Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har precis börjat med barockridning på en häst som är lika grön som jag (Han är skogsriden innan). Nu rider vi på långa tyglar i skritt och trav (han orkar inte galoppera inomhus än). När kortar man upp tyglarna? Varför rider man på långa?
Man rider inte på längre tyglar än hästen behöver, för just den samling den klarar av.
Man ska alltså inte bestämma sig för att rida på långa tyglar, utan snarare ha så långa tyglar som behövs för att hästen ska kunna gå i den form som den orkar med.
Jag läste en bra grej, här på Buke, för ett tag sedan; om hästen tappar framåtbjudning när man håller i tyglen (utan att driva), då vet man att man har för kort tygel.
Tygellängden är rätt för hästen när den inte tappar takt och schwung/lösgjordhet p g a tygeltagen.
Hundavel & Ras Det är det, jo. På vanliga hemsidor så får man då upp sidor så att man kan bläddra enkelt. Pedagogiskt och enkelt, och givetvis behövs...
Lantbruksdjur Jag byter tupp ofta, av många anledningar. Någon har varit ful mot hönorna, för lite uppvaktande (typ de jag har nu), dåliga på att visa...