Låna ut ej fullt igångsatt häst?

Sv: Låna ut ej fullt igångsatt häst?

Tack för ditt svar. :)
Jag är ju helt klart rädd att det kommer bli som du beskriver..

Jag har inte alls tänkt så långt. Det här var en tanke som dök upp igår. Jag spekulerar kring hur man skulle kunna göra.
Och jag har redan förstått att du tycker allt det här är en dålig ide. Även om jag inte förstår varför du tycks förutsätta att jag vill lura folk?

Jag har ingen aning om du är ärlig och har ärliga avsikter eller inte, det har troligen inte tilltänkt fodervärd heller och därmed måste denne för sin egen säkerhet och ekonomi utgå från att du är ute efter att luras och se till att man har ett för sina egna syften okej avtal. Det finns folk till det mesta, t.ex lämna ut hästen på foder i avsikt att få fodervärden att bekosta en dyr rehabilitering, för att sedan ta hem hästen när den är igång frisk och kry därför så tar inte en seriös fodervärd som vill satsa på din häst chansen om inte avtalet förhindrar detta beteende.

Det behöver ju inte bli så, den kan ju bli bra, men jag är svårt skeptiskt.
Har faktiskt inte träffat en enda som haft bra erfarenhet av fodervärd tyvärr, mig själv inkluderad. Alla säger att dom bra finns därute, jag undrar bara VAR DÅ??? :confused:
Var rädd om din häst och fundera ordentligt både en och hundra gånger innan du fattar ett beslut.

måste lägga till att det finns lika många oseriösa ägare som oseriösa fodervärdar. Så vad du gör, se till att ha ett juridiskt hållbart avtal utan oklarheter som ni gått igenom tillsammans, för båda parters skull, OM du nu väljer att lämna ut din häst på foder.

Jag har läst din blogg och där framgår det klart och tydligt att den gått i hagen och inte ridits nämnvärt de senaste åren, det har även dina motivations brist trådar på buke illustrerat, så låt bli att bli upprörd över att jag kommenterar detta för det är den verklighet du själv illustrerat.

Du kan knappast ha fått ut så mycket av min blogg för den är nedlagd sen länge eftersom att jag typ aldrig skrev i den.

Det är vanskligt att dra slutsatser utifrån vad man läser här och var på internet.
Du har ju uppenbarligen ingen aning om hur det egentligen ligger till, oavsett vad du tycker att jag har illustrerat.

Men inget av det här är egentligen relevant. Sålänge du inte själv är spekulant på hästen så behöver du knappast bekymra dig över hur hästen har ridits senaste åren ;)

Jag har stött på flera seriösa fodervärdar. Så jag vet att de finns :)
Men man hör ju mycket, framförallt här på bukefalos, om oseriösa människor..

Ja jag kommer fundera ett par varv innan jag bestämmer mig. Det är ju som sagt lång tid kvar innan det ens kan vara aktuellt så jag känner ingen stress för tillfället.
:)

Jag har ingen aning om du är ärlig och har ärliga avsikter eller inte, det har troligen inte tilltänkt fodervärd heller och därmed måste denne för sin egen säkerhet och ekonomi utgå från att du är ute efter att luras och se till att man har ett för sina egna syften okej avtal. Det finns folk till det mesta, t.ex lämna ut hästen på foder i avsikt att få fodervärden att bekosta en dyr rehabilitering, för att sedan ta hem hästen när den är igång frisk och kry därför så tar inte en seriös fodervärd som vill satsa på din häst chansen om inte avtalet förhindrar detta beteende.

Ja jag skulle aldrig komma på tanken att göra nåt sånt.
Trist att genast tro det värsta om folk, måste vara jobbigt med en så svart människosyn :crazy:

Men jösses.
Du går igång så det visslar om det. Jag har bara framfört mina åsikter utifrån det jag sett av dig och din bild av hästen, utifrån det du skriver här att du tänker i banor som att det skulle vara en morot att få köpa loss hästen billigare och tjäna 50 tusen på affären osv. Eftersom jag inte ser den bilden som realistiskt så framförde jag det, då det ju var hållbara aspekter och argument för eller emot din ide som du efterlyste.

du har ju redan skrivit här i tråden att helst skulle hästen behöva vara utlånad i morgon, så när du sen i nästa andetag skriver att du inte har ngn brådska och att det är långt kvar tills det blir aktuellt, så blir det minst sagt okonsekvent.

Ja jag skulle aldrig komma på tanken att göra nåt sånt.
Trist att genast tro det värsta om folk, måste vara jobbigt med en så svart människosyn :crazy:

Ja visst det måste vara jobbigt för dig att tro att vi tror så illa om dig personligen, bara för att en del vill försäkra sig om att inte gå på nitar innebär det inte att man tror att alla inklusive du är oärliga.

Kanske du bör tänka om och se lite mer positivt på mänskligheten :devil:

Jag går inte alls igång. Jag skriver bara att du inte vet vad du pratar om att det för övrigt inte spelar någon roll vad du tycker.
Jag kan inte riktigt förstå hur du kunde tycka att det var relevant att från början dra upp hur mycket jag har ridit?

Ja jag önskar att jag kunde låna ut hästen omedelbart. Men eftersom han inte är igångsatt är det inte ett alternativ. Jag kommer låta det ta den tid det tar, även om jag inte kommer tycka att det är speciellt kul.

Man kan ju inte alltid få som man vill :idea:

Ja jag önskar att jag kunde låna ut hästen omedelbart. Men eftersom han inte är igångsatt är det inte ett alternativ. Jag kommer låta det ta den tid det tar, även om jag inte kommer tycka att det är speciellt kul.

Man kan ju inte alltid få som man vill :idea:

Jag får lite känslan av att du helt enkelt vill att någon annan ska sätta igång hästen så du slipper den "tråkiga" biten? Kanske inte alls är så men det låter så.

Om det är så så kanske du ska istället ha en medryttare, den gör det du vill förhoppningsvis plus att du inte behöver sätta igång hästen helt själv och har full koll hela tiden.

Sen kan man ju alltid lämna bort hästen till ett konvalicentstall som sätter igång sjuklingar på ett bra sätt, då har man förhoppningsvis även kunnigt folk kring hästen. Kostar ju en del men hästen får ju bästa förutsättningar.

Nej så är det absolut inte. Jag har inget emot just igångsättningar. Varför skulle jag tycka det var så tråkigt?
När man inte har fått rida på ungefär ett halvår brukar man vara glad bara man får komma upp på hästryggen igen.

Mitt problem är att jag inte har samma intresse som förr, jag vill inte rida alls längre.
Hästen skulle egentligen lånats ut/sålts för länge sen men så blev han halt vilket satte stopp för alla planer.
Nu tänker jag rida igång honom och sen får vi se när någon lämplig människa är villig att ta över.

Det är inget alternativ att blanda in en ny ryttare så här tidigt i igångsättningen. Det viktiga nu är att hästen bygger upp sig ordentligt igen och det gör jag bäst själv.

Verkar som du tänkt till runt att inte låna ut den och låta någon annan sätta igång den. Bra.

Verkar som du tänkt till runt att inte låna ut den och låta någon annan sätta igång den. Bra.

Nu får du vara lite rättvis, TS skrev redan från början att hon tänkte ta första biten själv, inte att låna ut i dagskicket.

Till både dig och Lobelia:
ja det har jag - grundligt. Dock ser jag att mitt sista inlägg blir missvisande. Jag tycker inte du ska låna ut hästen, halvt igångsatt eller ej igångsatt- sak samma.Jag har svårt att se hur någon, vare sig du eller fodervärden, kan vinna ngt på det, och hur det kan bli lyckat. Bättre då att sälja hästen i det skick den är då du anser att du satt igång den tillräckligt. Det blir väldigt komplext med de premisser du vill blanda in i fodervärdsavtalat, och det är som bäddat för att gå snett - endera för dig, eller fodervärden, eller er bägge. Jag ser inte vad du alls har att vinna på att låna ut hästen, om du tappat intresset och det ointresset hållt i sig så pass länge som du illustrerat att det gjort, då är det väl bättre att sälja hästen och låta en ny ägare köpa den på de premisser som köparen helt isåfall väljer att gå in i med öppna ögon.

Men tack för att du äntligen svarar på det jag från början frågade om :p

Det finns en anledning till att jag överväger fodervärd. Men jag kommer fortsätta fundera så får vi se hur det slutar.
:)

Jag tycker inte du ska låna ut din häst, helt enkelt för att du riskerar att få hem den igen i betydligt värre skick än du kan ana.
Folk( ja jag vet att jag generaliserar här, bear with me) har en tendens till att inte ta lika bra hand om något som inte är deras eget, de är lite slit och släng mentalitet tyvärr har jag fått erfara.
Sen om något händer skyller de på precis allt och alla utan att ta något som helst eget ansvar i det som skett.
Så vill du inte ha kvar hästen, sälj den, VILL du ha kvar den, ta hand om den själv är mitt krassa råd.

Lycka till :)

För att ge dig lite kött på benen TS:

Jag lånade ut min fullt igång, tävlad på högre nivå inom sin disciplin, till fodervärd som rider på hög nivå. Givetvis ville fodervärden rida höga klasser även med min häst o precis som Bambam skriver så verkar det inte ha funnits någon känsla för hästen eller hur träningen skulle ske o efter en tid så stod min häst med dubbelsidig ledinflammation.:mad: Jag hade skrivit vattentätt kontrakt om vem som skulle stå för kostnaden men ÄNDÅ försökte fodervärden få mig att ta tillbaka hästen omedelbart o stå för rehab+vet.kostnad...

Om du sätter det i relation till din, intesåtränade, nyligen halta häst så förstår du nog hur svårt det skulle bli att hitta nån seriös, duktig människa som dels vill åta sig igångsättandet av din häst, dels är så duktig att den kan avgöra när det är dags att öka träningen o dels kan känna så han inte börjar känna av sin hov igen.

Det är vanskligt med fodervärd, jag hade hellre sålt din häst i ditt läge o skrivit i kontraktet det jag ville ha med.

Tack för ditt svar!
Alltid bra med så många synvinklar som möjligt när man ska försöka bestämma sig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 463
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 571
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna