Längd på sadelgjord?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Micro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 9 557
M

Micro

Hur långa sadelgjordar måste troligen en halvblodsvalack på 168 cm ha till en Wintec hoppsadel och en Wintec dressyr? Hur långa sadelgjordar har ni till era hästar?
Jag tror att gjorden till hoppsadeln måste vara 130 cm. Verkar det rimligt?
:)

Ja, det verkar rimligt.
Men ta ett måttband och mät där du vill att spännena ska hamna, så får du rätt mått. :)

130 låter rimligt, och gissningsvis 65-70 på en dressyrgjord. Det är nog standardstorleken på ett halvblod, skulle jag tro.

Jag har ett grovt halvblod på 162 med en wintec pro jumping och en wintec isabell. Har använt en 150 gjord under vintern, och nu 140 gjord. Hoppas komma ned i 130 i sommar... :crazy: i dressyrgjorden har vi nu 85 tror jag, eller så var det 80.

Men han är som sagt ganska grov;
bild med sadel ej jag på bilden
utan sadel

Tycker som de andra har sagt att du ska mäta först! :)

Lycka till!!

Jag är på jakt efter en 120 gjord, har 130 till andra pållan (kbl travare båda två), men det finns nästan inte! Helt skumt, precis som om alla har småhästar med max 100 cm kring magen. De skulle iaf få in så jag får väl vänta, men nåt vidare utbud var det inte, och hästar med 120-140 cm kan knappast var så ovanligt?! Kände mig nästan dum när jag frågade efter längre gjord och fick ett leende svar om att det kommer inte längre om några veckor...

Sv: Re: Längd på sadelgjord?

Jag har 120 gjord till hoppsadeln på min lilla welshkorsning & 60 cm på dressyrgjorden...:angel: och jag kan påpeka att hon inte är tjock:devil:

Sv: Längd på sadelgjord?

Der beror så himla mycket spå sadelgjordsstropparnas längd.
På samma häst hade jag 120 cm gjord till min första sadel, ungefär 3e hålet på båda sidor. Sen bytte jag sadel och fick köpa en gjord som var 145 :eek:

Dressyrgjorden var 65 cm

Edit: Sjukt gammal tråd sog jag nu. Hoppsan! :o

Ungefär lika intelligent som : Hur stora skor ska jag ha ? 38 eller 44? :rofl:

Tråden är nästan 2 år gammal. Jag har inte ens kvar varken sadlarna eller sadelgjordarna i fråga...

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
493
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka