Långtidshyra häst

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag såg i veckan en annons från ett ganska känt ställe där man hyr ut hästarna under de månader varje år som inte verksamheten behöver dem, dvs 9-10 mån per år.

Någon här som har erfarenhet av detta? Vad brukar det kosta för en d-ponny?

Jag kan tycka att det verkar vara en bra ide. Man får ju vana av att ha häst, förmodligen stöd från ägarna under tiden och möjlighet att prova flera hästar. Dessutom verkar det på flera håll finnas möjligt att köpa loss hästen om man trivs med den. Det måste ju vara ett mkt säkrare alternativ än att köpa/ta på foder från en privatperson?

Hyreskostnaden kan man ju se som en extra utgift jämfört med vanlig foderhäst, men å andra sidan ingick försäkringen. Samt då dessa möjligheter till köp, back up osv. Och många är ju ändå bortresta sommartid så då kanske det inte gör så mkt att hästen är hos ägaren då...

Så vad tror ni med erfarenheter av detta, är det nåt som är värt att prova på den dagen det blir aktuellt att skaffa häst?

Sv: Långtidshyra häst

Har inte alls någon erfarenhet av det här, men jag tycker det låter toppen!

Jag vill minnas att några bekanta hyrde på det sättet för ~10 år sedan, och de var helnöjda.
Konceptet är trevligt, och borde kunna fungera riktigt bra om man får tag på ett seriöst företag som gör på det här sättet med sina hästar. Och att man själv är seriös och tar allt för vad det är...

Nu vet jag ju inte hur lätt de har att hyra ut hästarna, men ifall de har kvar outhyrda hästar ett tag efter säsongens slut borde det ju gå att få dem för väldigt låg hyra då deras alternativ är att ha kvar hästarna hemma med alla de kostnader som det innebär att hålla hästar uppstallade. Är man riktigt bra på affärssnack borde det ju nästan vara möjligt att få betalt för att ta hand om en häst tills nästa säsong börjar, fast det är kanske att hoppas på för mycket.

Det beror nog på ställe. Läst här om större ställen som "ger fan" i uthyrda hästar, som hyr ut utdömda hästar etc. Men vet själv ett ridläger som är seriös i uthyrningen med en kurs före ( tror den är 1 dag).

har en hyrpalle har over vintern, da jag behovde en ordentlig ridhast som var "deadbroke". och hem kom valdemar. kostar 4000 (500/manad) och jag star for allt. hamtade och han kom med sadel och trans (smutsigt), skulle ha haft fotter gjorda, var inte. Och han aker hem i borjan av juni. har pass men ar inte vaccinerad. har ringt och sant bilder men inget back up direkt fran agarstallet.
positiv ar att hasten ar broke och man kan lara sig (inte min anledning) negative ar att det kostar. dock till mig ar det vart det. jag fick priset nedsatt men tror inte det ar vanligt heller, men som sagt med negotiations kanske det gar. Dock han ar en jatterolig hast.

Att få betalt för att ta hand om hästen tror jag är nästintill omöjligt om det är ett företag som hyr ut hästarna eftersom det är meningen att företaget ska gå med vinst. Men däremot kanske det är lättare att hitta hästar med låg hyra.

TS: Jag har flera bekanta som har hyrt häst på detta sätt och de har varit väldigt nöjda. Perfekt när barnen växer då det "bara" är att hyra en större ponny nästa säsong.

*kl

Tack för alla svar :) Detta ställe som jag såg senast är ett välkänt företag som bedriver ridlägerverksamhet. Jag tror inte de skulle riskera sitt rykte genom att inte ta ansvar för sina uthyrda hästar, dessutom behöver dom ju fungera i verksamheten då de kommer tillbaka på försommaren så jag tror att dom är ganska så noga vart de hamnar. Men visst, det finns nog en uppsjö oseriösa ställen också. Man får ha lite fingertoppskänsla och kolla upp tidigare kunder tror jag.

Detta låter för mig som en toppenide. Med lite flyt kanske jag har ett jobb till våren efter min utbildning och då kanske man kan hyra en pålle from nästa höst om jag anser att jag kommit tillbaka nog mkt rid- och hästmässigt för att klara det :)

Jag har gjort det för många år sedan.

Det är säkrare att hyra än tex bli fodervärd även om det kostar lite mer. Hyr du en häst kan du oftast lämna tillbaka den när du vill eller byta häst om den inte skulle passa.

När jag hyrde kostade det 5000kr/9 månader tror jag.

1000kr/månad brukar väl vara ett vanligt pris idag tror jag... då ingår försäkring men inget annat.

Vi hyrde en ponny till vår dotter mellan aug-april för många år sedan.
Det var ett russ, mycket gosig pålle och jättepigg!

Vi betalade 1000:- och då fick vi stå för hovslagaren samt ev. veterinärskostnad. Mycket bra att man kunde hyra för då kunde man verkligen se hur hästintresset skulle hålla i sej över vintern med mockning.
Den höll i sej och håller fortfarande....:banana:

Jag v et ett ställe som hyr ut sina hästar som under sommaren går på läger.
De flesta verkar väldigt nöjda med konceptet.
Trevliga hästar har det sett ut att vara också !

Jag har faktiskt häst på det sättet just nu.
Funkar jättebra och är riktigt billigt från detta ställe. Lite olika beroende på strolek och om du vill att träns och sadel ska ingå, men max 500 kr/mån. Du står för försäkring.
Är inne på andra året med denna häst och nu under hästen ska jag köpa loss henne.
De flesta hästarna hyrs av samma år efter år för att till slut säljas till dem.

Kul att höra :)

Du får gärna PM:a mig om vilket ställe det är så kan jag kolla upp det. Jag bor ju bara 8 mil från dig ser jag :)

Det är iallafall en bra affär för uthyraren ;)
åtminstone på det stället där jag jobbat. Man använder sina hästar själv under sommarsäsongen då dom går på bete och är billiga i drift o lättskötta, sen betalar folk en massa pengar för att få lov att mata, sköta, stalla upp och hålla dom i kondis hela den mörka och dyra tiden. Toppen :banana:

Skämt åsido, det kan vara ett väldigt bra sätt att få känna på hur det är att ha egen häst. Se bara till att det är ett seriöst ställe, att du får byta häst om det inte skulle funka, och jämför priser så du inte får betala ett galet överpris.

Jag vet ett stället där hästarna hyrs ut på sommaren och på vintern lånar ägaren ut dom på foder. Min stallägare har lånat 2 ponnysar därifrån under vintern och varit nöjd. Är det problem med hästen får den åka tillbaka och du sorm fodervärd får stå för vet försäkring, skoning, stallplats och foder.

Tror även att alla hästar är till salu om man skulle gilla dom:)

De hästar som ägaren inte får lånat ut eller vill låna ut går kvar hemma och är med på turridningar.

För min del handlar det om att jag vill "prova på" att ha egen häst igen. Det var 8 år sedan jag hade det sist och man glömmer mkt på vägen som man helt enkelt inte tänker på när man inte har det i vardagen. Därför vill jag ha någon form av säkerhet och hjälp om det skulle uppstå problem, vilket man inte har då man köper eller tar på foder från någon privatperson. Generellt sett. Om någon sedan tjänar pengar på den affärsiden spelar mig inte så stor roll, det känns som en win-win och det kan jag unna folk. Men visst kan man se till så man slipper betala överpriser.:)

Att få betalt för att ta hand om hästen tror jag är nästintill omöjligt om det är ett företag som hyr ut hästarna eftersom det är meningen att företaget ska gå med vinst. Men däremot kanske det är lättare att hitta hästar med låg hyra.

Fast nu fattade jag det som att hästuthyrningen inte var företagets egentliga syssla utan hästarna användes under en kort tid av året till det företaget höll på med. Så i ett läge då det är svårt att hyra ut hästarna kan jag mycket väl tänka mig att man kunde få en häst i princip gratis (och med tur kanske t.o.m. lite betalt) ifall man tar hand om och matar hästen resten av året.

Vi har hyrt på ridskolan och man tar mindre ekonomisk risk än om man är fodervärd. Det enda tråkiga är ju att sommaren är en rolig period att ha häst på.

(Fast vi hyrde på årsbasis så de var hos oss på sommaren också men hade semester då).

Där jag sommarjobbar hyr vi ut hästarna och ponnyerna under sommaren.
Eftersom vårat koncept är att vi hyr ut tävlingsponnyer ställs ganska höga krav på hyraren.
Ägaren vill ha rapporter minst en gång/månad, hästen ska tränas för lägst c-tränare minst varannan vecka, hästen ska tävlas minst en gång/månad och vi hyr inte ut till ridskolor. Blir hästen skadad/ofräsch vill ägaren helst ha tillbaka hästen på gården och behandla den så att hästen får rätt vård.
De flesta hästar kommer tillbaka i toppskick, men visst händer det att en och annan häst kommer tillbaka och behöver vila/behandlas/ridas till. Det är nog något man får ta så länge man inte kan åka runt till alla stall en gång i månaden.

*kl

Tack för alla svar :) Detta ställe som jag såg senast är ett välkänt företag som bedriver ridlägerverksamhet. Jag tror inte de skulle riskera sitt rykte genom att inte ta ansvar för sina uthyrda hästar, dessutom behöver dom ju fungera i verksamheten då de kommer tillbaka på försommaren så jag tror att dom är ganska så noga vart de hamnar. Men visst, det finns nog en uppsjö oseriösa ställen också. Man får ha lite fingertoppskänsla och kolla upp tidigare kunder tror jag.

Detta låter för mig som en toppenide. Med lite flyt kanske jag har ett jobb till våren efter min utbildning och då kanske man kan hyra en pålle from nästa höst om jag anser att jag kommit tillbaka nog mkt rid- och hästmässigt för att klara det :)

Nu har jag inte läst tråden längre än så här. Men det är fler företag än man tror som skiter i hästarna. Bara dom får pengar är dom nöjda. Man måste också tänka på att vissa hästar behöver ganska lång tid för att landa, och dom här hästarna flyttar 1gång om året. Har du jätte otur så kanske det inte finns noga hästar kvar att byta med om det visar sig att det inte fungerar med den hästen du hyrt. Om man tänker så här också, det kostar nästan 10,000 att hyra en häst (om man räknar med transporter fram o tbx med mera) då kanske man kan spara och få ihop till en egen häst.

Men överlag tycker jg att det är jätte bra att mna kan hyra hästar, för dom barn som växer, om man inte riktigt vet om man vill ha häst på heltid. Jag är själv jätte jätte "kär" i en ponny som kommer ifrån ett av dom större uthyrnings ställerna. Nu har jag dock inte träffat henne på ca 4år...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 035
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 980
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 286
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka