långhårig schäfer.... ???

zazza girl

Trådstartare
jag ha varit med om en olycka och sitter i rullstol , och ha nu lagt hästarna åt sidan och fundera på att skaffa en långhårig schäfer för bruks och träning inom lydnad ...

ha kollat på internet efter uppfödare men hitta inga typ...
hitta bara räkryggade och korthåriga ..
men är inte de jag vill ha utan en långhårig och rakryggade ...

så e det något som vet vad man kan hitta uppfödare ??

tacksam för hjälp....

Sv: långhårig schäfer.... ???

Läste någonstans att långhåriga schäfrar inte var godkända, stämmer det?

Åhh Omar är så vacker:). Min väninna som föder upp schäfrar har använt honom.

Läste någonstans att långhåriga schäfrar inte var godkända, stämmer det?

Det beror ju på vad man menar med godkänd. Du får ju regga dem, men det är väl inget en utställningsdomare går i spipnn över. Absolut oönskvärt är riktigt långt hår med avsaknad av underull, men den lite ulligare med tussar i öronen och underull går ju att använda i bruks. Sen behöver man inte gilla det om man inte vill, jag hade själv ingen aning om att min hund skulle få tofsar i öronen som vuxen när jag köpte henne. "Välpälsade" schäfrar lär bli lite vanligare med tanke på att nämnde Omar parar så mkt, och även långhåriga hundar som Mr Gere.

Jag har fattat det som att det är på gång att även långhår skall vara godkänt? Fast det kanske är kvar på skrivbordsstadiet...

Långhåren går att regga som renrasiga schäfrar men göre sig icke besvär på utställning. Eller ställa ut går bra men man kommer ohjälpligt sist - oavsett hur fula hundar som går i ringen. Min gamla tik fick som unghund mkt bra kritik - och sen fick vi ställa oss bakom hundar m felställda ben osv pga av att hon var lite mer än välpälsad.

En långhårig schäfer skiljer sig inte ett dugg från en korthårig i temperamnet men jag har en teori om att dom när dom är valpar bemöts med ett - ÅÅÅHHH vad söt och därigenom får ett grundmurat självförtroende - alla älskar mig så det så. Långhåren blir desto mäktigare som fullvuxna och det ihop m självförtroendet gör en något annan individ än korthåren.

Ja det lär vara pg i Tyskland.

Men som Gabbi skriver, utan underull så fungerar de sämre som tjänstehundar.

Jag får för mig att de flesta som fastnar för långhåriga schäfrar ändå menar varianten MED underull. De kan se nog så långhåriga ut även de. Jag funderar på om jag själv ens sett en schäfer utan underull, och får upp någon sckräckscenariobild där pälsen faller som i gardiner från en bena mitt på ryggen.

Jo, de VILL ju inte att han ska lämna långhår, men likväl gör han det. Du vet ju precis som jag hur ärftlighet fungerar, och att alla valpar inte behöver vara långhåriga för att pappan ändå ska nedärva det.
Jag skulle finna det ännu mer förvånade om tjugotalet tikar som aldrig lämnat långhår plötsligt skulle börja lämna långhåriga valpar, och alla just när de parats med Omar.

Jo, de VILL ju inte att han ska lämna långhår, men likväl gör han det. Du vet ju precis som jag hur ärftlighet fungerar, och att alla valpar inte behöver vara långhåriga för att pappan ändå ska nedärva det.
Jag skulle finna det ännu mer förvånade om tjugotalet tikar som aldrig lämnat långhår plötsligt skulle börja lämna långhåriga valpar, och alla just när de parats med Omar.

Enligt de uppfödare jag pratat med är inte Omar någon typisk "långhårs nedärvare" och då tycker jag de som fått långhår är ärliga med sina tikar eftersom att det fortfarande anses fult att få långhårsvalpar.

Du som har koll, är det alltså definitivt att han är en nedärvare av långhår? Hur eller vart får man reda på sånt?

Nej, det är inte definitivt utan bara min uppfattning. Vad jag gjorde var att jag vek en kväll åt att surfa runt på alla hemsidor hos uppfödare som parat med Omar och även folk som skrev att de hade köpt Omarvalp. Nu räknade jag inte ut procenten, men med något ynka undantag så satt det 1-3 långhårsvalpar i varje kull. Inte alla, men några i varje. Det känns jättelustigt om det skulle vara en slump, och jämförde man med tikarnas tidigare kullar med andra hanar fanns det inte mycket långhår alls.
Om det går som en anka och kvackar som en anka är det nog en anka anser jag, och Omar är minsta gemensamma nämnare.

Om jag har förstått det hela rätt så är långhårspäls utan underull ett kromosomfel och kan dyka upp i vilken kull som helst med vilka föräldrar som helst. Då hunden inte har underull har den svårare och hålla värmen i motsats till en välpälsad hund. Därför är det inte önskvärt att man avlar på dessa hundar och därför inte godkänt ur utställningssynpunkt.
Leta efter föräldrar som är välpälsade istället!
Lycka till.

Å andra sidan är ju Omar tillsammans med Mike vom weinbergblick en av de hanarna som parat flest tikar i Sverige. Jag tror han har över 30 kullar (!!!) efter sig. Kanske beror på vem man jämför med då?En normalt framgångsrik hane kanske har högst tio kullar medan Mike och Omar "got lucky" lite fler gånger, hehe.

Det kanske kommer fram sen när långhårig blir standardiserat och inte lika "hysch hysch" längre. I dunno!

Om jag har förstått det hela rätt så är långhårspäls utan underull ett kromosomfel och kan dyka upp i vilken kull som helst med vilka föräldrar som helst. Då hunden inte har underull har den svårare och hålla värmen i motsats till en välpälsad hund. Därför är det inte önskvärt att man avlar på dessa hundar och därför inte godkänt ur utställningssynpunkt.
Leta efter föräldrar som är välpälsade istället!
Lycka till.

Intressant, har du någon källa till ditt påstående?

Finns verkligen det?
Jag har en med slät päls men det finns underull i alla fall. Man kan inte säga att den hunden är välpälsad :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 635
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 014
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 606
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 690
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka