Långt rep!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tilly Tam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 098
T

Tilly Tam

Jag har letat och letat i flera veckor nu, i hästsportbutiker, i bygg och båtaffärer, hobbyaffärer m.m, men lyckas inte hitta ett bra rep att binda i repgrimman. Nu har jag två stycken ihopbundna rep som känns sådär. Någon som har ett tips på vart man kan hitta ett lagom tungt, tjockt och bra rep? Gärna något man kan betälla via internet, eller någon vanlig byggkedja etc. Jag vill ha ett som är skönt att hålla i....;)

Sv: Långt rep!!!

Kolla skotlinor, alltså linor som man har då man seglar, de bränns inte i handen och har bra tyngd. Finns i alla möjliga dimensioner, bla på Claes Ohlsson till en rimlig penning.
Skot
DE är skotbra!

jag söker också, på gården där jag var förr och tog hand om hästarna där hade de världens bästa grimskaft till horsemanship, tungt, lagomt långt och lätt att svinga/använda,
behöver verkligen ett sånt, saknar det grimskaftet:cry:

Tack för tipsen! Jag har letat på Claes Olson men inte hittat något bra rep... Kanske missade det, jag hittade bara lätta nylonrep. Gud vad svårt att hitta något bra alltså! :mad: Men jag får väl beställa via internet, då får man i alla fall något bra, förhoppningsvis...

Om du bor i Kalmar så borde det finnas nån affär som säljer seglargrejor. Det är klart det finns svindyra rep, med kevlar o allt möjligt, men om man tänker sig 12 mm skotrep, så är det inte så dyrt. Och det är relativt tungt, ligger bra i handen etc.
Var på claes Ohlson i veckan och de hade precis fått in massa rep, men du kanske har rätt, minns inte om det var skotlinor just...

Köp vanligt hamparep. Det är mjukt och inte av nylon som kan bränna i handen. Jag gjorde ett 4,5 meters rep för ett par år sedan. Det funkar jättebra. Finns att köpa överallt och är lätt att splitsa.

Jag fick ett tips idag faktiskt. Gå till en båtaffär och köp ankarlina. Den ska vara gjord av sex trådar tycker jag att det såg ut som. Jag fick känna på repet och detvar jätteskönt att hålla i med rätt tyngd.
Jag ska själv fixa ett sånt imorgon. Måste bara få ta i någon som splitsar (heter det tror jag) det eftersom jag vill ha en hake i.
Lycka till

Hej"
Jag har ett "NH-rep", och det är precis likadant som storskotet till min segelbåt, det är bara mkt dyrare att köpa grejer t häst...
Ankarlinor är också bra, bränner inte, flisar inte upp sig, man tager vad man finner...

Hejsan!
Jag gör långa rep. Hur långa vill du ha? De som används vid NH-träning brukar vara 4meter?

Hejsan!
Jag gör långa rep. Hur långa vill du ha? De som används vid NH-träning brukar vara 4meter! Räcker det?:)

Det är jättelätt att splitsa så det klarar du själv. Repen är 3 delade och du trär igenom en del runt om, hoppar över en rad och trär igenom varje del igen. Förklaringen lät rätt kass ser jag, men titta på ett splitsat grimskaft eller liknande så ser du hur du ska göra.

Jag får söka på nätet om hur man gör. :smirk:
Det som var så bra med det här repet var att det inte bara var tre "trådar". Tyngden blev kanon.
Annika

Ibland är det en fördel att pappa har segelbåt:)
Har nu rep i olika längder och gjort flera repgrimmor.

B*rjes har ett låååångt rep i deras katalog/hemsida, har dock inte känt på det så jag vet inte hur det är i tyngd eller kvalitet. Tror det är ca 20 m... ?

Tack för alla tips! Jag ska gå till en båtaffär och leta efter skotlina eller ankarlina. Var på Claes Olson och hittade skotlina, men den var aldeles för tunn och så vill jag bara ha 4 meter och inte 20.... Sakette vad är det för rep du använder?

Jag hittar en del bra rep med hakar och det vill jag inte ha. Man kan ju få så mycket billigare utan också. Kan man köpa metervis i båtaffärer?

biltema säljer båtrep i alla möjliga längder och storlekar, de funkar finfint och bränner ej, borde ha något som passar?

Köp vanligt hamparep. Jag gjorde ett rep för några år sedan och det funkar jättebra. Lagom tyngd och smidigt. Lätt att splitsa fast en hake också. Finns på Granngården och förmodligen Fixa och liknande butiker.
(p.s De flesta linor till båtar är av nylon och de bränner, därför tycker inte jag de är lika bra)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 990
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 936
Skola & Jobb Jag startade en hemsida för snart 10 år sedan om ett intresse jag har. Då var jag långtidssjukskriven. Sajten började som en hobby men...
Svar
2
· Visningar
1 496
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka