Ländtäcke behövs det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cascade
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 141
C

Cascade

Hej! Hoppas jag har postat detta på rätt kategori nu men jag har en fråga.

Behöver man köra med ländtäcke i vinter? Vissa säger att man ska det och vissa säger att det inte spelar någon roll. Men vad säger ni? Och vad hjälper ländtäcke med till när man använder det? Har sätt att vissa i stallet använder det...

Lite info om hästen som ska ha det isåfall: 19-årig welsh cob, ca 150 cm i mankhöjd. Har blivit rakad fram nu men brukar inte bli...
Så frågan är behöver han ländtäcke när man ska rida ut när det blir kyligare/vinter?

Tacksam för svar!

Sv: Ländtäcke behövs det?

En helklippt häst kan behöva det men din borde inte behöva ha det om han inte är extremt frusen av sig eller tenderar att stelna till i kylan.

Jag tror inte han är så frusen av sig men ska ta och dubbel kolla med hans gamla skötare. Tack för svaret:)

Ländtäcke behövs om hästen behöver extra värme/skydd mot väder och vind när man rider/longerar/tömkör. De flesta varmblodiga hästar som är klippta över länden och ryggen brukar behöva ett när man rider om vintern, iaf om man är utomhus. Sen finns det vissa hästar som klarar sig bra utan också. Kallbloden brukar klara sig rätt bra utan även om de är klippta.

Min kille är inte klippt (9-årigt varmblod) men om man ska rida när det är blött och kallt vill han helst ha ett vattentätt ländtäcke som håller honom torr om korset annars går han och spänner sig och är obekväm. Är det däremot torrt i luften i kombination med kyla klarar han sig bra utan, för honom är det just fukten som gör honom kall, inte just temperaturen i sig.

Min islandshäst som har kvar pälsen över ryggen har tunt ländtäcke om det är nederbörd, veterinär o fysioterapeut ville att jag skulle vara extra noggrann med att han inte blir kall om länden efter hans låsning i ländryggen.

Annars är det väl väldigt individuellt :)

Okej, jo jag pratade med hans gamla skötare och hon rekommenderade att ha det. Så det blir väl och åka och köpa ett snart innan all snö och sånt kommer. :crazy::(

Men tack för era svar!

Jag brukar bara använda det om det är nederbörd och hästen riskerar att bli blöt och kall. Annars inte, för kyla i sig är inget farligt så länge hästen ej står stilla. Rör hästen på sig genererar den egen värme.
Vet jag att det kommer bli mycket stillastående, tex på en tävling, har jag ländtäcke.

Egentligen är det ju enkel fysiologi, varma muskler är mjukare och blir enklare att arbeta med. Kalla muskler som riskerar att dra ihop sig av kyla eller att energi ödslas på att hålla värme ist för arbete känns ganska onödigt när det så enkelt kan avhjälpas.

För mig handlar inte täckets vara eller ickevara om hästen riskerar att frysa-det handlar om att hålla musklerna i ett skick så att de kan byggas och användas på optimalt vis.

Så tänker jag också, dumt att låta dem bli stela och avkylda i muskulaturen.

En häst med tjock vinterpäls behöver dock sällan ländtäcke vid normal ridning, då skulle jag bara ha det om det var väldigt kallt eller om man bara skall skritta.

Jag brukar ha ländtäcke när det är under 5 plussgrader eller om det regnar. Om jag bara ska ut och skritta så har han ländtäcke vid högre temp också.
När jag klipper (helklipper) användar jag i princip ländtäcke varje dag tills det blir vår/pälsen har växt ut. Ofta behövs det ju eg bara vid upp och nedvärmning men jag orkar inte ta av och på det hela tiden....

När det är kallt har jag ländtäcke vid uteritt och även i ridhuset, fast då tar jag av det när jag värmt upp hästen och lägger på det igen då jag ska skritta av.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 349
Senast: Lejontand
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 430
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 253
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka