Om några veckor är det dax för mina fårskalletanter att börja klämma ur sig sina lammingar.
De flesta av dem har inte haft lamm förut, trots att de är några år gamla. (har kollat med veterinär, så det var okej att betäcka dem ändå) Eftersom det är första gången jag får lamm "planerat" så vill jag försöka vara lite mer förberedd än jag var senast
(blev överraskad då
)
* tecken på nära förestående lamning?
* hur långt innan brukar de börja fylla i juvret?
* hurpass mycket brukar ni övervaka fårens lamningar? HUR, rent praktiskt?
* mina fårskallar går just nu på lösdrift, jag kommer nog ta in dem på stall innan det blir dags, tror jag. Annars blir ju övervakning omöjlig
. Klippning innan lamning, nödvändigt? Bra eller dåligt? (de klipptes sent i höstas, slutet av oktober tror jag - el början av november)
* lamning i enskilda boxar eller i flocken? berätta om era erfarenheter av båda varianterna, fördelar och nackdelar?
* andra konkreta tips?
De flesta av dem har inte haft lamm förut, trots att de är några år gamla. (har kollat med veterinär, så det var okej att betäcka dem ändå) Eftersom det är första gången jag får lamm "planerat" så vill jag försöka vara lite mer förberedd än jag var senast
* tecken på nära förestående lamning?
* hur långt innan brukar de börja fylla i juvret?
* hurpass mycket brukar ni övervaka fårens lamningar? HUR, rent praktiskt?
* mina fårskallar går just nu på lösdrift, jag kommer nog ta in dem på stall innan det blir dags, tror jag. Annars blir ju övervakning omöjlig
* lamning i enskilda boxar eller i flocken? berätta om era erfarenheter av båda varianterna, fördelar och nackdelar?
* andra konkreta tips?