Lamicells 4-pack skydd; bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 284
Sv: Lamicells 4-pack skydd; bra?

Och vad är "vanliga" senskydd :p? ;) Exempel?

Har ett par svarta lädersenskydd från Hööks (Claridge House), men jag vill inte lägga pengar på ett par bakskydd... Ingen bra kvalité... Det svarta är bara som en "hinna" ovanpå, och det har spruckit, så där det flagnat bort är det ljusbrunt... Och likadant vid spännena.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

vanliga senskydd är precis såna framskydd som är i lamicellsetet
det är bara bakskydden du bör vara försiktig med eftersom dom räknas som teknikskydd och om du använder dom för mycket kan hästen få spänningar i ryggen.

Jag har sökt och hittat en tråd om dessa skydd, men som jag förstod var faran med dessa typer av bakbensskydd att man inte fick önskad effekt vid flitigt användande. Dvs använder du dessa skydd ofta vänjer sig hästen vid dem och då ger bakbensskydden inte längre önskad effekt då du hoppar.

Ang. ryggskador, förstod jag det som att en del elit-ryttare uttalat sig om teknikskydd som sådana. Att de ska användas med måtta. En del ryttare sätter på sina hästar sådana skydd, hästarna hoppar med bättre bakbensteknik, men har inte styrkan för det och då uppkommer ryggproblemen. Sen är väl frågan om Lamicells/hampas bakbensskydd är teknikskydd?

Men jag har inte läst artikeln själv, utan det är bara min tolkning utifrån de inlägg jag hittat här på Buke. Jag kanske har tolkat helt tokigt?

Mvh Jordgubba

Jag har Catago (det är ju samma skydd men annan logga ;) ) och på mina ponnyer åker bakskydden upp och hamnar ovanför kotan så fort man höjer hindren. :p

Fast i övrigt är dem ju bra, mjuka och jag gillar kvalitén.

LLaika och jordgubba: Okej, men hur vet man att det är teknikskydd? Hur syns det? (:angel:)

whitetrash: Jag funderade på att köpa ett par Catago, men om dom åker upp sådär som du säger så är det ju inte så bra :crazy:

*kl*

Equiguardskydden från Hööks då? Är dom skydden oxå teknikskydd?

För mig är teknikskydd bakbensskydd som är höga och öppna framtill. Alternativt att det är vikter i bakbensskydden. Jag vet inte riktigt om jag tycker att lamicells skydd är teknikskydd. Jag köpte mina i Globen och har använt dem dagligen sedan dess. Jag har inte märkt någon som helst skillnad, varken på marken eller i hoppningen. Dessutom vann jag ett sett med lamicell benskydd på en tävling i våras som sponsrades av lamicell och jag tycker att vi borde fått information om de ansåg att bakskydden är teknikskydd. Så jag tror att du lugnt kan köpa lamicell och använda dem.

Dessa skydd anser jag vara teknikskydd:

http://www.lyckasridsport.se/lbsenbak.jpg

Mvh Jordgubba :)

vad man ska tänka på när man köper dom skydden e att bakskydden e teknikskydd för att förbättra bakbensteknik vid hoppning å bör inte användas på unghäst eller i vardagsbruk. framskydden tycker jag annars e väldigt bra:)

har equiguards :love: och nej, de är inte teknikskydd :smirk:

Ja, i princip. Varför är det synd om honom?

Har nu läst hela tråden, och blir lite förundrad. Jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara så speciellt med dessa bakbensskydden, som skulle göra att de är olämpliga att använda. De är ju visserligen öppna framtill, men vad i övrigt skiljer dem från vanliga låga strykkappor?!

Om det är hoppningen man avser - vad är det för skillnad mellan att hoppa i dessa öppna bakskydd och att inte ha några skydd alls bak?
Om det är övrig ridning man avser - vad är det för skillnad mellan att ha dessa öppna bakskydd och ha andra låga strykkappor?

Ni som vet, får gärna upplysa mig (och ange gärna vilken källa det är taget från).

Som det står i tråden, så sök på typ teknikskydd så hittar du en tråd om detta. Det stod i ett repotage i ridsport för ett tag sedan, att man kommit fram till att dessa teknikskydd kunde ge ryggskador tror jag att det var, vid daglig användning.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
770
Senast: lytesout95
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka