Lägsta godkända takhöjd

Sv: Lägsta godkända takhöjd

Minimum är 220 cm, annars är bästa måttet för varje hästa att gå på 1,5 x hästens mankhöjd

För alla hästar över 1,46 är det lägst 1,5 x mankhöjden, tänk på att det är lägsta punkt där hästarna vistas som räknas ( t ex box, stallgång, spolspilta)

Tänk också på att lägsta punkt i taket räknas (så ev bjälkar/bärlinor osv som är lägre än själva taket ska vara över den höjden) :)

Så för en häst som är lite över 170 cm i mkh ska ha 255 cm till lägsta bjälke alltså? Tycker ni att den lägsta takhöjden räcker, eller vill ni ha ännu högre i tak för att det ska bli godkänt för er?

Lägsta takhöjd är satt dels för att hästarna ej ska slå i huvudet ( jag vet, stegrar de sig gör de det ändå...), men även för att luftvolymen ska vara tillräcklig.
För att hästen inte ska slå i huvudet tycker jag att det är OK, men sedan beror det ju på vilken typ av ventilation man har i stallet, högre tak ger bättre luft.

Mhk x 1,5 är minimikravet, dvs lägsta tillåtna, ju högre desto bättre. :idea:

"trådstöld"

lägsta har du ju fått reda på... men att det är satt för att hästarna inte ska slå i huvudet?? Det finns bjälkar i mitt stall som gör taket för lågt för hästar över 160 cm.. Så visst, om de största hästarna kör huvudet rakt upp i luften så slår de kanske i en bjälke, jag har sett detta hända en gång.. hästen donka till lite och sen "ahh, här går ju att klia nacken!"... vi har bra luft, stora gångar, stora boxar, alla hästar kan stå upprätta utan problem (även den på 185) varför inte godkänna stallet med en kommentar att visst, "för lågt tak, men allt annat är bra så det gör inget" ??

varför inte godkänna stallet med en kommentar att visst, "för lågt tak, men allt annat är bra så det gör inget" ??
Det är ju alltid en avvägning, men någonstans går gränsen. Man kan få dispenser, men har man regler så är de till för att följas. Dessutom är som tidigare påpekats måtten MINIMI-mått, alltså lägsta kraven. Helst ser ju alla att man tar i lite mera.

Man kan likna det vid ponnygränsen; de med "ponnyer" på 1,52 säger att de flesta är lika stora :angel: ;) och därför bör deras också räknas som ponny. De som följer reglerna, klagar mera sällan på dem ...

Jo.. fast lite skillnad är det med en ponny som växer över och ett stall. Bygger man nytt stall ska man givetvis bygga enligt gällande regler! Men idag är vääääldigt många häststallar ombyggda gamla kolador, kan bli väldigt dyrt att höja taket eller sänka golvet i en sån byggnad!!

I mitt stall är beslutet överklagat den 12 maj 2005 och inget har hänt ännu! Jag ringde och frågade Länsstyrelsen och fick besked att det var andra ärende som gått före där djur farit illa, absolut, jag förstår!! MEN det är ju snart 2 år sedan!!! Om nu takhöjden är så illa så står ju dom flesta hästar i mitt stall och mår "dåligt"... fast dispens fick dom iofsig för dom hästar som redan stod i stallet, det är bara om nya kommer dit som är över 160 cm som dom mår dåligt då eller ?

Nej, men dispensen är väl antagligen till för att "fasa ut" problemet. Alltså får man ha kvar de som står där, men nya får inte flyttas dit - därmed så blir det ju en lösning "över tiden" och stallägaren får möjlighet att åtgärda takhöjden. Vill man sen ha flera stora hästar där och inte får förnyad dispens blir det till att bygga om eller bygga nytt.

Exemplet med ponnyer var inte för att bedöma vad som var värst, utan att visa just de som ligger strax över gränsen (oavsett gräns) inte gillar dem ...

Oavsett var gränsen för minimihöjden skulle dras så skulle några alltid bli missnöjda då de ej skulle få godkänt. Det måttet man har som minimihöjd i dag är beräknat både på att hästarna ej ska slå i huvudet och luftcirkulationen i stallet, så det är för att säkra sig om att inga djur ska fara illa p g a detta. Dina hästar mår säkert bra, men det kan finnas andra som slår i huvudet eller har dålig luft i stallet, så därför har man satt minimikrav.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 357
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 625
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 967
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka