Långritt/ridled

P

prallan

Hur långt eller hur länge kan man räkna med att man kan rida/dag med hästar i tävlingskondition (hoppning)? Vi tänkte vara borta 3-4 dagar. Är det någon som sitter på en bra planering? :love:
 
Jag skulle säga att det inte bara beror på konditionen hos hästarna, utan också hur vana ni och hästarna är vid många timmar i sadeln, hur de reagerar mentalt på det. :)
 
Jag skulle säga att det inte bara beror på konditionen hos hästarna, utan också hur vana ni och hästarna är vid många timmar i sadeln, hur de reagerar mentalt på det. :)
Jo, det är självklart. Men jag är fortfarande intresserad av en planering, som vi sen kan anpassa efter oss.
 
Finns ett antal ställen i Sverige där man kan följa en ridled och boende ingår, man kanske kan rida efter det isåfall?
Hästar brukar ju orka är vi människor som får ont i rumpan :)
När jag red långt förr brukade jag hoppa av och gå ett par kilometer :)
 
Hur långt eller hur länge kan man räkna med att man kan rida/dag med hästar i tävlingskondition (hoppning)? Vi tänkte vara borta 3-4 dagar. Är det någon som sitter på en bra planering? :love:

Det beror ju även på underlaget, hur kuperat det är, etc. 4 timmar i sadeln med lunchpaus i mitten fixar i princip alla friska hästar och ryttare utan problem. Avståndet kan bli allt från 2 - 6 mil beroende på tempo - såklart är det skillnad på 4 timmar med mkt trav och galopp jämför med samma tid mestadels i skritt.

Ska ni rida flera dagar, hästarna är inte så vana, och alla individer i gruppen ska mår bra och vara pigga även sista dagen så ta det lite lugnare. Utgå från cirkus 4-5 tim om dagen, snitta på omkring 5 km/tim.

Hellre att ni tar det lugnt och mår bra än att ni satsar på 5-6 mil / dag och det blir stressigt med trötta hästar på slutet.
 
Det beror ju även på underlaget, hur kuperat det är, etc. 4 timmar i sadeln med lunchpaus i mitten fixar i princip alla friska hästar och ryttare utan problem. Avståndet kan bli allt från 2 - 6 mil beroende på tempo - såklart är det skillnad på 4 timmar med mkt trav och galopp jämför med samma tid mestadels i skritt.

Ska ni rida flera dagar, hästarna är inte så vana, och alla individer i gruppen ska mår bra och vara pigga även sista dagen så ta det lite lugnare. Utgå från cirkus 4-5 tim om dagen, snitta på omkring 5 km/tim.

Hellre att ni tar det lugnt och mår bra än att ni satsar på 5-6 mil / dag och det blir stressigt med trötta hästar på slutet.
Ja, kommer vi fram till rastplatsen lite snabbare, kan vi chilla längre ist :up:

Tack för ett mkt bra svar! :love:
 
Skritta runt på vägar och stigar kan du göra hela dagarna om du lägger in raster. Ökar du tempot, eller framförallt om terrängen blir tuff (berg, vatten, sumpmark) krävs en mer vältränad häst för länge turer. Glöm inte att fodra mer än vanligt om du ger dig ut på tur.

En hopphäst är tränad att prestera på topp under kortare stunder,
Att jämföra med en distanshäst som ska prestera under lång tid.

Men konditionsmässigt så klarar alla aktiva hästar långturer i skritt med inslag av trav och galopp väldigt bra. Men som sagt. Ju längre dagar, desto mer grovfoder. De tappar hullet snabbt när de rör sig under lång tid. Bra beteshagar med frodigt gräs på nätterna är absolut att föredra framför fri tillgång på hö inne i en box.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: Habina
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp