Lämna ut sadel på prov

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare miamaria2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 938
M

miamaria2

Hur skulle ni göra om ni har en sadel till salu och några (helt okända) personer vill låna med sig sadeln hem på prov?

Sv: Lämna ut sadel på prov

Deposition, eller att personen får betala hela sadeln och ska h*n inte ha den får dom pengarna tillbaka. Brukar vara lättast så.

Hade aldrig lånat ut på prov. Jag har - när jag sålt sadel - erbjudit mig att köra ut till spekulanter mot milersättning så de får prova sadlen. När jag köpt sadel har vi gjort likadant. Säljaren kör ut med sadeln och låter mig prova, jag betalar för körningen.

Det är ju inte alltid det är möjligt.... Jag gör alltid så att dom får köpa sadeln, MEN dom får några dagars öppet köp för att prova den. Passar den inte kan dom lämna tillbaka den och få tillbaka pengarna. Skriver givetvis kontrakt om detta!

Det är det alternativet jag ger med mina salusadlar. Eller att de köper sadeln, utan returrätt.

Allt för frekvent att det blir stoj om skicket när den lämnades ut, köparen har skadat sadeln och hävdar att den varit skadad när den levererades.

När jag sålde min sadel så fick hon ta den på öppet köp i 10 dagar. Då har man gott om tid att prova sadeln några dagar.

jag skulle sälja sadlen på öppet köp säg 10 dagar så får du tillbaka sadlen och de pengarna om den inte passar

Låt köparen betala hela summan för sadeln och be dem återlämna sadeln inom x antal dagar om den inte skulle passa.
Se till att dokumentera eventuella skador på sadeln, och gå igenom sadeln gemensamt med köparen innan den överlämnas.

När jag skulle prova min dressyrsadel betalade vi depositionsavgift på 500:-.
Vi åkte själva och hämtade den hos de som hade sadeln innan och där skrev vi med vårt tel.nr, adress osv. och likaså uppgifter från den som hade sadeln. Och så fick vi låna med oss den hem, ungefär en vecka. Nu passade sadeln så övriga pengar betalade vi sedan in på post - el. bankgiro har jag för mig.

Har betalat hela sadeln, dokumenterat ev. skador och bestämt ett datum när den ska vara tillbaka om den inte passar.

Både när jag köpt och sålt har jag tillämpat öppet köp. vs köparen betalar fulla priset, och så skriver man på kvittensen att det är öppet köp till datum si och så. och dokumenterar ev skador, helst både i text och med fotografier.

Jag har lånat hem en sadel från en som jag inte kände (vi hittade annonsen på internet), hon skickade sadeln med posten. Vi betalade in halva summan på postgiro samtidigt som hon skickade den på posten sedan då vi fått den betalade vi in resten. Annars som köpare är man ju väldigt rädd för att dom inte skickar den och så har man betalat alla pengar.....så både säljaren och köparen kan luras.

Visst ja, kom på att en annan gång så provade jag en sadel till syrrans ponny också.
Men då kom de som hade sadeln förbi hem till oss och lämande den och i och med det så visste de ju vart vi bodde osv. Sadeln passade inte, så sedan lämnade jag den till dom på en bestämd plats där vi träffades.

Jag brukar göra så som de flesta skrivit redan. Att köparen betalar för sadeln, och vill denne inte ha den så ska den lämnas tillbaka inom en vecka.
Dock råkade jag ut för det när jag sålde min förra sadel att de inte ville ha den, men att de inte ville åka och lämna tillbaka den. Så de lämnade sadeln hos min syster, som bodde i samma stad (Sthlm) och fick ligga ute med pengar (trots att hon har dåligt om dem). Sen när jag fick tillbaka den såg sadeln ut som skit! :eek: Den var helt klart använd under hela veckan, lerig och jävlig var den. :mad: Sen var jag mycket mer noggrann när jag sålde den vidare, men de som köpte den sen var snälla och nöjda. :)

Tack för alla tips! :) Lämnar nog ut sadeln mot full betalning och med rätt till öppet köp några dagar. Verkar vara smart att dokumentera vad sadeln är i för skick när man lämnar ut den.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka