Långpendla för studier?

Nenii

Trådstartare
Är det någon här med praktiska erfarenheter av långpendlig mellan studie/jobbort och bostadsort?
Jag har efter många år hittat en utbildning som jag tror att jag vill satsa på. För 10 år sedan hade jag packat en väska och gett mig av, bära eller brista, men just nu har jag en oflyttbar sambo och två små barn. Inga djur eller gård, tack och lov (konstigt nog första gången på länge som jag känner lättnad inför detta faktum )
Jag kan inte hävda att den hör utbildningen är en förankrad livsdröm men jag har god tillit i att jag skulle kunna ägna mina kvarvarande 35 yrkesverksamma år inom ämnet. Studietiden är fem år och enkel resväg ca 3h med bil, 2,5-3h kollektivtrafik. :cry:

Tankar? Tips? Hur hade ni resonerat?

I min kommun är det massor av människor som veckopendlar, det verkar funka helt okej. De flesta vill väl förstås hellre vara hemma men vad är alternativet? För dig är det ju dessutom bara en begränsad tid. Det som är svårt är väl kanske det ekonomiska med dubbla boenden och sådant.

Är det någon här med praktiska erfarenheter av långpendlig mellan studie/jobbort och bostadsort?
Jag har efter många år hittat en utbildning som jag tror att jag vill satsa på. För 10 år sedan hade jag packat en väska och gett mig av, bära eller brista, men just nu har jag en oflyttbar sambo och två små barn. Inga djur eller gård, tack och lov (konstigt nog första gången på länge som jag känner lättnad inför detta faktum )
Jag kan inte hävda att den hör utbildningen är en förankrad livsdröm men jag har god tillit i att jag skulle kunna ägna mina kvarvarande 35 yrkesverksamma år inom ämnet. Studietiden är fem år och enkel resväg ca 3h med bil, 2,5-3h kollektivtrafik. :cry:

Jag har pendlat ca 2h enkel väg tur och retur varje dag till studier innan jag hittade boende.
Att lägga så många timmar om dagen på att resa äter upp mycket tid, men om du kan plugga under resan och slipper plugga hemma kanske det inte är så illa. Jag saknar på sätt och vis pendlandet, eftersom jag de flesta dagar var färdig med skolan när jag kom hem och kunde slappna av och inte behövde fundera på läxor.

Ring till lämplig person och fråga hur mycket som kommer vara schemalagt, hur mycket som det kommer vara obligatorisk närvaro på och hur bra hen tror att det fungerar att plugga från hemmet några dagar i veckan?

Går det inte att hitta utbildningen på distans någonstans?

Jag har en bekant (med oflyttbar familj) som läser en tung utbildning och har typ 20 mil resväg. Hen körde huvudet i väggen efter en tredjedel av utbildningen och har litegrann fått börja om från början. Och veckopendlar numera periodvis både för att slippa restiden och för att få tid och ro till studier, men det ökar ju kostnaden eftersom det kräver dubbelt boende. Men det dåliga samvetet, för att hen är borta så mycket från familjen, gnager ständigt.

Jag pendlade dagligen till min utbildning. Men det tog bara 2h fr dörr till dörr med kollektivt och 1,5 h med bil (enkel resa). För min del var det inga problem då vi för det mesta bara hade 2 h undervisning per dag. Vissa dagar 4 h. Så dagarna blev ganska korta. Jag utnyttjade restiden, när jag åkte buss, till att plugga och/eller sova. Fungerade kanon!

3 h enkel resa, dvs 6 h per dag med tillkommande skoltimmar hade jag dock duckat för. Särskilt om jag hade barn eftersom det då blir ont om tid för återhämtning när man är hemma. Jag tror säkert att jag hade orkat en period men inte flera år.

Jag har i två års tid pendlat till skolan. Har haft 1,5 h respektive 1h 45 min enkel resväg med tåg (när de är i tid) och det har fungerat hyfsat utifrån följande förutsättningar:

* Oftast 1 föreläsning à 2-4 h/dag
* Sällan fler än 4 föreläsningstillfällen/vecka
* Sambon fixar middag (hans stora intresse)
* Jag kan plugga på tåget

Kombinationen längre resväg och ev. längre skoldagar hade jag personligen inte fixat. Med tåg som går en gång i timmen har en kort dag för mig ändå snittat på 7-9 h beroende på hur föreläsningarna ligger. Oftast har jag haft 30-50 min dötid inför föreläsningarna och lika mycket efter. De få heldagar jag haft så har jag gått hemifrån 05:15 och kommit hem 20:30, tack och lov så är de lätträknade.
Inför t.ex stora tentor med tidig start har jag haft möjlighet att sova hos svärföräldrarna för att slippa gå upp innan 5.

Klarar du av att veckopendla och kanske vara hemma under tentaperioder så låter det som ett trevligare alternativ än 6 h pendlande/dag. Kommer familjen kanske kunna bli flyttbar under utbildningsperioden så att du inte behöver pendla i 5 års tid?

Tillägg: Grupparbeten har varit det i särklass krångligaste med att pendla. Det var halvt hopplöst redan när jag bodde nära skolan men utvecklades till något liknande tortyr när jag flyttade. Att planera och genomföra studier i grupp utanför schemalagd tid kan vara nästintill stört omöjligt om det så är 5 min till skolan (det är ofta de som bor på gångavstånd som knölar till det, för övrigt...).

Hade utbildningen funnits på distans hade jag inte tvekat men tyvärr ges den inte i sådan form. Att pendla fem dagar i veckan har jag ingen tanke på, enligt de scheman jag hittat så kanske 3 dagar per vecka är "tvunget" och då är det för mig önskvärt med någon form av veckopendling med övernattning.
Det kommer säkert bli både mer och mindre i perioder och jag kommer inte ifrån att fem år är lång tid, det är mycket familjetid som kommer offras. Usch, jag har verkligen jättesvårt för sådana här beslut :down:

@Nenii en lösning kan vara att hyra ett rum på orten någon gång då och då. Jag gjorde det för massa år sen när barnen var små och jag långpendlade. Jag blev definitivt en bättre förälder av det jag passade t.ex. på att träna när jag bodde borta och slapp slitas mellan dåligt samvete för allt. Det kan jag tänka mig är en vinst om man pluggar att kunna sitta hela kvällen och plugga t.ex och det kan ju också vara grupparbeten m.m vissa perioder så att du inte hinner åka hem alltid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka