Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ja, det är en ras .
Lagotto romagnolo är hela rasnamnet.
En mellanstor hund (40-50 cm) som kommer från Italien. Ursprungligen en vattenapportör men numera en tryffelsökare.
En aktiv arbetande hund med andra ord!
Finns i färgerna vit, orange (mer eller mindre skarp färg), vit och orange, vit och brun samt brun (med eller utan vita tecken på ben och bröst).
Har aldrig fått chansen att testa tryffelsök med min hund, men det vore kul att göra nån gång.
Tills dess får hon nöja sig med att leta kantareller på hösten.
Jag har ingen men ska skaffa!
Håller precis på att kontakta olika uppfödare för att bilda mej en uppfattning om "utbudet" av både uppfödare och hundstammen. Jag har visserligen bara träffat en lagotto i mitt liv och det under bara några timmar, men jag är ändå 100% säker på att det är en sån jag vill ha, passar mig som hand i hanske!
Så nu hoppas jag att inom de närmsta 1-3 åren få hem en liten lagotto att gosa med och plocka svamp allra helst skulle jag vilja ha en vuxen, men i dagsläget verkar inte utbudet vara speciellt stort av omplaceringshundar.
Ja vi har en snart 2-årig Lagottokille. Han var mörkbrun som liten men är ganska ljus nu. Är jättebra att ha med sig i stallet, stannar på gården men har svårt att inte jaga katter. Tycker nya människor är lite läskiga men älskar alla barn.
Jag har en tik på 4½mån som har bott här i drygt en vecka nu. Vi hade tur och slapp stå i kö då hon är en omplacering Ska börja på agility med henne när hon är 1år och sen ska hon ställas ut och om hon fungerar bra och får bra på utställningar, användas i avel. Jättemysig hund som är otroligt lättlärd och smart!
Min familj har en tik som fyller 5 år i höst. Hon är jättemysig och vill gosa och busa mest hela dagarna. Jaga pinnar, bada, rulla i snön tills man blir helt vit är oxå roligt. Älskar mat!