Längd på sulan på cavallostövlar?

HannaZ

Trådstartare
Har köpt ett par äldre cavallostövlar på nätet.

De är precis inridna vad jag förstår men inte använda på många år.
Gammal hoppmodell där skaftet är avskuret.

Undrar lite om storleken bara, om nån har cavallo och orkar mäta.
Sulan är 27,5 lång och det skulle motsvara ca 39 enl säljaren.
Kan det vara strl 6?

Har haft ett par nyare allround som jag sålde för att de var för långa och de var strl 6 1/2 och i största laget för mig i foten.

Skaftet är 45 inkl klack så det blir nog perfekt för mina korta ben och vidden är 37,5. Ev att de är aningen trånga men man kan ju sätta i dragkedja.

400 pix + 100 kr i frakt. Helt ok för ett par vardagsstövlar av bra kvalitet, tom om jag får sätta i dragkedjor.

Ridstvlarbeagnade.jpg

Sv: Längd på sulan på cavallostövlar?

Lästa ut dom om du behöver istället för att sätta i en dragkedja som kommer gå sönder med jämna mellanrum.

Ok, funkar det på så pass tjockt skinn som ridstövlar (antar att det inte är mjukt kalvskinn i de här gamlingarna direkt).

Har mätt mina fötter och de är 24,5 så då tycker jag att jag borde kunna ha stövlarna, sulan är ju ändå 3 cm längre.

Låter som det skulle funka bra. En DUKTIG skomakare gör ett bra lästningsjobb, dock var det inte billigt. Maken fick sina gamla Cavallo tävlingsstövlar utlästade i Malmö, det gick loss på en slant men var klart värt det. Det var minsann inget fint kalvskinn i dem, dessutom sydda med krage...

Dissar du mitt stövelfynd :eek:

Nej, de släpps knappast igenom vid en kontroll av stilpolisen... Men det kan jag ta. De kommer säkert att hålla i många år. Lilla Hanna ska bara se till att inte bli för tjock...

Tvärtom, det är skitbra med ett par slitochslängstövlar, jag föredrar skinn och har två par faktiskt.

Dock är ena paret lite för kort, vilket gör att de nyper mig (klämmer mellan stövelkanten och kåpan) så jag är blå när jag kommer in. Just det paret står rätt och samlar damm mest hela tiden :D

Och det nya, vackra bruna paret har jag inte orkat rida in ännu, det är en lätt plåga så det blir de bruna med knytning som får ut och rastas.

Det funkar utmärkt, det går att ta mycket på dom om det inte är dragkedja. Jag tror jag betalat 200 spänn.

Menar du Lovisaleonora att det är sömmen som gör det besvärligt att lästa ut dem?
Nu ser jag att du syftade på makens Cavallo...

Nåja, vi får väl se när de dyker upp.

Lästning är kanske första alternativet att prova om jag är för tjock.

Fast viktnedgång är ju inte heller helt uteslutet förstås...

Alltid spännande med nät-shopping, speciellt om det inte är i storleksordningen knäckebröd och vattten resten av månaden.
Ett känt Forest Gump citat på sin plats kanske... chokladask osv....

Senast ändrad:

A box of chocolate...

27,5 cm visade sig vara 27 cm....
Och i skaftet stod 5 1/2... inte 39 mao.
Så det blir till att kränga dem vidare.

Enda glädjane var att jag nu vet att 45 cm är lagom högt och 37 cm är för smalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Linjeavel?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
Tillbaka