Bukefalos 28 år!

Lågt blodtryck och låg puls

Sofie.S

Trådstartare
Är det någon mer som har lågt blodtryck och låg puls?
Hur påverkas ni av det?
Har ni lyckats höja blodtrycket/pulsen genom ändrad livsstil?

Jag har i regel 80/50 i blodtryck och min vilopuls brukar vara på 45-50. Min smartwatch brukar dock varna om att min puls ofta är på 38 när jag sover.
Läkare ge om tiderna har sagt att det är normalt, att jag får leva med det.
Men det är en livsstil jag inte trivs med.
Rulla ur sängen och sätta mig på huk innan jag reser mig, ta stöd mot saker när yrseln kommer, känsla av att svimma när jag plötsligt springer en sträcka och framför allt, tröttheten!

Har fått tagit två EKG som visar att mitt hjärta slår orytmiskt, det slår för sällan/få slag.
Någon som har erfarenhet kring det kopplat till lågt blodtryck?
 
Jag har lågt blodtryck ungefär som du 80/50 med fall lägre, men pulsen är både för låg och för hög :meh: För mig beror det på dysautonomi.

För blodtrycket har jag nyss fått två olika läkemedel förskrivet, ett som hjälper kärlen dra ihop sig och ett som hjälper cellerna hålla kvar salt och vätska. Håller på att sätta in och är rätt medicinkänslig generellt så just nu är det ganska struligt med biverkningar osv.

Dysautonomier är lite okänt i vården (sett till hur vanligt det faktiskt är). Tänker om du inte har hög puls, att du kanske vill läsa om postural och/eller neurally mediated hypotension. Stämmer det så är det i Sverige framför allt kardiologer som utreder dysautonomi och flera av de mest insatta tar emot egenremiss.

Min kardiolog säger att det inte är något problem med den låga puls jag frågat om, dvs ner till 38 nattetid, men som alltid svarar med att gå upp när jag aktiverar mig. Nu är detta inget råd till dig utan jag bara delar info jag fått från min specifika situation utan strukturellt hjärtfel osv.

Egenvårdsråd kring dysautonomi inbegriper extra vätska och salt, kompressions av nedre extremiteter och manövrar som ökar blodtrycket tex spänna stora muskelgrupper, korsa benen osv.

Det är vanligt med svårigheter att få gehör för dysautonomier i vården pga låg kunskapsnivå. Medeltiden från symptomdebut till diagnos är 8 år.

Nu har jag bara pratat om en väldigt smal grej och har inte så bra koll på andra grejer som kanske är relevanta.
 
Jag har haft problem med lågt blodtryck, har även haft låg puls, eller snarare problem med att pulsen inte har velat "svara" på aktivitet och anpassa sig. Har haft problem med att jag har slagit mig när jag har ramlat omkull efter att ha fått tryckfall, eller att kroppen har fått som spastiska ryck när blodtrycket fallit för snabbt. Orkeslösheten, svimningskänslorna och yrseln var också ständigt närvarande. På den tiden jag ofta blev drabbad så försökte jag verkligen tänka på att spänna stora muskelgrupper för att försöka pressa upp trycket, vilket kunde hjälpa litegrann. Även tänka på att äta salt (vilket jag ofta är sugen på). Jag har aldrig fått hjälp från vården då de bara sagt till mig att det är positivt med lågt blodtryck.

Men problemet har minskat drastiskt för mig när jag rent allmänt har balanserat upp min hälsa med en massa livsstilsåtgärder och hela kroppen har blivit mycket friskare och mer välfungerande på flera plan. Jag upplever att det gjorde stor skillnad när jag lyckades hitta hjälp med att minska mina gigantiska mensblödningar (akupunktur funkade för mig där). Jag har jobbat mycket med stresshantering och näringsoptimering, psykisk hälsa och inre välmående, bättre sömn, bättre tarmhälsa, åtgärder mot inflammation, rörelse och ämnesomsättning, mm. Flöde har varit viktigt för mig, dvs att tänka på att hjälpa kroppen att få igång och hålla igång flödet genom att försöka röra på sig lite hela tiden, stretcha, lymfmassage och egenvård för att aktivera lymfsystemet, samt hålla mig varm.
Det har gett bättre hormonbalans, bättre energibalans i kroppen, mindre stress, bättre psykiskt mående, mindre inflammation i kroppen och jag känner mig starkare och friskare. I samband med det har problemen med lågt blodtryck och seg puls minskat rejält och nu är det bara nån enstaka gång ibland som jag känner av problem med lågt blodtryck.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kollapsade häromdagen i vad som initialt behandlades som en misstänkt stroke. Nu var det tack och lov inte så illa och jag kunde åka...
2
Svar
32
· Visningar
2 911
Senast: Livi
·
Kropp & Själ Jag har haft problem ett tag med att jag lätt blir yr när jag ställer mig upp hastigt och känner mig i princip jämt illamående... men nu...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
19 943
Senast: annie_cool
·
Kropp & Själ Någon annan som haft det? Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla...
Svar
12
· Visningar
13 460
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp