låna hund att träna??

F

FjantaZ

Undrar lite om synpunkter på detta. Jag kan inte ha egen hund för den får vara själv för mycket men har tänkt att hitta någon hund att låna.
# skulle du låna ut din hund till träning av någon annan??

# vilka krav skulle du isf ställa på lånaren??

Önskar gärna kommentarer på detta och tänk er in i att Ni själva på ngt vis ej kan aktivera er hund på bästa sätt...
 
Sv: låna hund att träna??

Ja det skulle jag om den som lånade/hjälpte och jag var helt överenns om vilka metoder som ska användas och har samma grundprinciper i saker och ting. Jag skulle hellre låna ut till en som kan mer än mig än vice verca men det berot helt på personen.
Sen skulle jag själv vilja vara med och "intstruera" de första gången,.
Peronligen tycker jag att det är ganska svårt att "prova på" andras hundar då jag vet att ägarna oftast har ett sätt att träna sina hundar på som jag kanske inte är van vid och dessutom känner sina hundar väldigt väl. Man märker ju själv på en gång om någon provar ens egna hund hur mycket man verkligen vet om just sin hund.

Man tänker "nu skulle h*n gjort så för där brukar vovven försöka fuska eller reagerar si eller så"...Jag hoppas du fattar vad jag menar:o
Har man sin egna hund vet man hur den är och kan oftast ligga ett steg före.
 
Sv: låna hund att träna??

förstår dina tankar... nu har jag mer tänkt rikta mig till någon som själv inte tränar/tränat mkt med sin hund...t.ex. pensionärer eller folk som endast har hunden som sällskap...
 
Sv: låna hund att träna??

förstår dina tankar... nu har jag mer tänkt rikta mig till någon som själv inte tränar/tränat mkt med sin hund...t.ex. pensionärer eller folk som endast har hunden som sällskap...

Ja men då tror jag oftast att ägarna bara tycker att det är kul att hunden får göra något roligt. Det gynnar ju egentligen bara ägaren:idea:
 
Sv: låna hund att träna??

Undrar lite om synpunkter på detta. Jag kan inte ha egen hund för den får vara själv för mycket men har tänkt att hitta någon hund att låna.
# skulle du låna ut din hund till träning av någon annan??

# vilka krav skulle du isf ställa på lånaren??

Önskar gärna kommentarer på detta och tänk er in i att Ni själva på ngt vis ej kan aktivera er hund på bästa sätt...


ger ett exempel från verkligheten istället:

på en av mammas hundkurser är det en dam med en sjukdom som inte orkar träna sin hund, hon får väldigt ont efter ett tag så hennes en vän också en medelålders dam går på hundkurser med hunden (ägarinnan är alltid med och tittar på från sidan) samt de går promenader tillsammas varje dag, för att ägarinnan inte orkar göra detta själv.

det funkar jätte bra
 
Sv: låna hund att träna??

Undrar lite om synpunkter på detta. Jag kan inte ha egen hund för den får vara själv för mycket men har tänkt att hitta någon hund att låna.
# skulle du låna ut din hund till träning av någon annan??

# vilka krav skulle du isf ställa på lånaren??

Önskar gärna kommentarer på detta och tänk er in i att Ni själva på ngt vis ej kan aktivera er hund på bästa sätt...

Jag har också funderat på precis samma sak! Hoppas på bra svar!! :banana:
 
Sv: låna hund att träna??

jag lånar regelbundet ut några av mina till nöstan vad som helst.

just nu går en av pojkarna agility.
en anna fick vara familjehund helger då han ville ha barn omkring sig o barnen inte kund eha hund fulltid just då.

arbetar även bort fobier.

min gamla tant åker o tävlar lite med kreti o pleti,hon är inte så noga då hon anser att hon vet bäst ändå.

så länge man är överrens om metoderna o att timingen är dne rätta för belöning så går det bra.
 
Sv: låna hund att träna??

Javisst, och har gjort det.
Lånar bla ut till en ung tjej ibland, hon kan inget, men hon och hunden gillar varandra. Det har roligt, så varför inte?

Jag tror inte hon sabbar något av min egen träning, så, var bor du:D?
 
Sv: låna hund att träna??

Jag skulle jubla om någon erbjöd sig att träna och aktivera min hund! :banana: Med ett barn på 1,5 år och en till på gång i juni har jag inte den tiden som vovven skulle behöva...:(

De krav jag skulle ställa är att vi har pratat om vad som gäller innan och att vi har någotsånär lika metoder och åsikter runt saker och ting.
 
Sv: låna hund att träna??

Jag skulle gärna låna ut någon av mina om det inte är en hund jag själv tränar aktivt och tävlar med.
Jag har ett par över just nu, kanske du bor nära mig :)
 
Sv: låna hund att träna??

Jag skulle också kunna tänka mig att "låna ut" mina hundar.

Speciellt nu när tiden börjar krympa som jag kan träna dom själv.
 
Sv: låna hund att träna??

Jag lånar ut min lille cairnterrier till en 12årig tjej
(hon följer med sin mamma på samma kurser som jag går på, så jag och mamman "övervakar" det hela).
Igår lovade jag henne att hon skulle få tävla med lille Nino när hon ville. Lydnad eller agility.. Hon blev överlycklig :banana:
 
Sv: låna hund att träna??

förstår dina tankar... nu har jag mer tänkt rikta mig till någon som själv inte tränar/tränat mkt med sin hund...t.ex. pensionärer eller folk som endast har hunden som sällskap...

I just det här fallet (pensionärer) så finns det nog en del som säkert hade velat få sin hund lite lydnadsuppfostrad.

Såg bara själv på hur det blev för min farmor & farfar.
Dom hade en schabrador som tyvärr pga ålderdom var tvungen att avlivas:cry: & då ville dom ha en ny hund, samma sort för den gamla hade ju vart så snäll & bra.
Problemet som blev var ju att denna nya valpen blev plötsligt:angel: så stor & som alla vet, valpar är lite halvgalna av leklust:bump: :banana: ibland & är dom stora har dom styrka.

Summan av kardemumman blev ju att dom inte klarade av hunden & mina föräldrar har nu denna hunden istället.
Det är inget fel på hunden, lättlärd som tusan & god som guld, men dom hade nog behövt någon som hjälpte dom med det åtminstone grundläggande kunskaperna från början.

*oj vad långt det blev*

Den förra hunden dom fick avliva kanske man ska tillägga kom inte till dom förrän hon var 1½-2 år & då hade jag gått på hundkurs (lydnad) med henne.
Det var en valp till mammas & pappas hund. (orkar inte dra omständigheterna till varför F&F tog över henne just nu)
 
Senast ändrad:
Sv: låna hund att träna??

Jag skulle kunna låna ut en av mina om det känns bra. Och för träning måste det vara med samma regler,principer som jag går efter.
Står just nu i dilemmat att ha med båda 2 på samma kurs. Hmm.
Du kanske bor nära mig?:angel: (:D )
 
Sv: låna hund att träna??

Vi har haft våran utlånade till svägerskans dotter som har tränat och tävlat agility, det har fungerat väldigt bra, men nu är jag på gränsen att säga ifrån... Dottern har kommit rejält i tonåren och har "glömt bort" att man måste träna oxå och inte bara tävla och kommer numera hem och gnäller om att han inte gör som han ska...
Sen har vi även haft diskussionen om han är fet eller inte... Han var fet en period, satt på bantning/foderbyte och är numera helt normal kroppsbyggd, men en väldig massa päls som jag har varit för lat för att börja klippa i...
Men det hela löste sig med att det var KM, dottern ville inte tävla med honom med all päls, men ville tävla, så hon fick ställa sig och klippa, och kunde sedan även erkänna att han faktiskt inte var tjock... ;)

Så ja jag kan tänka mig att låna ut våran hund till träning, men helst till någon jag känner väl... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 221
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 902
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 736
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp