Skrotbil och sunk cost fallacy

Jag kan trösta dig i stället.
Det tar slut med småkrafs som går sönder och sedan så rullar det på.
En annan bil för 30 000:- kommer ofelbart att komma med nya, andra och helt egna problem.
Bara motorn mår bra och klarar avgaskraven så är det mening att fortsätta.

Vi kör en Volvo XC 70 som har gått 50 000 mil och just kommit igenom en sådan där omgång med "allt går sönder".
Vi räknar nu iskallt med att komma "en kamrem" långt utan problem.
Det där känns betryggande :) ! Min bil från 2006 och som börjar närma sig 30 000 mil har haft ett riktigt SKROTÅR (speciellt jämfört med att jag är bortskämd med att INGET går sönder och allt bara rullar på). Men jag har turen att ha en väldigt kunnig mekaniker i närheten, som dessutom inte kostar skjortan jämfört med många större verkstäder. Bilen har verkligen varit var och varannan månad i år, men jag håller nu tummarna för ett mycket bättre 2023!
 
Det blir bättre och bättre. Verkstaden ringde igår och beklagade sig över att de fått rota massor i all elektronik för att hitta felet. Idag får jag följade sms (se bild). Nu har de plötsligt alltså inte alls rört nånting och bilen som inte haft ett elfel på 8 år har slumpmässigt fått en massa elfel...
Det kan bli så när något elektriskt plötsligt gått sönder.
Vilket även kan förklara vindrutetorkarna.
Kolla med OBD-läsare.

Hur gick besiktningen?
 
Jag måste ha skåpbil 😭
Jag skall försök fortsätta med att trösta.

Jag köper bilen som jag vill ha.
Det betyder rätt form, färg och finesser.
Om det är trasigt så lagar jag det på något vis.
Skruvar själv, lämnar till verkstad eller får hjälp av sambon.

Det enda som inte går att lösa med rimlig ekonomi är en motor som inte klarar avgaskraven. Om HC är för högt så är det kört utan motorbyte.
 
Jag kan trösta dig i stället.
Det tar slut med småkrafs som går sönder och sedan så rullar det på.
En annan bil för 30 000:- kommer ofelbart att komma med nya, andra och helt egna problem.
Bara motorn mår bra och klarar avgaskraven så är det mening att fortsätta.

Vi kör en Volvo XC 70 som har gått 50 000 mil och just kommit igenom en sådan där omgång med "allt går sönder".
Vi räknar nu iskallt med att komma "en kamrem" långt utan problem.
Tja, jag har bytt varenda slitdel på den sen jag köpte den. Nytt avgassystem i år, nya bromsar, nya stötdämpare, nya drivknutar, ny generator, kamremmen nybytt... aldrig haft elfel, och med tanke på att mekanikerns historia gått från "oj så mycket vi har fått rota i elektroniken" till "vi har inte rört nån elektronik" över natten, så tror jag att de vet att de haft sönder nått ordentligt...
 
Tja, jag har bytt varenda slitdel på den sen jag köpte den. Nytt avgassystem i år, nya bromsar, nya stötdämpare, nya drivknutar, ny generator, kamremmen nybytt... aldrig haft elfel, och med tanke på att mekanikerns historia gått från "oj så mycket vi har fått rota i elektroniken" till "vi har inte rört nån elektronik" över natten, så tror jag att de vet att de haft sönder nått ordentligt...
Ajsingen då.
Men annars så har just elfel en tendens att komma plötsligt från att man aldrig har haft dem.
De kan vara mycket digitala. På eller av.
Jag skulle gissa på plötsligt haveri i elmotorn till torkarna, kan hända om de har frusit fast och torkarna slås på.
Då brinner elmotorn upp och signaler på diverse olika elfel kan uppenbara sig.
Ett annat vanligt fel är reläet till torkarna.
Det kan upphöra att fungera helt spontant och ge diverse otippade felkoder på ODB-läsaren.

El på bilar verkar kunna ta de mest märkliga vägar och ge oanade felkoder med tillhörande problem.
 
med tanke på att mekanikerns historia gått från "oj så mycket vi har fått rota i elektroniken" till "vi har inte rört nån elektronik" över natten, så tror jag att de vet att de haft sönder nått ordentligt...
Tolkar det snarare att det enda elfel de åtgärdat är torkarna.
Inte övrigt som markerat elfel nånstans.
 
Ajsingen då.
Men annars så har just elfel en tendens att komma plötsligt från att man aldrig har haft dem.
De kan vara mycket digitala. På eller av.
Jag skulle gissa på plötsligt haveri i elmotorn till torkarna, kan hända om de har frusit fast och torkarna slås på.
Då brinner elmotorn upp och signaler på diverse olika elfel kan uppenbara sig.
Ett annat vanligt fel är reläet till torkarna.
Det kan upphöra att fungera helt spontant och ge diverse otippade felkoder på ODB-läsaren.

El på bilar verkar kunna ta de mest märkliga vägar och ge oanade felkoder med tillhörande problem.
Japp. Min gamla bil gick inte att stänga av. Drog ur nyckeln och den tuffade på. La i fyran och släppte kopplingen. Då den i alla fall inte gick medan Jag funderade.

Fick montera loss kablarna på batteriet för att döda den.
Visade sig vara fel i släpvagnskopplingen
Fullt logiskt...
 
Tja, jag har bytt varenda slitdel på den sen jag köpte den. Nytt avgassystem i år, nya bromsar, nya stötdämpare, nya drivknutar, ny generator, kamremmen nybytt... aldrig haft elfel, och med tanke på att mekanikerns historia gått från "oj så mycket vi har fått rota i elektroniken" till "vi har inte rört nån elektronik" över natten, så tror jag att de vet att de haft sönder nått ordentligt...
Ser framför mig hur du skippar bil och övergår till vagn/släde med hundspann. 😁🐾
 
Japp. Min gamla bil gick inte att stänga av. Drog ur nyckeln och den tuffade på. La i fyran och släppte kopplingen. Då den i alla fall inte gick medan Jag funderade.

Fick montera loss kablarna på batteriet för att döda den.
Visade sig vara fel i släpvagnskopplingen
Fullt logiskt...
Så gjorde min mopedbil för en himla drös år sedan också. Jag la den i friläge och den drev fortfarande, i back och det var samma, ut med nyckeln och den körde fortfarande. Jag ställde den med nosen mot garageporten, drog handbromsen och tog ur nyckeln och ringde min bror och förklarade att min mopedbil tuffar på, hjulen snurrar, mot garageporten, men jag står utanför med nyckeln i handen.... Han trodde först jag drev med honom och fick komma ut till mig och titta på spektaklet och garvade rakt ut först. Sedan frågade han hur mycket diesel jag hade på den. När jag svarade full tank svor han över att jag alltid skulle vara så ordentlig.

Att hitta batteriet var ett jäkla jobb, som innebar att skruva i sär halva bilen med verktyg vi inte ens hade eller visste existerade. Dieseln tog slut rätt fort ändå medan vi stod där och försökte få ordning på det.
 
Bilen nu avställd och jag har varit och köpt mig en Kangoo från 2010. Nybesiktad och utan rost, men säkert med en dyr service snart. Det kommer inte bli dyrare än att fixa allt på Caddyn, och jag kan tom flytta över mina bra dubbdäck.

Jag körde hem Caddyn från verkstaden idag. Den är helt okörbar, de har totalkvaddat elen. Soppamätaren och fartmätaren döda, styrservon hoppar i och ur, kopplingen tar skumt, bromsen tog skumt, gasen var jättekonstig och när man bara rullade ryckte det i hela bilen. Vindrutetorkarna funkar dock...

Hade det varit snabbt åtgärdat med kodläsare och lite pill så hade de inte påstått att "de inte rört elen", dagen efter att de beklagat sig i telefon över hur mycket de fått rota i elen för att lösa skyltlampan.

Caddyn går till första bästa dåre som vill ha den för skrot och jag ska försöka lära mig en tokigt placerad växelspak på Kangoon :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp