längd på sadelgjord, jag blir så trött.

Empalie

Trådstartare
Jagblir fundersam över längden på sadelgjorden till min dam. Sadelutprovaren sa att jag kunde satsa på 110 cm vilket måste varit helt galet. Eftersom den på provningen var 130 cm och på tok för stor. Jag köpte en fin lädergjord i 110 vilket inte alls gick. Jag bytte till 120 cm och jag får inte fram den till stroppen, vill ju inte ha en dragkamp varje gång för att kunna spänna sadelgjorden. Ska jag nu ta 130 cm, det enda som kan funka. Hästen är ju ganska liten och man kan inte tro att hon behöver så stor med tydligen. Hmm funderar över vilket mått jag sja ta...tips o råd:confused:

Sv: längd på sadelgjord, jag blir så trött.

Jag har en 120 gjord till min ponny :angel: Man får ibland ta det som passar oavsett vad som kanske "ska" passa egentligen.

Jag köpte en väldigt tajt 110 till en häst på 160, då sadelutprovaren rådde oss att ta en som var i minsta laget då de töjde sig. Och - ett par månader senare var den lätt att spänna på mittersta hålen på båda sidorna. Det var ingen billig skitgjord heller (att den töjde sig därför).

Det kan skilja en del i längd mellan olika märken.

Mät gjorden! Det kan skilja en hel del. Hur stark resåren är påverkar ju också (mjuk kan du ju inte ha lika lång tex).

Min häst på 156 har 130, han måste kunna ha gjorden typ hängandes först. Och spänner man så försiktigt behöver man heller inte dra typ 8 hål utan det räcker med några få.

Vilken längd på sadelgjorden man behöver ha beror väldigt mycket på sadeln. Modell, storlek på sadeln, hur den ligger an, samt naturligtvis hur hästen är byggd. Prova en längre sadelgjord, eller skaffa en gjordförlängare. Det kan funka i nödfall, själv tycker jag dock att gjordförlängare är krångliga och "knöggliga" att använda.

Ah, kanske det. Har tyvärr bara testat gjordförlängare i nylon=ingen hit! :p

Liknande trådar

Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet... 2
Svar
21
· Visningar
2 408
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka