Lancashire heeler.

Narcissa

Trådstartare
Nu har jag, efter mycket vånda och funderande, bestämt mig för att nästa hund ska bli en Lancashire Heeler.:d
Är det någon här som har en eller som har erfarenhet av rasen?
Vad tycker ni om den? Hur är det med sjukdomar mm?

Sv: Lancashire heeler.

Jag tycker det är eller verkar vara en väldigt bra ras, som jag själv varit inne på många gånger. Vet inte så mycket om dem bara, har träffat på några individer som har varit trevliga hittills :p

Ja jag tycker detsamma. Förutom att jag inte har träffat någon än men jag har ju precis bestämt mig. :)
Tänkte passa på att kolla på dem och prata med uppfödare under Malmö Internationella.

Jag träffade ett 10-tal förra sommaren. Hade aldrig tidigare hört om rasen men jag säger bara: vilka trevliga hundar!:bow: Så ja, det är mycket möjligt att nästa hund blir en sådan. Lagom stor, alltid glada, arbetsvilliga, sociala, och fina. (och lite pälsvård :D). jag är kär :love:

Ang. sjukdomar så vet jag tyvärr inte...

KL

Jag figgade på ett MH i somras där det var 4 sådana med från samma uppf. Vad jag kan förstå så är även denna ras indelad i utst vs arbetande. De jag figgade för var då avlade för att vara fina;)

Inga krutpaket men trevliga "normal-hundar", uppfödaren till dessa fyra sade att det var ungefär sådana genomsnittet var. Ang MH:t så var alla fyra neutrala mot främmande människor, ingen av dem hade problem med något moment, utan de tog sig igenom utan kvarstående rädslor och alla var skottfasta etc.:)

Nu säger väl detta inte så väldigt mycket om hundrasen i sig men jag ville dela med mig av det lilla jag har sett :)

Mvh

Jag får kanske tillägga att de fyra LH jag figgade för inte var från samma kull, det var vad jag minns en importerad hane, en inköpt tik (?) och sedan två hundar som uppfödaren själv hade fött upp.. Minns inte hundra men något sådant.

Mvh

Det låter ju jättebra. Majoriteten i den här tråden verkar ju ha bra erfarenheter. Så spännande. :)

Jag har en som bor hos min särbo.
Blev för krångligt med motionen, då den pga Patella inte kunde gå så långa prommisar som jag gick med dåvarande BC kille.

Mycket trevlig individ o inga problem med att ha lös, älskar allt o alla utom min nya hund.

Det är ju typiskt att den inte gillar din nya. Alltid är det något. ;)

Vad kul att du har bra erfarenhet av rasen.

Tycker absolut att du ska köpa en Heeler! Jag har en liten skrutt på ett år, Algot! Min uppfattning om rasen är att de är glada och positiva, de behöver få jobba endel. Har med min i stallet nästan varje dag. man ska nog vara ganska aktiv om man ska ha en heeler, det är inga soffpotatisar precis.. Vill du ha tips om uppfödare så skicka ett pm.
Å just det! Det är en frisk ras överlag, det man kollar är patella och så ögonlyser man dem. Finns en ärftlig sjukdom som heter linsluxation.

/Madde & Algot

Hur menar du med att få jobba endel? Valla eller vad?
Jag har ju häst så hundarna är med i stallet varje dag men jag vill att hunden ska kunna slappa om det är så.
Jag är ju inte intresserad av någon BC-liknande vallare men enligt rasklubben ska rasen passa både den aktive som pensionären.

Jag har kontakt med uppfödare. :)

Jobba och jobba.. de behöver i alla fall få göra saker. Algot är ju med mig i stallet tre-fyra dagar i veckan och då mår han bra. Det är ju inte så att han måste få valla men han behöver ju få leka eller gå långpromenad eller aktiveras på något vis får han inte det så blir han stressad och gnällig och skällig. Han kan ha en slappar dag men, men när jag låg däckad i magsjuka i tre dagar så blev det lite för lugnt för honom. Vet inte om heelers över lag kräver speciellt mkt aktivitet och motion men jag antar att om de har vant sig vid det så kräver dom det sen. Flummig jag vet men du fattar nog hur jag menar. Det där med att de passar till pensionärer har jag också hört men det är inget jag tror på, de jag har träffat kräver lite mer motion än så. (om man nu antar att det är en ganska stillasittande pensionär de menar)

Något som kan vara bra att tänka på och som min uppfödare var noga med att påpeka är att många heelers har en tendens att bli folkskygga om man inte tränar dem att umgås med folk. Hon var ganska nog med att valparna skulle komma till hem där de inte bara satt i en stuga ute i skogen. För hon hade varit med om heelers som blivit väldigt osäkra mot folk och andra hundar och som sedan reagerat aggressivt.

Men för övrigt måste jag säga att jag är helt kär i rasen! De är så himla roliga, har en massa ljud och läten för sig. Har redan börjat längta efter en till :love: .. men det får nog dröja några år.

Jo men då är de som jag trodde. Mina hundar är ju i stallet varje dag men det är klart, på vintern tycker man ju inte att det är överkul att spendera massor av tid ute. Mina hundar promeneras också en massa såklart.
Mina hundar är kolugna inne så jag hoppas att det ska smitta av sig på en liten en. Mina hundar är även med mig överallt, även på middagar och fester (ja om det inte är för mycket folk och stim såklart).

En fråga till bara. Någon som vet hur de är att ha ensamma hemma? Klart att det är olika men eftersom den är så ägarbunden så kan det kanske bli till ett problem?

Låter ungefär som med mina vovvar då. Har en 11 årig storpudel som har fått hjälpa till att uppfostra Algot. Tror att hennes lugn har smittat av sig en hel del på honom. Vi har inte haft några större problem att lämna Algot, oftast lämnar vi ju honom med Trixie och hon är ju hans trygghet så då är det inga problem. Lämnar vi han helt ensam så gnäller han i nån minut och sen lugnar han sig. Har inte hört att de skulle vara värre än nån annan ras att lämna.

Du måste bildbomba oss med bäbisbilder när du har fått hem din valp!

Här kommer ett par bilder på mitt gull :love:

http://s47.photobucket.com/albums/f171/symfoni/?action=view&current=DSC08994.jpg&newest=1

http://s47.photobucket.com/albums/f171/symfoni/?action=view&current=DSC09006.jpg&newest=1

http://s47.photobucket.com/albums/f171/symfoni/?action=view&current=DSC08231.jpg&newest=1

Hoppas de går att titta på, är inte världsbäst på sånt..

Jag har en vän som har en hane, han tycker inte om karlar, skäller ut dom och försöker jaga bort dom, men tar karln det lugnt och inte bryr sig så accepterar han dom tillslut.
Man får inte sitta för nära matte, då ska han försöka skrämma bort den personen, han är väldigt väldigt pipig och pratig. När man kommer och hälsar på får man en utskällning men sen kommer han med en leksak.

Han går ihop med alla hundar, har ett bra hundspråk, är full i bus och det ska helst vara fart hela tiden. Han är väldigt mattekär.

Att han inte gillar karlar och att man inte får komma i närheten av matte tror jag handlar mkt om att matte har daltat väldigt mkt med honom. Det finns inte direkt några regler överhuvudtaget över hur man beter sig, hunden får göra vad den vill i stortsätt.
Men när dom är hemma hos mig så gäller mina regler och då blir han genast mkt lugnare och skyddar inte alls matte på samma sätt. Han lägger sig ned och sover och behöver inte alls vara med överallt eller leka hela tiden som han gör hemma.

Jag känner även hans kullsyskon + föräldrar och dom är det också väldigt väldigt mkt fart i :) 2 av kullsyskonen var reserverade/osäker mot nya människor.

Så min uppfattning om rasen är att det är väldigt mkt fart, dom behöver regler och en ganska konsekvent ledare för att vara stabil. Mkt huvudträning och motion, miljöträning för att inte bli reserverad.
En superglad hund som är med på allt och är smart och lär sig fort.
Jag kan känna en väldigt stor likhet med JRT. Men som sagt jag känner ju bara denna hunden + hans kullsyskon och föräldrar.

Det är ju så kärt att man bara kreverar! Haha.:love:

Blir det en liten en så kommer det att komma massor av bilder!

Det låter ju bra att han inte är så jobbig att lämna. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 828
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 111
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 656
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 400
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka