Sv: Långritt
Hej! Jag vill inte göra dej besviken, men en månadslång tur

ska du nog slå ur hågen direkt. Vad jag förstår så har varken du eller hästen någon fjällvana, så jag skulle föreslå att du sträcker dej till en dagstur till att börja med. Problemet är först att du inte kan medföra mat till dej själv för mer an 5-6 dagar, sen kommer hästen att behöva tankas med kraftfoder varje dag, och det måste du också packa med. På fjället utfodrar man hästen med det gräs man kan finna, så det gäller att hitta bra ställen att rasta på och att övernatta på, med vatten o gräs. Nattetid kan du stängsla in en fin plätt ( du behöver lätta stängselpinnar o batteridrivet elaggregat, som också ska packas med). Alternativet är att låta hästen beta ordentligt på kvällen och sedan binda upp den - om du hittar nåt att binda i. Då är det repgrimma o ett starkt rep som gäller, inget trams med balsnören o dyl. för då kanske du är utan häst när du vaknar. ( det finns inga stall i fjällvärlden!

)Hästen måste alltså klara av att stå bunden. Sen behöver du kunna sko, plus att du ska ha med reservskor o verktyg för att kunna sko om en tappsko. Du måste kunna karta o kompass + att du är van att orientera i fjällvärlden. Förbandsmateriel, yxa, kniv , tändstickor, stormkök +bränsle, ombyte, regnkläder, tält , sovsäck, u name it, ska med i packningen, och glöm inte mat! Sen behöver du en westernsadel, ranch- eller ropingmodell, ingen stoppad sits som är blöt en vecka efter en regnskur! Du behöver även utrustning ( en vattentät packväska) där du kan packa ner allt du behöver ha med - det regnar på fjället!
Sist men inte minst, du behöver en stark, tålig häst som klarar av att vara ensam, kallblodstravare är att föredra på fjället, men nordsvensk o fjording duger, försök inte ens med en varmblodig häst, och en islandsponny är för liten, den kommer inte att orka !!!!!
Du får räkna med att hästen ska bära dej + 50-60 kilo om du ska vara ute några (4-6 )dagar.
Når du har gjort upp utrustningslistan och försökt hitta en sadelpackväska som är stor nog

så kommer du att inse att en månadslång tur är blott en dröm , och dömd att misslyckas.
Förra året gjorde två herrar ett försök att rida från Smygehuk i Skåne upp till Treriksröset,en resa på 200 mil. Det hela föll på ....mygg och knott ! och de var tvungna att avbryta i Medelpad.
Funderar du fortfarande på en månadslång tur då är en tränad packhäst med packsadel ett måste, annars kommer du garanterat att svälta ihjäl !

Jag får önska dej en fin tur!
Planer är allra bäst i planeringsstadiet !