Sv: Längtan till Norrland.
Sveriges kallaste plats brukar ju alltid vara Börtnan som ligger i Jämtland
Sveriges kallaste plats brukar ju alltid vara Börtnan som ligger i Jämtland
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så testa en vinter eller två i Norrland med hästar innan flytt - är mitt visa råd.![]()
Och jag säger tvärtom. Jag hade inga större problem med mina tre hästar jag ägt under mina år i Norrbotten. Kallt, ja visserligen men aldrig något problem med oridbart underlag, lera-fruset-lera-slask, snåååålblåst och fukt i januari. Har ej heller upplevt frusna avlopp och vattenkoppar förrän jag flyttade söderut. I Norrbotten hade vi byggt stallen för vinterklimat... Exempelvis. Det bästa underlaget ute har man ju på vintern när det är is och snö ovanpå, bra svikt och mjukt att landa iOch framförallt är det en relativt kort period av stenfruset och lera, vintern kommer snabbt och man kan börja rida vettigt igen om man inte har ridhus.
Här i Mälardalen fryser jag mest av alla i hela stallet trots att det sällan är kallare än -10 ihållande. För att inte tala om denna jävla blåst året om... hujeda mig och då bor jag ändå inte i kusten.
Det jag dock kommer sakna när jag flyttat norrut igen, är att allt är så lättillgängligt här. Tränare, veterinärer, hovslagare, tävlingar etc. Hemmavid är det lite mer att man får ta vad som finns, men det är också den enda nackdelen jag kan se jämfört med hästlivet här.
Precis vad jag också klagade över när jag flyttade hit![]()
Hört talas om Uppsalaslätten?![]()
Fast du skulle väl inte till Uppsala utan Nyköping?
Hört talas om Uppsalaslätten?![]()