Låna hund?

Lady_A

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag skulle sätta för rubrik... Jag drömmer ju om att skaffa en till hund! En engelsk springer spaniel för jakt och lydnadsträning :love:
Kruxet är att min älskade sambo är smått pälsdjursallergisk! Vår nuvarande hund (welsh springer) går bra. Hundar funkar överlag rätt ok, katter är värre och hästar funkar inte alls!
Det optimala vore ju att låna hem en springer i ca 2 veckor för att se om det fungerar!
Hur tror ni en seriös uppfödare ställer sig till det? Får man tvärnej att köpa valp då risken att den kommer tillbax faktiskt finns redan vid köpet? Kan man få låna en vuxen hund av kenneln? Eller säljer de heller en valp och så får man ta det som det kommer?
NI som har kennel hur skulle ni gjort? (Ponera att ni tycker om valpköparen, h*n är motiverad att meritera och aktivera valpen och verkar vettig)
 
Sv: Låna hund?

Allergier är så problematiskt, bara för att man klarar en individ av en ras betyder inte det att man klarar en annan.
Hade jag varit uppfödare hade jag varit mycket tveksam till att sälja till allergiker öht. Tyvärr.
 
Sv: Låna hund?

Även om din sambo tål båda hundarna var för sig så ökar trycket om han ska leva med båda samtidigt. Jag skulle nog vara glad för att han tål den hund ni har nu och lägga funderingarna på en hund till på hyllan. Tyvärr.

Att hitta en seriös uppfödare med bra hundar som säljer en valp till ett hem där man vet att det finns allergi blir nog riktigt svårt att hitta. Får du kontakt med någon så tror jag däremot inte att det är omöjligt att få låna hem en hund en period.
 
Sv: Låna hund?

Tänk också på att valpar oftare är mer allergena än vuxna hundar. Tål din sambo den vuxna hunden så är det alltså inte säkert att han tål valpen. Iofs ett övergående problem men det kan ju bli ohållbart.
 
Sv: Låna hund?

*svarar alla*
Jo tanken är ju isf att låna hem hunden nu och ha två spaniels i ca två veckor! Jag är beredd att vara relativt extrem när det gäller städning och badning, något som inte behövs i dagsläget dock.
Vi vet båda att valpar är mer allergena och funkar två vuxna bra är han beredd att "medicinera" under en period om det skulle behövas. Han är ju inte mer allergisk än att han om han tar en allergitablett kan vara hemma hos folk som har katt och även gosa med katten...

Skogstrollet tack för din reflektion om hundlån, (vilket var den ursprungliga frågan...)

Jag vill det här så mkt, hunden jag har nu är go och rar på alla vis men passar INTE mitt hundintresse alls och knappt mig som förare heller... Samtidigt är han en omplacering med allergier och en del andra problem, han är dessutom sju och ett halvt år så det känns som att han kan leva länge till (vilket jag såklart hoppas) och han är ingen god kandidat för en en omplacering (vilket jag knappt tror jag skulle klara av heller) Att vänta 5 år på en valp jag redan väntat på i 3 år känns ytterst olockande!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 097
Senast: mandalaki
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 288
Senast: Hjalti
·
Hundavel & Ras Jag behöver lite hjälp som så många andra här.. Det är inte aktuellt med en till hund än, men såklart så går man ju och funderar och...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp