Sv: Lammning 2009
Ursprungligen postat av Itchie
Nu känns det som om jag börjar komma lite väl mycket i periferin av denna tråd - skrik till om jag ska starta en ny i stället. Vilken konsistens är normal på fårs avföring? Som jag minns sedan tidigare fårhållning var det som rådjurspluttar, men nuvarande får är lösare i magen och avföring fastnar även i ullen "där bak".
ja den ska vara fast... ger du möjligtvis ensilage? har märkt att de kan bli lösare då.. Är bajset mkt löst så kan det ju vara mask...
Jaha, då har det kommit bäbisar här också födda 090318. Tvillingar efter Määrit. Även de är lösa i magen. Normalt, eller? Av tackorna däremot, har Määrit plötsligt normal konsistens på sitt poo
. Det blev bättre när vi gick över FRÅN hö TILL hösilage
.
Tyvärr tog tackan bara till sig det ena lammet. Det andra kom ut livlöst, men jag lyckades rädda det (*stolt*) genom "AMVR"-metoden som jag namngav precis nu. Står för Andning, Massage/torkning (sköttes av gammeltiken), Värmning, Råmjölk
. Men som sagt ville inte mamma Määrit ha son nr två trots flera försök till återförening, så han bor numer i vårt kök
. Och där kommer vi till nästa fråga: Han får just nu Pontus Mjölkersättning eftersom mamma vägrat bli mjölkad efter dag två (att jag har foten/benet i gips gör ju inte saken enklare
). Hur mycket behöver han per dygn? Han vägde bara styvt ett kilo när han föddes, mycket mindre än sin bror. Jag har läst olika åsikter om lammnäring, t ex att det är bättre att ge färsk komjölk mm mm. Tyvärr har jag ingen kobonde i närheten. Finns det något annat man kan göra? Skumma ohomogeniserad mjölk och blanda i?
Förhoppningen är att vi ska lyckas adoptera bort lille Lammbert till vår andra tacka som inte lammat än, och som enbart verkar bära på ett foster, så att han kan få "riktig" mjölk och gå i flocken utan att bli utstött.
PS. Bilder kommer, behöver batterier till d-kameran bara.