Lägre lön än kollega

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 132722
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 6 674
Tror jag med, och om det skulle ha med halvtidssjukskrivningen att göra (enligt chefen) så får du hävda din kompetens och utveckling. Jag kan klart förstå att man halkar efter om man är helt sjukskriven under en period (då utvecklas man ju inte menar jag) men du har ju jobbat under en längre tid på halvtid vilket gör att du trots din deltidssjukskrivning har hängt med i utvecklingen ändå. Att hålla stenkoll på att få vara med på kompetensutveckling trots halvtidssjukskrivning är något som är viktigt för att hänga med (eller ha något att komma med) i löneutvecklingen.

Det finns andra faktorer som gör att det är rimligt att en sjukskriven har lägre lön än en ickesjukskriven. Det handlar om en marknad, där utvecklingsmöjligheter, risk för framtida frånvaro, flexibilitet är högt värderade.

Som flera andra redan har påpekat, boka ett möte med chefen, och det innan det vanliga lönesamtalet som egentligen bara är en information om den nya lönen.

Under mötet kan du lägga fram det så att du undrar om din sjukskrivning har påverkat dig lönemässigt? Sedan fortsätter du med att du i dag känner att du skulle vilja få upp din lön och fråga din chef vad du måste förbättra och prestera för att få en högre lön. Då "tvingar" du chefen att säga några faktorer, antingen så har denne en rätt klar blid över vad du måste göra för att få upp lönen, eller så blir det en påminnelse/ögonöppnare för chefen om att du faktiskt har halkat efter i lönesättningen...Om chefen säger att du måste bli bättre på A och B så berätta hur du gör i dag och fråga hur du ska utveckla det vidare.
Här vill jag skriva under också, jättebra vinkel!

Sjukskrivningen är en stor risk som kan sänka lönen en hel del. Till exempel har arbetsgivaren svårt att beordra upp dig på fler timmar vid behov. Är den du jämför med också sjukskriven?

Annars skulle i princip hela förklaringen kunna ligga där.

En sjukskrivning/ej närvaro kan påverkar även den modell vi har mycket negativt i lönehänseende. Inte direkt, men pga de indirekta konsekvenser en sjukskrivning och icke-närvaro kan få.

Den jag jämför med är inte sjukskriven. Hen jobbade på timmar först och fick fast anställning i januari och valde att jobba 75% trots att möjlighet till 100 fanns.

Jag undrar om du inte har rätt gällande sjkukskrivningen.

Som flera andra redan har påpekat, boka ett möte med chefen, och det innan det vanliga lönesamtalet som egentligen bara är en information om den nya lönen.

Under mötet kan du lägga fram det så att du undrar om din sjukskrivning har påverkat dig lönemässigt? Sedan fortsätter du med att du i dag känner att du skulle vilja få upp din lön och fråga din chef vad du måste förbättra och prestera för att få en högre lön. Då "tvingar" du chefen att säga några faktorer, antingen så har denne en rätt klar blid över vad du måste göra för att få upp lönen, eller så blir det en påminnelse/ögonöppnare för chefen om att du faktiskt har halkat efter i lönesättningen...Om chefen säger att du måste bli bättre på A och B så berätta hur du gör i dag och fråga hur du ska utveckla det vidare.

Tusen tack för konkret och bra råd!

Det finns andra faktorer som gör att det är rimligt att en sjukskriven har lägre lön än en ickesjukskriven. Det handlar om en marknad, där utvecklingsmöjligheter, risk för framtida frånvaro, flexibilitet är högt värderade.

Jag kan tänka mig att de faktorerna påverkar lönesättningen.

Tror jag med, och om det skulle ha med halvtidssjukskrivningen att göra (enligt chefen) så får du hävda din kompetens och utveckling. Jag kan klart förstå att man halkar efter om man är helt sjukskriven under en period (då utvecklas man ju inte menar jag) men du har ju jobbat under en längre tid på halvtid vilket gör att du trots din deltidssjukskrivning har hängt med i utvecklingen ändå. Att hålla stenkoll på att få vara med på kompetensutveckling trots halvtidssjukskrivning är något som är viktigt för att hänga med (eller ha något att komma med) i löneutvecklingen.

Under vissa perioder har jag bara orkat med mitt dagliga jobb och inte haft tid eller ork till kompetensutveckling utöver det som sker på egen hand. Nu sedan en tid tillbaka är jag starkare och har deltagit i seminarier och är nu anmäld på en kurs i vår.

Kan säkert vara en kombination av dem båda :)

Misstänker dock att TS inte fick lägre lön vid sjukskrivningen (mer än det naturliga pga minskad arbetstid dock) och TS verkar ju inte ha reagerat vid tidigare löneförhandlingar att hen fått sämre löneutveckling än andra. Utan det är först nu när en nyanställd kommit in med högre lön som problemet ens uppmärksammas. (Får jag uppfattningen av då).

Alltså. De senaste två löneökningarna var ganska snåla, båda på fyra procent. Chefen sa, som han kanske sa till alla, att kakan som skulle delas var liten men att jag fick en hög andel. Men jag vet ju inte eftersom jag inte pratar lön med de andra.

Ett tips om man tycker att man borde ha en justering av sin lön är att inte sitta och vänta till lönerevisionen. Då har chefen en förutbestämd pengapåse som ska fördelas på x antal anställda. Då finns det sällan pengar till justeringar för de som hamnat snett. Be om mer lön kan man göra när som helst (fast chefen behöver förstås inte lyssna). Tala om för chefen att du känner att du halkar efter i löneutvecklingen och tycker dig ha rätt till en justering. Sen får ni ta det därifrån, med de argument du har för varför du är förtjänt av mer. Det är ett samtal jag borde ha tagit med min chef för länge sen. Fast jag byter jobb nu istället och höjer då min lön med 22%!

Good for you! :) Du är inne på samma spår som Derivata,och det känns som den mest framkomliga vägen.

Det där med sjukskrivning ställer till det, inte minst mentalt. Jag är sedan ett par år sjukskriven i perioder och har även perioder då jag jobbar men gör ett sämre jobb för att min sjukdom påverkar mig. Det mår jag förstås skitdåligt av, jag vill ju jobba och prestera.

Därför har jag utgått från att jag nog hamnar i gruppen med lägst löneökning (jag ligger dessutom redan över snittet på arbetsplatsen i lön). En chef för några år sedan placerade mig lägst, pga att jag nyss börjat på hennes avdelning och varit borta mycket. Som hon sa, hon "hade inget att bedöma". Jag hade inga invändningar mot det, sa att jag kommer igen när jag blir friskare.

Men min nuvarande chef placerade mig i mittgruppen av tre. Jag har varit borta massor, självförtroendet är i botten så jag mumlade generat, tackade så väldigt och förstod inte hur jag kunde få såpass mycket. Men då sa hon "jag vet ju vad du går för när du är här".

Jag tycker att du ska höra med facket var som är rimligt när man är sjukskriven. Din halvtidssjukskrivning verkar långvarig, då vete katten om jag tycker det är rätt att man ska halka efter lönemässigt. Du ska ju bedömas efter vad du gör när du är där, tycker jag.

Men även jag håller med om att @Derivata s förslag är bra. Det kan dock ge dig kött på benen om du försöker få facket att hjälpa dig med vad som är rimligt.

Det där med sjukskrivning ställer till det, inte minst mentalt. Jag är sedan ett par år sjukskriven i perioder och har även perioder då jag jobbar men gör ett sämre jobb för att min sjukdom påverkar mig. Det mår jag förstås skitdåligt av, jag vill ju jobba och prestera.

Därför har jag utgått från att jag nog hamnar i gruppen med lägst löneökning (jag ligger dessutom redan över snittet på arbetsplatsen i lön). En chef för några år sedan placerade mig lägst, pga att jag nyss börjat på hennes avdelning och varit borta mycket. Som hon sa, hon "hade inget att bedöma". Jag hade inga invändningar mot det, sa att jag kommer igen när jag blir friskare.

Men min nuvarande chef placerade mig i mittgruppen av tre. Jag har varit borta massor, självförtroendet är i botten så jag mumlade generat, tackade så väldigt och förstod inte hur jag kunde få såpass mycket. Men då sa hon "jag vet ju vad du går för när du är här".

Jag tycker att du ska höra med facket var som är rimligt när man är sjukskriven. Din halvtidssjukskrivning verkar långvarig, då vete katten om jag tycker det är rätt att man ska halka efter lönemässigt. Du ska ju bedömas efter vad du gör när du är där, tycker jag.

Men även jag håller med om att @Derivata s förslag är bra. Det kan dock ge dig kött på benen om du försöker få facket att hjälpa dig med vad som är rimligt.

Gud vad skönt för dig att få den positiva feedbacken av nya chefen! Jag vet allt om det där med mentala biten och självförtroendet vid sjukskrivning. Vid senaste lönesamtalet var jag inte alls pådrivande och tryckte på vad jag gör bra, vad jag vill och kan. Jag vill tro att min chef tycker som din, att jag gör ett bra jobb när jag är där. Och jag är där på en stadig halvtid, liten övrig sjukfrånvaro som jag skrev tidigare.

Jag vet inte hur jag ska göra med facket. I alla fall ska jag förbereda mig noga och be om ett snack med chefen efter jul. Igår var min sista dag inför en lång ledighet och jag var väldigt nära att ringa honom idag och säga upp mig samt skicka in uppsägning på papper. Så himla dumt det skulle vara i min situation.

Gud vad skönt för dig att få den positiva feedbacken av nya chefen! Jag vet allt om det där med mentala biten och självförtroendet vid sjukskrivning. Vid senaste lönesamtalet var jag inte alls pådrivande och tryckte på vad jag gör bra, vad jag vill och kan. Jag vill tro att min chef tycker som din, att jag gör ett bra jobb när jag är där. Och jag är där på en stadig halvtid, liten övrig sjukfrånvaro som jag skrev tidigare.

Jag vet inte hur jag ska göra med facket. I alla fall ska jag förbereda mig noga och be om ett snack med chefen efter jul. Igår var min sista dag inför en lång ledighet och jag var väldigt nära att ringa honom idag och säga upp mig samt skicka in uppsägning på papper. Så himla dumt det skulle vara i min situation.
Ja det var skönt, men fortfarande gnager det i mig hur hon kunde säga något så positivt, jag är ju borta så mycket osv. Oavsett varför man är sjukskriven så finns det mycket skam och skuld i det, åtminstone för mig.

Det med facket tänkte jag mest som allmän vägledning, inte att de ska bistå dig rent formellt så länge du inte vill. Jag tänkte att de kanske skulle kunna ge dig kött på benen inför samtalet, så att du vet vad som är realistiska förväntningar. SKA sjukskrivning påverka löneutvecklingen eller inte? Sådana saker.

Fast det ligger en massa värde i arbetstagare som kan prestera efter behov. Om någon är sjukskriven faller arbetsgivarens möjlighet att få fler timmar. Flexibilitet är mycket värt. Och den starkt ökade risken för nya perioder av frånvaro.

Sedan kanske du har rätt i att långvarigt sjukskriven med samma förutsättningar borde stabilisera skillnaden.

Fast det ligger en massa värde i arbetstagare som kan prestera efter behov. Om någon är sjukskriven faller arbetsgivarens möjlighet att få fler timmar. Flexibilitet är mycket värt. Och den starkt ökade risken för nya perioder av frånvaro.

Sedan kanske du har rätt i att långvarigt sjukskriven med samma förutsättningar borde stabilisera skillnaden.
Ja, det är det där långvariga jag menar. Om man däremot tror att ens satans jävla sjukfrånvaro kommer att minska någon gång kan man ju säga som jag sa till min förra chef: Ok, jag fattar, jag kommer igen med löneförväntningar när jag är friskare = presterar bättre.

Jo, kan så vara... Jag funderar bara på vad jag som "chef" skulle lägga vikt på. Nu har jag aldrig varit i den positionen (chef alltså) så det var bara lite lösa funderingar

Min son halkade efter ordentligt i löneutvecklingen på en statlig arbetsplats när han blev ensamstående med två små barn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 392
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
714
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka