Lambdasond = elektrisk komponent?

Milosari

Trådstartare
Bilen är på verkstad med trasig lambdasond. Bilförsäkringen ersätter hyrbil om skadan omfattas av villkoren i bilden. Verkstaden ringde tyvärr efter att försäkringsbolaget har stängt, så nu kan jag inte fråga. Någon här som har erfarenhet?
Screenshot_20230915_155138_Drive.jpg
 
Bilen blev alltså bärgad till verkstad för två veckor sedan men de har inte haft tid att kolla på den förrän nu, och då upptäcker de att de beställt fel reservdel. Trygg hansa ersätter 7 dagar oavsett men mer om det är stilleståndstid på verkstad, förutsatt att felet omfattas av försäkringen. Så jag ligger redan ute med en chansad hyrbilskostnad pga helt beroende av bil. Hade precis lämnat hyrbilen när de ringde... :down:
 
På min senaste bil, som hade omfattande försäkring omfattade det inte tror jag? Orkade dock inte bråka, dom är inte så dyra att byta. Dock var hyrbil aldrig aktuellt, då min bil gick att köra tills de hade den över dagen och bytte.
 
Jag har bytt lambdasond på två bilar tror jag, vad funderade du på? Något om hyrbil eller byter av delen? 😊
Frågan är om lambdasondsbytet omfattas av försäkringen. Självrisken (8000 kr) är högre än kostnaden för bytet (knappt 7000 kr), så just den biten är skitsamma. Men hyrbil i 2,5 veckor är verkligen inte gratis det heller. Ingår det i försäkringen gör det mitt liv lättare, ingår det inte kanske jag behöver titta på andra alternativ.

Jag hade verkligen önskat att det var lite tydligare för försäkringsbolaget exakt VAD försäkringen täcker. De kan ju säga ja eller nej utan att jag har en aning om varför. Nu står det att försäkringen omfattar elektronik, och då kanske en lista på vad som räknas som elektronik hade varit bra. JAG tolkar det som att ett en elektriskt matad sensor är en elektrisk komponent, men tänker försäkringen samma eller menar de att matningen till sensorn är elektronik och själva sensorn är en del av avgasröret?
 
Frågan är om lambdasondsbytet omfattas av försäkringen. Självrisken (8000 kr) är högre än kostnaden för bytet (knappt 7000 kr), så just den biten är skitsamma. Men hyrbil i 2,5 veckor är verkligen inte gratis det heller. Ingår det i försäkringen gör det mitt liv lättare, ingår det inte kanske jag behöver titta på andra alternativ.

Jag hade verkligen önskat att det var lite tydligare för försäkringsbolaget exakt VAD försäkringen täcker. De kan ju säga ja eller nej utan att jag har en aning om varför. Nu står det att försäkringen omfattar elektronik, och då kanske en lista på vad som räknas som elektronik hade varit bra. JAG tolkar det som att ett en elektriskt matad sensor är en elektrisk komponent, men tänker försäkringen samma eller menar de att matningen till sensorn är elektronik och själva sensorn är en del av avgasröret?
Jag tror de räknade den till "avgassystemet" när den strulade för mig? Det är dock över 2 år sen så jag kommer inte igång. Den kostade kanske 3-4000 för mig att byta då?
 
Bilen är på verkstad med trasig lambdasond. Bilförsäkringen ersätter hyrbil om skadan omfattas av villkoren i bilden. Verkstaden ringde tyvärr efter att försäkringsbolaget har stängt, så nu kan jag inte fråga. Någon här som har erfarenhet?
Visa bifogad fil 128090
Jag skulle tro att det inte ingår, lambdasonden är en del av avgassystemet och dessutom en ”förbrukningsdel” med förväntad livslängd på 10-15 tusen mil.
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 865
Senast: Migo
·
Fordon Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i...
2
Svar
37
· Visningar
2 943
Senast: Amha
·
Fordon I juli tappade alltså bärgaren våran bil. Den åkte ner för en backe och krockade med ett träd. Bakluckan gick sönder och lite annat...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 247
Senast: et_flickan
·
Fordon Jag saknade en fordonstråd för jag har en specifik bilfråga. Tänkte att jag kan väl inte vara den enda som har frågor ibland, så feel...
2
Svar
20
· Visningar
1 387
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp