Låna ut ej fullt igångsatt häst?

Sv: Låna ut ej fullt igångsatt häst?

Så, även om jag mycket väl vet att ni får skriva vad ni vill när ni svarar så vill jag ändå uppmuntra alla till att svara på det jag faktiskt frågar om:
Vågar jag som ägare ta den här risken? Och hur stor risk tror ni att det faktiskt är?

Om DU som ägare vågar ta risken eller inte, kan nog ingen annan svara på :cool: men JAG skulle aldrig ta den risken - jag är för kär i min pålle och har sett för många dåliga exempel på hur "andras" hästar behandlas av fodervärdar och medryttare.

Alla ni som är Goda fodervärdar och medryttare, ta inte illa upp, jag vet att ni finns och det är inte er jag menar - men som exempel kan jag ta tjejen som ca 10 min efter tydlig instruktion om att ta det lugnt och absolut inte galoppera, föreslår att vi ska galoppera och när vi inte hängde på började hoppa fram och tillbaka över dikena längs vägen, eller tjejen som (här måste man nog vara islandshästägare för att förstå det hemska) klippte pannluggen rakt av mitt emellan hårfästet och ögonen :eek:

Jag tror att risken beror på fodervärden - är den God eller inte? Själv uppfattar jag risken som överhängande och kanske 75 % eller, nej förresten, mer. Jag kan nog inte minnas NÅGON fodervärd/medryttare som inte haft egna åsikter om vad som är bäst för hästen i fråga, utan tycker att ägaren inte bryr sig/är för petig och de flesta kör då mer eller mindre efter eget huvud i stället för efter ägarens instruktioner.

Sv: Låna ut ej fullt igångsatt häst?

Om du sätter det i relation till din, intesåtränade, nyligen halta häst så förstår du nog hur svårt det skulle bli att hitta nån seriös, duktig människa som dels vill åta sig igångsättandet av din häst, dels är så duktig att den kan avgöra när det är dags att öka träningen o dels kan känna så han inte börjar känna av sin hov igen.

För att tala att hitta denna kunniga person som accepterar att följa någon annans igångsättningsplan och inte eget huvud samt riskerar att få stå för fiolerna om hästen blir halt igen och ägaren anser att det är h*s fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 463
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 571
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Uppdateringstråd 31