regntätt. Bara att rengöra tyget med lite T-röd på en bomullstuss och sen stryka på tunt med pasta och låta det torka. Snabbt och enkelt! Pastan är transparent så man slipper ha ett täcke som ser ut som ett lapptäcke :)

Jagh har lagat/lappat regntäcke med textillim. Sitter jättebra. Lapp av bävernylon.

Alltså vart kan man hitta Stormsure Pasta? Har googlat massa men inte hittat. Finns det någon hemsida?
Bor i en mindre stad och här finns inga sportfiskebutiker.

Vet inte hur mycket man får säga utan att det räknas som reklam, men ett hett tips är att googla Rambo Stormsure :)

Jag kan inte laga täcken det slutar i katastrof :angel:

Så jag antingen:
*Slänger täcket
*Lämnar in för lagning, brukar bli jättebra och är rätt så billigt
*"Lämnar" dom till mamma som får laga dom, brukar bli jättebra och är gratis :idea:
:o

Först syr jag (läs: farmor) ihop revan. Sedan klipper jag ut en lite större bit från ett annat slaktat täcke och syr på den lappen ovanpå.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 812
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka