lämplig hastighet?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 195
S

sanni

Sökt men inte hitta någon tråd i ämnet.. På en 50km tävling, med snälla vägar, i vilken hastighet vore lämplig att rida då? om ni förstår vad jag menar..:crazy:
TAckar:)

Sv: lämplig hastighet?

Det beror på hästen.
Ålder?
Hur många distanser har den gått?
// Linda

Hrm ja om man tar min häst som exempel, hon e 18åring PIGG travare i bra kondis, inte tävlingsvan! (inte jag heller)

Sv: lämplig hastighet?

Hrm ja om man tar min häst som exempel, hon e 18åring PIGG travare i bra kondis, inte tävlingsvan! (inte jag heller)

Om man är orutinerad så tycker jag att man skall ta det lugnt även med äldre vältränade hästar. De första ritterna skall man se mer som tillfälle att själv lära sig och hästen alla rutiner och hur olika tempon känns. Då tycker jag att det är lagom att hålla sig under 12 km i timmen.

Gå ut i långsamt tempo och öka i så fall på sista slingan om hästen känns fräsch. Bättre det än att beräkna fel och få skritta i slutet och kanske riskera uteslutning.

Det finns många, som går ut för fort i början. Om man t.ex. har en gammal travare så kan det finnas en bra grundkondis, men den kanske har skavanker från travet. Då kan man ju faktiskt fara runt i tempon över 15 km/h på en sådan häst för att sedan inse att det inte alls höll i det långa loppet.

Så ta det lugnt som nybörjare och lär dig sporten i sakta mak.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 366
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder... 2
Svar
37
· Visningar
1 928
Senast: pepp
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 825
Senast: Kajsalisa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 632
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka