Långt: Ytterligare en rastråd

Vi har schipperke i bekantskapskretsen och jag drog ett tag runt med en (en underbar hund, från bonnlandet till trängseln på Stockholm C utan att oroa sig det minsta. Hen hängde bara med och allt var roligt). Jag kan dock inte se en som "min" hund.

Jag tucker nog du ska leta efter en bra schäfer eller pudel. Och jag beklagar prinsessans frånfälle. Jag hade en schäferkorsning, också en alkismagnet. Hon kände alla:D
 
Hur är det med en Corgi? Skulle det kunna var ett alternativ?

Visst är det väl du @Jadzia som har både schäfer och Corgi? Tänker om du kanske har något bra perspektiv på livet med Corgi respektive schäfer?

Jo, jag har en corgi men hon är nog inte så rastypisk. Det är en rätt feg hund som kräver en trygg förare. Robust hund som kan hänga med på det mesta, men rätt korkad om man jämför med Schäfrarna. Ett visst viltintresse finns, men noll spårintresse. Hon är kul att köra agility med på hobby-nivå, men ingen hund att jobba med. Ljudlig!

Som sällskapshund är hon rätt skoj och det enda hon kräver är att få vara med och vara ute och röra på sig. Det är dock ingen klippa att hålla i när åskan går och det verkar ingen corgi vara. Inte om man jämför med miljöstarka, nervfasta, trygga Schäfrar. Å andra sidan har jag inte sett någon sällskapsras som är det. Det verkar vara förbehållet de arbetande raserna.

Men hon är en ytterst gosig fluff som gärna ligger på en, vill sova nära i sängen och är en allmänt glad skit. Man blir lycklig av att titta på hennes påhitt.
 
Jag har haft en Pappis, tyvärr fick jag omplacera honom innan flytt till lgh så vi fick bara 4 månader ihop. En lättlärd och social hundras som fullkomligt lyser glädje! Att dom dessutom är oerhört vackra är ett riktigt plus!

Har kvar min chihuahua som nu är 5 år, han omkullkastar allas syn på hur den rasen ska bete sig och uppföra sig! Han är inte skällig, lagom vaktig men Gud nåde den som kommer innanför dörren och inte är inbjuden eller känd sedan innan! Han är lättlärd, älskar långa promenader i skog och mark lika mycket som att ligga hemma under täcket och sova.

Hade jag bott i Stockholm hade du lätt fått låna honom några dagar för att få prova på den rasen men nu bor jag 10 mil i från. Känner till en uppfödare av den rasen som avlar på mer på den mentala biten och avlar gärna på sina aldre han hundar just för att dom rent fysiskt fortfarande håller än på utställningsmeriter, tyvärr dras denna ras med mycket skit som vattenskallar, patella och även mycket avel på minivarianterna av rasen vilket gör att många hundar är otroligt små och sköra.

Min väger 4,5 kg, 1,5 kg mer än dom egentligen ska göra men jag anser att han är i en väldigt bra storlek och vill inte ha en mindre hund, pappisen vägde ynka 1,6 kg vid 10 månaders ålder och var alldeles för lite för mig.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp