Sv: Lajvare?
Oj! Jag kan göra ett försök.

Lajv är levande rollspel. Det vill säga en slags teater utan manus. (Interaktiv teater)
Man skapar sig en roll utefter det lajv man vill besöka - det kan vara en människa av något slag, en alv, en orch, en pirat eller etc. Den karaktären/rollen ÄR du sedan under lajvets gång. Dina handligar är dennes, du ska tänka som din roll och agera efter hur den personen skulle agera i olika situationer.
Vi (jag är fantasylajvare ska tilläggas) har en bakgrundshistoria som i stort sett är skriven fram till och med den dagen då lajvet startar. Med det menar jag att vi kastas rakt in i en pågående historia och sedan skapar vår egen fortsättning utan manus.
Som hjälp för ett framåtskridande spel har vi såkallade intriger, små direktiv skrivna av arrangörerna. Dessa är inte obligatoriska att fullfölja men gör oftast lajvupplevelsen större och binder ihop ditt spel med de andra deltagarnas.
Utöver själva spelande (som är otroligt socialt utvecklande) så ger hobyn en stor spridning av gamla hantverk. Folk tovar, spinner, kardar ull, snidar, smider, gör läderslöjd, lär sig sy osv i det oändliga för att utveckla sin hobby.
Gav det någon som helst uppfattning om vad vi håller på med?

/Nixehen - Pirat, Alv, Rövare och Huvudjägare