lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

En sak till... Vad har Island med detta att göra? Menar du på fullate allvar att bara för att de är för långa på sina hästar är det okej för alla andra att vara på? Om halva världen går och dränker sig i havet, gör du det med då?

Du har hamnat lite i försvarsställning i den här diskussionen och jag förstår dig för du bad om ett "längdråd" men fick mycket annan kritik.

Jag kan bara tala för mig själv men jag strävar hela riden efter att utvecklas och komma framåt i min hästhantering och ridning och jag är överlycklig när jag får hjälp av andra. Sen får man naturligtvis sortera lite och plocka upp det som passar en själv och det man känner fungerar.

Men jag tror att du kan ta till dig lite av de tips du fått. Själv fick jag mycket hjälp av att jag såg bilder på hur jag rider. Jag tävlar en grov och lite framtung häst och nästan omedvetet försökte jag kompensera det och "få upp honom" fram genom att flytta bak mina skänklar. jag trodde väl att jag skulle få med mig bakdelen lättare.. Men det såg hemskt ut, jag satt och kittlade honom i ljumskarna nästan... :smirk: :smirk:.
Nu är jag mer medveten om min sits varje gång jag rider. och gissa vad – han går lika bra när jag har skänklarna på rätt plats... :D

Och på SM såg jag några som faktiskt också kittlade sina hästar lite långt bak och då skrattade jag gott... :angel:

jag tål kritik men jag tål fan inte att nån som du kommer o säger till andra om hur jag rider o inte rider... du vet inte ett skit om hur jag rider! så om du inte har nått annat o säga så kan du dra, för jag bad inte om den åsikten som du gav...

om alla skulle rikta sig in på längden så mkt som du gör skulle de inte finnas nån häst alls o rida på för oss som e långa förutom hästar på över 175!! och om man då inte vill sitta på så höga hästar, ska man då behöva sluta rida?

jag vet att jag inte ska ta de personligt :confused: men jag hatar när folk som inte har sett mig rida utan bara sett en bild kommer o säger att jag rider si eller så... hon vet liksom inte hur jag rider o ska då inte yttra sig om de.. :crazy:
eller tycker du jag har fel?? :confused:

hehe ahh man kan göra många saker med sina skänklar...
jo jag vet att jag kan ta till mig saker o de har jag gjort.. jag har redan börjat ändra sitsen och försöker så gott jag kan.. :)
men jag tål inte när människor som inte känner mig eller inte sett mig rida utan bara sett en bild ska säga att jag rider si och så, för hon vet inte ett skit om hur jag rider... hon har bara sett bild på att jag sitter i stolsits.. men de gör dom flesta som rider VM och deras hästar går ju skitbra och dom vinner... så jag ser liksom inte felet i att sitta i lite stolsits... jag tycker inte att jag sitter överdrivet i stolsits... eller gör jag?? :confused:

Jag ser på bilden hur du sitter, och jag läser ju avd du beskriver. Nej jag vet inte hur du rider varje dag, men man lägger inte uypp en bild på den sämsta ritten precis.

Läs mitt inlägg istället innan du uttalar dig! Jag skrev att man inte behöver ha en häst som är 10 cm lägre än vad man själv är lång, utan att jag tycker att ca 30 cm är en gräns, även för islandsryttare. Och så himla svårt är det inte att hitta en islandshäst som är runt 145, jag ahr ridit en hel del.

Diabolical_Kitten skrev:
Men om man ska rida dressyr måste man ha en större häst.
Ja, om man ska tävla dressyr i "vanliga" sammanhang. Att rida dressyr gör jag dock varje dag på min islandshäst. Vilka dressyrövningar är det som inte fungerar om man är lång på en mindre häst?
Diabolical_Kitten skrev:
Jag rider nästan enbart med sitsen/höfterna/låren och använder bara hälarna om jag ska träna dressyr (och komma nånvart) för att få hästen att gå fram lite mer.
Det låter som om hästen är lat och okänslig. En häst som verkligen lyssnar på vikthjälper kan du driva med sätet och låren. Det behövs defintivt inga hälar för att "komma någon vart" i dressyren! Snarare tvärtom - ju mindre tydliga hjälper, desto högre poäng.

Diabolical_Kitten skrev:
MEN den här tjejen rider uppenbarligenh inte med sitsen, inga vikthjälper så hur rider hon då...
Hur vet du det?

Det ser man klart och tydligt på bilden. En sån sits hjälper dig inte nånstans.

Alla hästar är lata av naturen, och för att få min häst att jobba i hög form och verkligen ge järnet och ta ut steget och gå så bra han kan använder jag sporrar och då också hälarna. Sen kan jag träna dressyr alldeles utmärkt utan att använda hälarna, men för att få det där lilla extra använder jag sporrar vid behov.
Och med komma nånvart menar jag att att vi ska komma vidare i vår utbildning och att min häst ska bli upphetsad så att han verkligen jobbar. Så det blir lite fire i honom.

För att få hästen att gå i korrekt och hög form måste man kunna komma åt hästen (vilket man inte gör om man är för lång eller för kort) om nu inte hästen går i hög form av sig självt, vilket väldigt få gör.

Diabolical_Kitten skrev:
För att få hästen att gå i korrekt och hög form måste man kunna komma åt hästen (vilket man inte gör om man är för lång eller för kort) om nu inte hästen går i hög form av sig självt, vilket väldigt få gör.

Du kan inte ha mer fel. Visst, vissa hästar kanske behöver mer "hjälp" av benen men långt ifrån alla. Har man bara en lyhörd och känslig häst så behövs inte kraftig skänkeldrivning och sporrar.

Man kan få en häst att gå i en utmärkt form under tömkörning tex, då har man inga skänklar och sporrar att ta till... :smirk:

Man kan få en häst att gå i en utmärkt form under tömkörning tex, då har man inga skänklar och sporrar att ta till...

Fast nu måste jag nog få protestera lite här, att tömköra innebär inte att man väljer fullskalig samlingsform med nacke som högsta punkt. Detta är något man vill uppnå genom ridning, för att hästen skall orka dit tömkör och rider man hästen i en längre och lägre form för att överlinjen skall sträckas och stärkas med utgångspunkt från bakbenen.

Man måste göra skillnad på träningsformen till den form som man strävar efter i tex vid tävling. Detta var i mycket korta drag, att utveckla detta kan man förmodligen göra på hur många A4 ark som helst. :D

Därför skrev jag att man "kan" få en häst att gå i en utmärkt form under tömkörning tex. :smirk:

Men det är en väsentlig skillnad och det är viktig att poängtera, och det framgick inte av ditt inlägg. Träningsformen är den som förbereder hästen för kommande jobb i rätt form, men det är inte här vi rider hästen på tävling och om så är fallet så är hästen inte färrdigtränad för rätt form men kan vara en bit på väg.

Riktigt rätt riden form kommer utifrån bakbenen, då återfinns den högsta punkten i nacken (atlas) och hästen har vinklat bäckenet samt sänkt korset men går ändå i en avspänd form. Är hästen indragen i nosen kan den iofs vinkla bäckenet, men den kommer inte att sänka korset och hästen kommer vara allt annat än avspänd.

Men faktum kvarstår att om man skulle gå efter längden skulle majoriteten av alla vuxna inte kunna rida islandshäst :smirk:
Nu är ju de flesta islandshästar i c ponny storlek men även om det finns islandshästar på 150(vilket jag inte föredrar då jag tycker de tappar gång) så skulle man alltså inte kunna vara över 170 för att rida dem.Skulle vilja samla ihop alla killar som rider islandsshästar å kolla vilka av dem som är under 170, intressant, intressant :angel:

Nej det har du ju en poäng i.Har en skitful bild från en tävling där jag , under prisutdelning ,bara sitter som en potatis på hästen, super krökt rygg(ser ut som han, qasimodo eller hur man nu stavar- i ringaren i notre dam).Skulle vara hemskt om jag såg ut så ;)
Det är stor skillnad på hur man ser ut när man rider hästen för fullt på träning å när man softar ute i skogen tex.

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, stolsits är inte bra. Men; vad har det med längden att göra?

Diabolical_Kitten skrev:
Alla hästar är lata av naturen, och för att få min häst att jobba i hög form och verkligen ge järnet och ta ut steget och gå så bra han kan använder jag sporrar och då också hälarna. Sen kan jag träna dressyr alldeles utmärkt utan att använda hälarna, men för att få det där lilla extra använder jag sporrar vid behov.
Ärligt talat så handlar det mest om hur du tränar hästen att bli lyhörd. Delvis har det också med hästens eget temperament att göra. Du verkar dra väldigt stora växlar på hur en häst måste ridas bara utifrån just DIN häst. Jag har själv en liten latmask hemma, men inte 17 börjar jag använda skarpare hjälper för det; jag försöker istället träna upp hennes lyhördhet för de små hjälperna; via säte, lår, vader. Bara för att din häst krävar sporrar för att jobba nog hårt så behöver det inte gälla alla hästar.

Det låter mest som om du är lite okunnig, på islandshästar framförallt... :crazy:

I stället för att gnälla att man inte ska vara för står på islandshästetn är det väll bättre man får över till en större hästras.

Diabolical_Kitten skrev:

Och med komma nånvart menar jag att att vi ska komma vidare i vår utbildning och att min häst ska bli upphetsad så att han verkligen jobbar. Så det blir lite fire i honom.

Jag har inte mycket kunskaper om islandshästar men desto mer om dressyr ponnys och hästar. Jag vet att man inte behöver sporrar för att få hästen att gå i en korrekt hög form. Tyvärr så har jag inga bilder just nu så jag kan visa dig.

Att alla hästar är lata av naturen tror jag inte ett dugg på, min medryttarhäst är otroligt framåtbjudande och arbetsvillig vad jag än gör med honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
837
Senast: Edla
·
Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 549
Senast: Badger
·
Fritid Vi ska åka till Åre i sommar och vill rida på islandshäst. Gärna i fjällmiljö. Har någon tips om en bra aktör i området? Har bil och kan...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: nyttnick
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka