Lång tygel eller lägre form?

Sv: Lång tygel eller lägre form?

En fråga då som dyker upp. Hur gör du för att hästen ska förstå när den får skritta i fri skritt och när den ska gå i lång och låg form med helt lång tygel? Ger du lång tygel direkt för fri skritt och länger successivt när du vill ha kvar formen? Eller...?

Precis, om de ska följa bettet neråt, då länger jag ju tygeln succesivt, om de får 'gå fritt' bara släpper jag ju ut tygeln.

Sen så när det är 'gå fritt' så åker jag bara, jag slutar ju rida också, i fri skritt på lång tygel rider jag ju fortarande och är pilot.

Jag varierar formen hela tiden. Men hästen ska alltid söka mot bettet! Detta innebär inte att tygeln är sträckt, men att en "överenskommen" kontakt finns. Längden på tygeln= hästens "ram".

Paus efter samlande övning:
lång ram. Notera att bakbenet tar för sig bra och kliver fram under tyngdpunkten trots extremt låg form.

Travöppna på volten:
Kort ram. Bilden är tagen precis i en korrigering (jag tar i inner kapson samt lägger till inner skänkel för att förstärka böjning i bålen).

/Migo
ber om ursäkt för bildkvalité.

Jag rider ofta mina hästar på helt lång tygel i pauserna. Men om jag håller på och befäster något och vet att jag får "börja om från början" om jag ger lång tygel, då föredrar jag att länga formen och rida på kort tygel.

Brukar oftast göra så att jag ger lång tygel många gånger under själva passen, för att han blir så otroligt stel när man försöker jobba honom. Han är nämligen superkänslig och extremt så i munnen. Därför tappar han lätt bjudningen så fort man tar tygeln, och att ge lång tygel emellanåt låter honom återfå bjudning och frihet i sina rörelser.
Däremot brukar jag avsluta ganska länge i en lång och låg form, där jag då har halvlång tygel så att jag fortfarande har kontakten med munnen. Att jag gör detta i slutet beror på att han då oftast mjuknat och kommit igång i kroppen + att det ofta är på hemväg så att han naturligt har energin.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 454
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 756
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka