Lånelöfte men nu varslad

ISABEL

Trådstartare
Vi har fått ett lånelöfte från vår bank och nu vill säljarna av huset skriva kontrakt på söndag MEN det har kommit fram nu i veckan att ett 30 tal ska varslas från min sambos jobb och de får reda på detta nästa fredag. Tänk OM min sambo blir varslad? Gäller lånelöftet då? Vilka som får gå på min sambos jobb är redan bestämt men min sambo får inte reda på detta förrän på fredag när han jobbar nästa gång.

Vi kommer att ha råd att bo i huset även om han blir varslad men vi skulle aldrig få ett lånelöfte om han inte hade fast jobb.

Någon som vet vad som gäller och vad ska vi göra på söndag? Vi vågar inte skriva på något och riskera att betala böter sedan om lånelöftet går tillbaka.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Ärlighet varar längst, kan jag nog tycka.
Tala om för säljarna att ni fått veta att varsel är på g och att ni måste vänta tills ni vet säkert att sambon får vara kvar innan ni vågar skriva på något.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Vi har talat om det för säljarna idag. Då hotade de med att ta bilder på huset imorgon och lägga upp huset på Blocket

Vi pratade med mäklaren efteråt som har sålt vår gård plus värderat detta huset vi nu vill köpa och han tyckte det var känslokallt av säljarna att hota oss på det viset. De enda som förlorar på det är dom, menade han. Vi får som sagt veta hur det går med min sambos jobb på fredag nästa vecka så det handlar om ett par dagars väntan. Suck.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Jag förstår att de vill flytta och komma i ordning i sitt nya hem. De har flyttat typ 25 mil bort och de jobbar om vardagarna. Men vi vill inte sätta oss i en eventuell knipa där vi måste betala skadestånd.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Skriv på men lägg till en reservation om att det bara gäller under förutsättning avv sambon får behålla jobbet. Inte alls ovanligt med reservationer vid husköp för sådant som inte är helt klart vid kontarktsskrivningen.
Fast det är väl inte så säljarna har tänkt sig det hela.....
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Lånelöftet är inte bindande, det betyder att ni inte har förbundit er att låna pengar av banken och banken har inte förbundit sig att låna ut penga till er. Om er inkomst ändras så kan banken ändra sig angående lånelöftet dvs. att ni inte får låna så mycket pengar som lånelöftet anger.

Det ligger på mäklaren att medla mellan köpare och säljare och hitta en lösning på kontraktskrivningsfrågan. I och med säljarens reaktion tycker jag att ni prata med mäklaren i första hand så får mäklaren prata med säljaren. Det är mäklarens uppgift att se till att båda parter är nöjda och ligger i mäklarens intresse att försäljningen blir enkel och konfliktfri. Mäklaren och säljaren har dessutom en uppdragsavtal, ofta omfattar avtalet att mäklaren har ensamrätt. Det betyder att om säljaren hittar en köpare på egen hand under tiden som uppdragsvatalet gäller så har mäklaren ändå rätt till provision- så regara inte för starkt på säljarens hot. Låt mäklaren lösa situationen.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Skadestånd? Till vem och varför?

Om du avbryter ett husköp efter kontraktet är skrivet, så blir du dels av med handpenningen (vanligtvis 10% av köpesumma). Men du kan även blir skyldig att ersätta säljaren med de merkostnader som det blivit för denna när du backade ur affären, tex dubbla boendekostnader tills huset blir sålt igen.

/Camilla
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Det är ju helt normalt att man har ett lånelöfte på en viss summa men sedan när man har slagit till på ett hus så gör banken en bedömning om de vill ge lån på just den fastigheten. Åtminstone i storstäder där det blir budgivning och man vill vara snabb med att skriva på så är det väldigt vanligt att det finns en klausul i köpekontraktet om att köpet endast är giltigt om banken ger lån. Lånelöften är trots allt inte bindande från bankens sida så även om din sambo inte hade hotet om varsel över sig så ska ni inte skriva under köpekontraktet utan denna klausul.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Det bästa ni kan göra är ju att ringa banken och fråga. Naturligtvis så ändras lånelöftet vid minskad inkomst,men ska ni inte "maxlåna" så kanske ni kan få låna trots att din sambo blir varslad?

När vi fick lånelöfte så gällde det 6 månader (har jag för mig) och så länge inte våra inkomster skulle ändras,vid tex graviditet,arbetslöshet m.m,i sånt fall skulle vi få räkna om,så det är ju inte det att det är omöjligt att låna fast en blir arbetslös,för det handlar fortfarande om summan ni ska låna eftersom det är en viss summa man ska ha kvar efter allt är betalt.

Tänkte,eftersom det redan är klart vilka som ska varslas,kan inte din sambo ringa/åka dit och be att få reda på om han blir varslad eller inte? Om han berättar anledningen så kanske han kan få svar?
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Efter att ha pratat med mäklaren och sedan även med säljarna, kom vi överrens om att vi inte skulle skriva några som helst papper innan vi pratat med banken, vilket vi ska göra idag. Så inga papper skrevs på igår och det känns bra!
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Det bästa ni kan göra är ju att ringa banken och fråga. Naturligtvis så ändras lånelöftet vid minskad inkomst,men ska ni inte "maxlåna" så kanske ni kan få låna trots att din sambo blir varslad?

När vi fick lånelöfte så gällde det 6 månader (har jag för mig) och så länge inte våra inkomster skulle ändras,vid tex graviditet,arbetslöshet m.m,i sånt fall skulle vi få räkna om,så det är ju inte det att det är omöjligt att låna fast en blir arbetslös,för det handlar fortfarande om summan ni ska låna eftersom det är en viss summa man ska ha kvar efter allt är betalt.

Tänkte,eftersom det redan är klart vilka som ska varslas,kan inte din sambo ringa/åka dit och be att få reda på om han blir varslad eller inte? Om han berättar anledningen så kanske han kan få svar?

Det handlar om 500 000 kronor för vår del. Resten av huset betalar vi med egna pengar, efter att ha sålt vår nuvarande fastighet nyligen.

Min sambo har försökt att få fram information men det är tyvärr omöjligt. Alla ska få veta samtidigt. Så enkelt är det. Tyvärr, annars hade det löst många problem om vi hade fått reda på informationen tidigare.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Han har blivit varslad. Alla som varit på företag i under 18 år varslades. Han har varit där i 7 år. Men vi har fått klartecken av banken ändå så det känns ändå OK.
 
Sv: Lånelöfte men nu varslad

Det är ingen gård vi har köpt. Vi har sålt vår gård och flyttar till ett hus i samhället, men tack så mycket. Vi får nyckeln imorgon.. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 519
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 151
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 909
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp