Längd på sadel

Sv: Längd på sadel

jo delvis, men jag vill veta säkert. ;)

om sista revbenet är en bit bakom sadeln så långt upp jag kan känna det, är det tryggt att använda den då?

Jag tycker att det verkar ok, om revbenet är en bit bakom sadeln, hur mycket ska den ridas med den här sadeln?
Ser ungefär likadant ut som på c-ponnyerna i mitt stall som fått sina sadlar utprovade på sharpmans.

Senast ändrad:

inte så mkt. några ggr i veckan, lätt dressyr. har ju min prestige också som är kortare, och det är den jag ridit honom med hittils.

vilken stl har du på din förresten?

tänker på att så många islandsmodeller som jag ser till salu är 18 och 18,5.. och isisarna är ju jättesmå och korta i ryggen. undrar hur det går ihop.... :crazy:

Jag har ingen aning om vad jag har på min :o den är ganska liten. Såhär ser den ut på henne (inte jag i sadeln utan en av de yngre tjejerna i stallet :p) den kanske är 16? vad är din för storlek?

ste-1.jpg

det står på insidan av kåpan! modellen och så stl. nej den såg inte stor ut..
min är 17,5.

inte så mkt. några ggr i veckan, lätt dressyr. har ju min prestige också som är kortare, och det är den jag ridit honom med hittils.

vilken stl har du på din förresten?

tänker på att så många islandsmodeller som jag ser till salu är 18 och 18,5.. och isisarna är ju jättesmå och korta i ryggen. undrar hur det går ihop.... :crazy:

Araberna kräver ofta extrem bogfrihet,så man sadlar kanske lite längre bak på ryggen?....men det finns många korta islandssadlar som har kort bom och stor sits.

FPL

om sista revbenet är en bit bakom sadeln så långt upp jag kan känna det, är det tryggt att använda den då?
Försök tänka dig vilken linje revbenet ha där du inte kan känna det. Det går ju lite som en båge eller snett uppåt från buken till ryggraden. Går det fritt då bör det vara OK att använda sadeln.

Det går ofta inte särskilt bra ihop. Det är kanske därför flera av sadlarna är till salu? ;)

mm jag vet, det svänger ju lite. kanske ska se om jag hittar nån anatomi-bild så jag ser hur det ser ut.

hehe ja så kan det vara. :p har tom sett islandssadlar i stl 19!!!!! :eek: har man så stor rumpa så ska man nog skaffa sig en shire istället, inte en liten ponny....:D

Min sadel var faktiskt en 17, men vet inte om flatbakmodellerna både är mindre och ger intrycket av att vara liten.

tack! :bow:

är inte så mkt det sista skrånar ser det ut som?

då borde det ju funka.. kanske kan testa en dag och se hur det känns. vad händer om man rider i en sadel som är för lång? får hästen ont längst bak i ryggen?

ironwill; den kanske mest ger det intrycket eftersom sätet inte är så uppbyggd? :idea:
har annars hört att dom djupa är mindra i sätet nämligen.

då borde det ju funka.. kanske kan testa en dag och se hur det känns. vad händer om man rider i en sadel som är för lång? får hästen ont längst bak i ryggen?
Ja, jag antar att hästen kan få ont om man rider så regelbundet. En för lång sadel kan påverka hästens möjligheter att arbeta korrekt med rygg och bakdel.

du får tänka på att childerics sadlar är mindre i storleken, E som provar ut childeric sa att min som va 17,5 va som 16" så 18- 18,5 på isis sadlarna är bara 16,5-17"

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
95
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka