Låna ut ej fullt igångsatt häst?

MiniLi

Trådstartare
Min Maximus har varit halt och vilat sen mars i år, ca ett halvår.
Nu ser han bra ut på lina och jag ska börja igångsättningen vilken dag som helst. Det kommer bli en lång och försiktig igångsättning, vill inte riskera att han blir halt igen bara för att jag har bråttom.

Men nu till problemet, jag vill låna ut honom på foder. Egentligen så snabbt det bara går. Jag inser ju dock att jag måste sätta igång honom skapligt själv, dels för att se så att han inte genast blir halt igen och även för att folk ens ska kunna komma och provrida.

Men vad tror ni, är det en bra ide att låna ut en häst som inte är fullt igångsatt?
Självklart kommer fodervärden få veta allt om skadan och jag tänkte att man kan skriva in i kontraktet att de förbinder sig att följa en igångsättningsplan, för att undvika att han sätts igång fortare än vad som är meningen.
Men sen har man ju ändå risken med ny ryttare, är ju inte allt för ovanligt med hästar som blir halta vid ryttarbyten..

Hur tänker ni?
Är det att bädda för problem eller tror ni det går att få det att funka?

Sv: Låna ut ej fullt igångsatt häst?

Själv hade jag nog försökt göra mer av igångsättningen själv, men du säger ju dels att det kommer att gå långsamt och dels att du har bråttom själv...

En fråga bara: varför skulle någon vilja ta en häst på foder som inte kommer att gå att "använda fullt ut" på lång tid...? Och du tar risken att mottagaren också har för bråttom...

Jag vet inte om någon kommer vilja ta honom på foder innan han är helt igångsatt. Men jag kan alltid testa att sätta ut en annons.

Det är just den där risken som gör mig osäker, därför jag startat tråden :)

Jag kommer iallafall ha honom så pass igång att han kan ridas i alla gångarter, lite lugnt i 20-30 minuter. Först då sätter jag i så fall ut annonsen, kanske även senare beroende på hur han känns.

Det beror på vad det har varit/är för skada,hur stor chansen är att den kommer tillbaka,m.m.

Det var inget allvarligt, en hovböld som inte upptäcktes förrän efter flera månader samt mindre hältor på andra ben pga felbelastning..

Ok,ja då skulle jag nog våga låna ut,fast den inte är helt igångsatt.

Man vill ju inte låna ut sin häst till någon när det fortfarande är stor risk att skadan skulle gå upp igen,man vet ju aldrig vad det är för människa man lånar ut till. Allt kan låta så bra,sen efter ett tag så visar det sig att så inte är fallet.

Sätt ut en annons,sen skriver du ett ordentligt kontrakt,gör en veterinär bes så ni bägge vet skicket på hästen när den åker,och ska vara i samma skick när den kommer hem igen,och fodervärden kommer förhoppningsvis endå vilja ta det lugnt i början innan den lärt känna hästen.

Nej det är ju alltid en risk man tar. Har varit med om förr att det låter toppen i början men sen visar sig vara helt annorlunda..
Jag kommer hur som helst vara väldigt noga, hittar jag inte rätt fodervärd så kanske jag får hitta på en annan lösning..

Undrar om man kan skriva i kontraktet typ att hon hästen blir halt igen på grund av att fodervärden inte har följt den uppgjorda planen så får de stå för veterinärkostnderna? Eller liknande..
Men om hästen blir halt trots att de följt planen så står jag för alla kostnader och de får lämna tillbaka om de önskar.
Det skulle ge lite trygghet åt båda parter..

Senast ändrad:

Undrar om man kan skriva i kontraktet typ att hon hästen blir halt igen på grund av att fodervärden inte har följt den uppgjorda planen så får de stå för veterinärkostnderna? Eller liknande..
Men om hästen blir halt trots att de följt planen så står jag för alla kostnader och de får lämna tillbaka om de önskar.

1. Du vill lämna ut en häst på foder som varit skadad eller?
2. Hästen är inte igångsatt
3. Fodervärden ska följa dina instruktioner om igångsättning
4. Fodervärden riskerar att stå för veterinärkostnader om hästen blir halt igen.
----------------------
Ärligt om detta inte är en superhäst som ska ut på foder under lång tid utan uppsägningsmöjligheter från din tid (minst ett par år) så låter det som du tänker dig utnyttja fodervärden. Normalt sett betalar man för sånt här. Här vill du avtala om att den som är villig och tar sig ann hästen riskerar att få betala veterinärkostnaderna om de inte följer instruktionerna till punkt och pricka (eller du tror att de inte följs).

I min värld ska det mycket till innan någon skriver på något i den här stilen. Visst kan du försöka, det finns folk till allt, men särskilt schyst verkar det inte.

1. Du vill lämna ut en häst på foder som varit skadad eller?
2. Hästen är inte igångsatt
3. Fodervärden ska följa dina instruktioner om igångsättning
4. Fodervärden riskerar att stå för veterinärkostnader om hästen blir halt igen.
----------------------
Ärligt om detta inte är en superhäst som ska ut på foder under lång tid utan uppsägningsmöjligheter från din tid (minst ett par år) så låter det som du tänker dig utnyttja fodervärden. Normalt sett betalar man för sånt här. Här vill du avtala om att den som är villig och tar sig ann hästen riskerar att få betala veterinärkostnaderna om de inte följer instruktionerna till punkt och pricka (eller du tror att de inte följs).

I min värld ska det mycket till innan någon skriver på något i den här stilen. Visst kan du försöka, det finns folk till allt, men särskilt schyst verkar det inte.

Ja, hästen som jag vill lämna ut på foder har varit skadad.
Nej, han är just nu inte igångsatt men den dagen jag sätter ut annons om att jag vill låna ut så kommer han vara delvis igång.
Ja, jag vill att fodervärden ska fortsätta igångsättningen enligt planen. Vill inte vara med om att fodervärden stressar igång med resultatet att hästen blir dålig igen.
Och ja, om hästen blir halt igen på grund av att fodervärden har stressat igång trots att vi har avtalat om något annat så tycker jag att det är rätt att de står för den extra kostnaden som jag annars inte hade haft.
Om jag vill skriva in igångsättningsplanen i kontraktet måste jag ju ha någon form av påföljd, om inte annat för att fodervärden ska tänka ett extra varv innan de skyndar med ridningen.

Jag tycker inte är det är konstigt alls. Jag tar många risker när jag lånar ut hästen men av olika anledningar har jag ändå bestämt mig för att prova. Fodervärden får chansen till att ha en bra häst, förmodligen under lång tid och eventuellt med möjlighet till att senare köpa hästen till ett bra pris.

Men som sagt, går det så går det. Jag kan alltid prova.
Jag tycker inte att det ger så mycket i att spekulera kring om jag kommer hitta fodervärd eller ej, det lär jag märka sen iallafall.

Och det var egentligen inte alls det som tråden var tänkt att handla om. Jag är mer ute efter era tankar kring om jag ska våga eller om riskerna är för stora för mig.
Jag hade helst velat lämnat iväg hästen typ igår, men det är ju ingen ide att lämna bort om det finns en överhängande risk att han kommer tillbaka halt iallafall..

För det första, man kan inte bestämma vad en tråd handlar om på Buke, när du postat så lever den sitt eget liv och du kan inget göra förutom att protestera/ignorera om du ogillar inriktningen på inläggen (om det nu inte är rena otrevligheter). Många blir irriterade över att folk faktiskt börjar diskutera och inte bara håller med och hejar på.

Som du säger går det så går det och har du tur fungerar det. Några punkter att tänka på dock.

Det blir i stort sett omöjligt att följa upp om fodervärden gör som du önskar om du inte har någon spion på platsen och därmed är ett vilkor knutet till detta mer ett skrämskott och en potentiell källa till konflikt och långt ifrån den säkerhet du söker. Vite lär inte göra saken klarare då konflikten ligger på nivån "bevisa vad som gjorts". Möjligen hindrar det fodervärden att göra dumheter offentligt.

Ur fodärvärds perspektiv så är "förmodligen under lång tid" och "och eventuellt med möjlighet till att senare köpa hästen till ett bra pris" värt exakt ingenting om det inte står i avtalet. Är man orutinerad kan man förbise det eller vara godtrogen och tro på dig men seriösa tilltänkta fodervärdar backar nog om de inser att du lätt kan ta hem hästen när den är frisk. Samtidigt så vill man ju kuna avbryta och ta hem ocm det går snett. Det är svårt att balancera fodervärdens intresse mot ägarens även när hästen är frisk och kry men än värre om fodervärdstiden börjar med att hästen är under rehabilitering och man måste göra som ägaren säger. Angående bra pris, ett bra pris på din häst så bör det baseras på vad den är värd när du lämnar ut den på foder och inte ett bra pris utifrån dagsvärdet när hästen säljs då den är rehabiliterad och igång. Fodervärden står för merparten av kostnaderna att få igång hästen och inte du.

Vill du inte utsätta hästen och dig själv för onödiga risker så behåll den hemma, betala någon för att sätta igång den enligt dina instruktioner eller sälj den.

Det fungerar aldrig för man kan aldrig bevisa hur fodervärden har ridit. Däremot så skulle det vara en trygghet för fodervärden om du helt enkelt står för kostnaderna om hästen blir halt igen oavsett, sålänge det inte är någon hälta som inte har med det förra att göra då.

Jag tror annars det blir ganska omöjligt att hitta någon seriös människa som vill ta sig an en igångsättningshäst med risken att den får betala för allt om hältorna kommer tillbaka.

Det är ju så otroligt ofta hältor kommer tillbaka trots att man är hur försiktig som helst. Det bästa är nog om hästen är helt igång så den kan gå normala lättare ridturer iallafall. Då kan chansen vara större att någon vill ta sig an den för även då gör man en otroligt stor chansning som fodervärd med tanke på att hältor lätt återkommer och man riskerar att få stå för behandlingen.

Jo jag vet mycket väl att trådarna här på buke lever sitt eget liv. Jag har inte sagt att du inte får diskutera vad du vill, bara att jag ser det som meningslöst och att det inte var det som var tanken. Ingen irritation alls :)

Jag är ju fullt medveten om att det kan bli svårt att hitta fodervärd, det kan vara svårt nog även om hästen varit frisk ;)

Jag kommer absolut inte avtala bort min egen uppsägningstid. Visar det sig att hästen inte sköts bra så vill jag kunna ta hem honom.

Antar att du har helt rätt i att det blir svårt att kontrollera.. Men det var det jag kom att tänka på just då. Bättre förslag?

Jag ser det som självklart att man avtalar om pris redan från början. Så när jag skrev bra pris menade jag att fodervärden kan få chans till att köpa en bra häst riktigt billigt, att spara typ 50 000 tycker jag är en rätt så bra affär ;)

Det är ju ett antal veckor innan det överhuvudtaget är aktuellt att börja annonsera, jag hinner nog fundera både ett och två varv innan dess :)

Jag har ju redan skrivit att hästen kommer vara minst så pass igång att han rids i alla gångarter, något lugnare (alltså ingen direkt press, mest lösgörande) under ca 30 minuter. Först då sätter jag ut annonsen. Kanske ännu senare beroende på hur ridbar jag tycker han känns. Ingen ide att ta emot folk för provridning om han inte är "sig själv" och ordentligt ridbar.

Men du har helt rätt i att det blir svårt att kontrollera. Jag försöker spekulera i hur jag kan göra ett så bra kontrakt som möjligt..

Poängen var ju att jag inte tycker att jag rimligtvis ska behöva betala kostnader som uppkommit genom deras vårdslöshet. Och sålänge fodervärden skulle följa avtalet så är det inga problem för dem om hästen blir halt igen, vill de så kan jag då ta tillbaka hästen omedelbart.

Men det är svårt, jag tar gärna emot andra förslag om ni har något bättre att komma med :laugh:

Hur hade du tänkt avgöra om eventuella problem uppstår pga vårdslöshet eller för att hästen inte håller? Hur kan du ens veta/gissa själv. Det är få människor som själv anser att de är vårdslösa och ännu färre som skulle tala om det i synnerhet som det innebär att de får betala (och att stå för hela kostnaden kan bli svindyrt som du säkert inser).

Nej några andra råd än att behålla hästen hemma eller betala för sig är svårt att ge, kanske muta fru fortuna för att få tur?

Jag tycker också det låter knepigt med att låna ut en häst som inte är fullt igång och fräsch till 100%

Kan du inte ha en medryttare som hjälper dig istället?

Eller en typ halvfodervärd som delar de flesta kostnader och skötsel med dig?

Så kan du fortfarande hålla koll på din häst, någon sådan lösning hade nog jag försökt med iaf.

Jag håller med Lobelia, jag har svårt att se vad värdet skulle vara för en fodervärd att ta sig an detta. Hästen har ju bara gått i hagen och slagit dank i flera år utöver det, hur den skulle vara värd såna summor att fodervärden vid ett ev. senare köp sparar 50 papp har jag väldigt svårt att se.

Jag tycker du ska sälja hästen till en schysst ägare än att försöka kohandla bort den, det kan leda till en massa tråkigheter, både för dig, hästen och faktiskt även den som ev. skulle ta sig an detta på de premisser du nämner.

Jag tror att det blir svårt för rent spontant undrar jag vem som skulle vilja låna din häst? Det verkar vara ett mindre helsike att få tag på en seriös fodervärd även om man har en fullt fungerande häst. Så urvalet till din måste ju vara än mer begränsat. Rehab är oxå något som man brukar få betala för att få utförd, särskilt om man vill ha en god förutsättning för en lyckad utgång. Endast om jag skulle vara garanterad att få köpa din häst efter en viss tid för en bestämd, kraftigt nedsatt summa skulle jag ev kunna vara intresserad alt få ersättning/provision om jag väljer att inte köpa. Men att betala för att få rehabilitera din häst, aldrig i livet;)

/J.

Hur hade du tänkt avgöra om eventuella problem uppstår pga vårdslöshet eller för att hästen inte håller? Hur kan du ens veta/gissa själv. Det är få människor som själv anser att de är vårdslösa och ännu färre som skulle tala om det i synnerhet som det innebär att de får betala (och att stå för hela kostnaden kan bli svindyrt som du säkert inser).

Nej några andra råd än att behålla hästen hemma eller betala för sig är svårt att ge, kanske muta fru fortuna för att få tur?

Jag har inte alls tänkt så långt. Det här var en tanke som dök upp igår. Jag spekulerar kring hur man skulle kunna göra.
Och jag har redan förstått att du tycker allt det här är en dålig ide. Även om jag inte förstår varför du tycks förutsätta att jag vill lura folk?

Jag tycker också det låter knepigt med att låna ut en häst som inte är fullt igång och fräsch till 100%

Kan du inte ha en medryttare som hjälper dig istället?

Eller en typ halvfodervärd som delar de flesta kostnader och skötsel med dig?

Så kan du fortfarande hålla koll på din häst, någon sådan lösning hade nog jag försökt med iaf.

Jag har andra lösningar om det inte är någon som vill ta honom på foder, eller om jag själv bestämmer mig för att det är en dålig ide.
Det kommer inte bli några problem, även om jag själv skulle känna att det varit skönt att få iväg honom så tidigt som möjligt.

Jag håller med Lobelia, jag har svårt att se vad värdet skulle vara för en fodervärd att ta sig an detta. Hästen har ju bara gått i hagen och slagit dank i flera år utöver det, hur den skulle vara värd såna summor att fodervärden vid ett ev. senare köp sparar 50 papp har jag väldigt svårt att se.

Jag tycker du ska sälja hästen till en schysst ägare än att försöka kohandla bort den, det kan leda till en massa tråkigheter, både för dig, hästen och faktiskt även den som ev. skulle ta sig an detta på de premisser du nämner.

Ursäkta men du vet väl egentligen inte ett skit om skicket på min häst eller vad han har gjort de senaste åren?
Mer än nåt du har läst här på bukefalos men det ger knappast hela historien.
Att säga att han bara "gått i hagen och slagit dank i flera år" är bara bullshit.

Och jag försöker verkligen inte kohandla bort min häst. Vad har du fått det ifrån?
Sluta dra en massa förhastade slutsatser, det hjälper knappast nån.

Jag kanske ska reda ut en gång för alla vad jag pratar om när jag säger ej fullt igång. Jag skulle inte kalla det rehabilitering. Det lär röra sig om drygt 4 veckor då hästen ska gå något lugnare. Hästen kommer fortfarande kunna ridas ett relativt normalt pass i alla gångarter men med fokus på lösgörande arbete och ingen direkt samling.
Jag kan tycka att när man får till sig en ny häst så är det normala att man tar det lite lugnare under en period tills man lärt känna hästen.

Förra gången jag lånade ut på foder var det inga problem med att hitta intresserade människor. I min värld är det snarare sällan som ett bra halvblod ska lånas ut på foder så när det väl händer brukar det finnas många spekulanter.
Sen är det ju en annan sak att hitta den som är helt rätt..

Att ta en häst på foder är ju väldigt förmånligt då man slipper köpa och alltid kan lämna tillbaka om man vill. Men å andra sidan riskerar man alltid att ägaren vill ta tillbaka sin häst.

Så, även om jag mycket väl vet att ni får skriva vad ni vill när ni svarar så vill jag ändå uppmuntra alla till att svara på det jag faktiskt frågar om:
Vågar jag som ägare ta den här risken? Och hur stor risk tror ni att det faktiskt är?

Senast ändrad:

Jag tycker inte du ska låna ut din häst, helt enkelt för att du riskerar att få hem den igen i betydligt värre skick än du kan ana.
Folk( ja jag vet att jag generaliserar här, bear with me) har en tendens till att inte ta lika bra hand om något som inte är deras eget, de är lite slit och släng mentalitet tyvärr har jag fått erfara.
Sen om något händer skyller de på precis allt och alla utan att ta något som helst eget ansvar i det som skett.
Så vill du inte ha kvar hästen, sälj den, VILL du ha kvar den, ta hand om den själv är mitt krassa råd.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 473
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 571
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår