Lämna in Nikon D40 på service?

jerseyko

Trådstartare
Våran 1½ år gamla Nikon D40 är så trött. Den har svårt att fokusera och den där lilla luckan man tittar i är trasig för där ser man bara allt suddigt men bilden blir inte suddig.

Kan man lämna in den på någon service eller är det bara att se sig om efter en ny kamera?

Sv: Lämna in Nikon D40 på service?

Dum fråga kanske, men du har inte helt enkelt skitigt glas i sökaren då?

Apropå svårt att fokusera kan det ju bero på objektivet. Har du provat med flera olika objektiv?

Mu snackar du italienska :angel:

Vad är check and clean?
Hur kollar man glaset i sökaren?
Var är sökaren?

Har bara ett objektiv, de som följde med när vi köpte kameran.

Check and clean är gratis rengöring av din kamera. Du fick säkerligen med en lapp om det när du köpte kameran.

Sökaren är hålet du tittar igenom.
Har du inga rengöringsgrejer till kameran kan du prova att putsa lite på glaset i sökaren med en tops med sprit på.

Jag tycker att det låter som om ditt objektiv (Som är ett simpelt kitobjektiv antar jag?) håller på att dra sin sista suck. Det är troligare än att det är huset det är fel på.
Jag vet inte hur lång garanti du har på objektivet. (Du måste ha kvar den gula lappen du fick då du köpte kameran) Kitobjektiv finns annars väldigt billiga på tredera.

Själv skulle jag passa på att köpa bättre objektiv.

Har du ingen i din närhet som har Nikon, som du kan låna ett objektiv av och testa om det är objektivet eller huset som är problemet?

Har du samma problem i både bra och dåligt ljus?
Sämre objektiv brukar inte fokusera så bra om ljuset är halvdant. Då kan det hålla på och "jaga" fokus ett tag innan det hittar rätt.

Jag fick problem med att min kamera inte orkade fokusera riktigt, som du beskriver. Det var massor med smuts på nån liten "skärm" inuti kameran, ett område som läser av kontraster. Det blev stor skillnad efter rengöring. Jag lämnade in min kamera, vågar inte pilla själv.

En dum fråga kanske, men har Nikon dioptrijustering? Canon har iaf det och jag vet att en vän till mig hade lyckats vrida på den så att bilden i sökaren blev suddig, men alla foton blev skarpa (såklart).

/Erica

En dum fråga kanske, men har Nikon dioptrijustering? Canon har iaf det och jag vet att en vän till mig hade lyckats vrida på den så att bilden i sökaren blev suddig, men alla foton blev skarpa (såklart).

/Erica

Iaf D80, D300 och D700 har det.

Alla Nikon systemkameror skall ha det.

/Erica

Japp, uppe vid sökaren, på höger sida sitter en liten justeringsgrej.

TS, gör rent i sökaren, o sen tittar du genom den. Då ska fokuspunkterna vara så skarpa som möjligt. Du justerar genom att ändra läget på den lilla knappen vid sökaren(akta ögat). Kolla om det blir någon skillnad. :)

Jag har kvar allting, men minns inte hur lång garanti på grejjerna. Vet att jag fick med en gul lapp, kanske är rengöringen?

Den är asdålig när ljuset blir halvdant. Idag tog jag bort objektivet och blåste lite försiktigt och då funkade det helt plötsligt :idea: Men bilderna blir ändå inte som det en gång har varit.

Nytt objektiv har vi velat köpa länge. Märker ju att kameran blir segare och segare och inte riktigt hänger med och man missar ju hela tiden sonens påhitt för kameran inte hittar fokus.

Du skall ALDRIG blåsa med munnen i kameran! Det är som att be om att få problem. När man blåser följer det med mängder med spott, även om det först inte syns.

Det absolut bästa är att lära sig en teknik för att byta objektiv snabbt för att få in så lite skit som möjligt i kameran.

Den gula lappen tillsammans med kvitto skall ge dig check & clean, förmodligen räcker det med den gula lappen, men det är lika bra att vara noggrann från början.

Jag vågade ju knappt peta på kameran! Stod i mörkret (vet inte om grejjerna är ljuskänsliga?) och blåste försiktigt. Följer med spott *hrm* hur tusan blåser du? Jag har kvar tungan i munnen och skulle jag försöka blåsa ut ett litet ljus lika hårt hade det inte ens rört sig!

Min poäng är att mycket saliv följer med som man inte ser eller är medveten om. Jag pratar givetvis inte om att loska i kameran. Oavsett hur du än blåser så följer det med, även om du blåser extremt försiktigt. Det är därför det finns blåsbälgar för kameror att köpa som man kan blåsa med. Mitt tips är att INTE berätta för Nikons servicekillar och tjejer att du blåst med munnen, det kanske kan räknas som att du mixrat själv med kameran och därmed inte får ut något på garantin/check&clean.

Utandningsluften innehåller rätt mycket fukt. Det är alltså inga stora droppar, utan miniminipartiklar med fukt du blåser in i kameran.

Så dum är jag inte, lika lite som jag tänker berätta att sonen lyckats få tag i den å dra ner den i golvet. (Hände långt innan den börja dumma sig)

Har fotat massor i helgen (utomhus) och då har den funkat utmärkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
IT & mobiler Jag tror jag behöver byta telefon. Batteriet börjar ge sig, jag måste ladda minst två gånger per dag. Det är en OnePlus 6T så den har ju...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: sthu
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari... 16 17 18
Svar
355
· Visningar
17 432
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 982
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka