Längd på sadelgjord

Signature

Trådstartare
Nu ska jag köpa en ny sadel, en allround. Sadeln jag har för tillfället är en islandssadel med en sadelgjord på 55 cm. Vad ska jag då ha för sadelgjord till en allround? Finns det någon där ute som har en häst med dressyrgjord på 55cm och en hopp/allround på ... cm?

Blir glad för alla svar! :)

Sv: Längd på sadelgjord

Hur långa är stropparna på dressyrsadeln resp allroundsadeln? Deras längd avgör ;)

för att veta längd på sadelgjorden så måste du först ha sadeln på hästen :D, då kan du mäta med måttband hur lång gjorden ska vara genom att be medhjälpare hålla ena änden vid andra hålet i stropparna och du håller på andra sidan hästen vid samma hål. det borde vara en lagom längd på gjorden.

sadelgjordens längd anpassar man efter 1, hur rund hästen är, 2, hur långa stropparna på sadeln är. jag fick byta sadelgjord till en kortare bara efter att ha bytt från en hoppsadel till en annan.

lite surt om du köper en sadelgjord på måfå och det visar sig att den är 10cm för kort :/

kl*

väcker upp tråden på nytt...
hur lång ska egentligen en sadelgjord vara enligt er?
vill inte att hästen ska riskera att slå sig på spännena eller något sådant.
om det spelar någon roll så är det en eric le tixerant vi ska köpa.

har idag en fast svängd lädergjord, dock ganska lång. se bilder i länken...
troooor den är 75 cm (ska mäta idag).

http://kaloescha.blogg.se/2012/may/kalleman-och-jag-bildbomb-del-4.html

vad tycker ni, är den för lång?
velar om jag ska ta 65 eller 70 i eric-gjorden... :bump:

kl*

väcker upp tråden på nytt...
hur lång ska egentligen en sadelgjord vara enligt er?
vill inte att hästen ska riskera att slå sig på spännena eller något sådant.
om det spelar någon roll så är det en eric le tixerant vi ska köpa.

har idag en fast svängd lädergjord, dock ganska lång. se bilder i länken...
troooor den är 75 cm (ska mäta idag).

http://kaloescha.blogg.se/2012/may/kalleman-och-jag-bildbomb-del-4.html

vad tycker ni, är den för lång?
velar om jag ska ta 65 eller 70 i eric-gjorden... :bump:

Ta 65 i eric-gjorden, den är så elastisk och det verkar ju inte som att din 75-gjord är på gränsen till kort på hästen heller :)

Ta 65 i eric-gjorden, den är så elastisk och det verkar ju inte som att din 75-gjord är på gränsen till kort på hästen heller :)

tack! då kanske det är 65 vi ska ha iaf... vore gött, ska prova en 65-gjord som butiken får hem på fredag. ska jag ha 70 får jag vänta flera veckor... :(

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
675
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 457
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31