Långa tyglar

Lorelie

Trådstartare
Jag har precis börjat med barockridning på en häst som är lika grön som jag (Han är skogsriden innan). Nu rider vi på långa tyglar i skritt och trav (han orkar inte galoppera inomhus än). När kortar man upp tyglarna? Varför rider man på långa?

Nu kommer lite floskler här: :angel:

Man rider inte på längre tyglar än hästen behöver, för just den samling den klarar av.

Man ska alltså inte bestämma sig för att rida på långa tyglar, utan snarare ha så långa tyglar som behövs för att hästen ska kunna gå i den form som den orkar med.

Jag läste en bra grej, här på Buke, för ett tag sedan; om hästen tappar framåtbjudning när man håller i tyglen (utan att driva), då vet man att man har för kort tygel.

Tygellängden är rätt för hästen när den inte tappar takt och schwung/lösgjordhet p g a tygeltagen.

mvh Jessica

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre... 2
Svar
24
· Visningar
2 333
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 650
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II