Långvarig fång, kan det bli bra?

Hästen vägrar nu äta höet som är lakat så jag har fått sluta med det. Har skickat in ny analys för att dubbelkolla sockret och allt. Kommer få svar i vattenlösliga kolhydrater istället för socker men det borde ju ge en fingervisning iaf.
Har även bytt från butta till metacam men det är ingen större skillnad. Han blev dålig i magen igen (inte i samband med bytet) vet inte varför. Det enda jag vet är att mag-tarm missades av morgonfodraren en dag men jag tycker det borde ha gått över nu isf.
Kommer be om nya prover för cushings och IR för det kan ju ha ändrats sedan i somras.
Är otroligt trött både i huvudet och kroppen, det är jobbigt att se någon man tycker om ha så ont och försöker förbereda mig på det värsta. Men hoppas ändå att det ska sluta bra.
Tack alla som har svarat, jättesnällt att ni tog er tid, jag har klurat på vartenda råd. :)
Ursäkta, jag är väl medveten om att det är jättejobbigt men varför skicka in en ny analys på höet? Eller varför inte testa med något annat att ge hästen så länge? Leta efter något foder med garanterat lågt socker- och stärkelseinnehåll. Det finns ett som heter Happy Hoof och som uppenbarligen har varit bra för en del fånghästar. Jag trodde aldrig att jag skulle rekommendera detta foder då det verkar vara mkt pengar att betala för halm och lusern men hästen måste ju ha ngt att äta. OBS, se upp med en del foder som rekommenderas till fånghästar. Alla är inte bra och en del förmodligen direkt olämpliga. Eftersom hästen fortfarande mår dåligt så bör du nog göra något radikalt för att förbättra situationen!
 
Har skickat in ny analys för att dubbelkolla sockret och allt. Kommer få svar i vattenlösliga kolhydrater istället för socker men det borde ju ge en fingervisning iaf.

Nej, en analys av WSC som t.ex. Agrilab gör ger ingen information om sockerhalten i fodret. WSC = socker + fruktan men det är omöjligt att veta hur mycket som är socker och hur mycket som är fruktan. Fruktan är en fiberfraktion som består av en kedja av fruktosmolekyler och som fermenteras till laktat i hästens grovtarm. Fruktan ger inte upphov till något insulinsvar och är därför ointressant för en IR häst. Det enda man kan säga är att sockerhalten inte är högre än WSC-värdet.

Han blev dålig i magen igen (inte i samband med bytet) vet inte varför.

Har du gett “butta” och annan NSAIDs under lång tid så har du svaret där.

Kommer be om nya prover för cushings och IR för det kan ju ha ändrats sedan i somras.

Var ACTH-provet negativt förra gången så har nog din häst inte PPID. ACTH-värden kan dock variera lite över dygnet så det är väl aldrig fel att ta nytt prov. Om han inte har extremt höga insulinvärden så bör en sockerhalt i grovfodret på under 9% vara OK. Du har möjligtvis inte höga halter baljväxter i grovfodret, t.ex. vitklöver?

Är otroligt trött både i huvudet och kroppen, det är jobbigt att se någon man tycker om ha så ont och försöker förbereda mig på det värsta. Men hoppas ändå att det ska sluta bra.

Ja, laminitis/fång är en otäck sjukdom både för häst och hästägare. Jag håller tummarna för er och hoppas på det bästa.
 
Leta efter något foder med garanterat lågt socker- och stärkelseinnehåll. Det finns ett som heter Happy Hoof och som uppenbarligen har varit bra för en del fånghästar.

Menar du på fullt allvar att ts skulle byta ut allt sitt grovfoder mot produkten Happy Hoof?

Happy Hoof innehåller 4% stärkelse vilket är högre än i de flesta grovfoder där stärkelsehalten normalt ligger under 2%. Sockerhalten anges inte ens!

Hur kan du rekommendera en hästägare med en fånghäst att byta ut ett grovfoder som innehåller mindre än 9% socker till ett foder som man inte ens vet hur mycket socker det innehåller?

Ta och läs följande Rapport:

Effect of feeding glucose, fructose, and inulin on blood glucose and insulin concentrations in normal ponies and those predisposed to laminitis
K. E. Borer

https://www.animalsciencepublications.org/publications/jas/articles/90/9/3003

Titta på grafen som visar “the high median peak insulin concentrations” efter att man hade gett 1 g glukos per kg kroppsvikt blandat i produkten Happy Hoof till hästar som tidigare hade haft laminitis (Glucose) och notera hur mycket enbart Happy Hoof (Control) ökade insulinnivån över normalnivån vid fodring av enbart hö (Baseline).
 
På vilket sätt skulle kvoten spela in menar du?[/QUOTE
På vilket sätt skulle kvoten spela in menar du?

En fång häst är ofta IR, cushings, äldre mm. Gemensamt är att de har svårt att ta hand om energi/socker. En låg kvot (under 5,5) mår ingen häst bra av men en fång häst klarar det inte. Det är som för en diabetes sjuk bara leva på snabba kolhydrater o smågodis. Till slut klarar inte kroppen överbelastningen i form av den skeva kvoten. Men äter man som man ska med protein klarar man att äta lite snabba kolhydrater då o då. Hoppas ni hänger med...
 
Min häst fångskoddes av en riktig skicklig hovslagare efter att det akuta skedet var över. Hon skoddes med tåöppna heartbarskor och blev helt återställd. Utgångsläget var 10 respektive 15 graders rotationer, samt en sänkning på den sämsta hoven, så hon var rätt illa däran... Ibland är skor bäst, ibland är barfota bäst.
 
En fång häst är ofta IR, cushings, äldre mm. Gemensamt är att de har svårt att ta hand om energi/socker. En låg kvot (under 5,5) mår ingen häst bra av men en fång häst klarar det inte. Det är som för en diabetes sjuk bara leva på snabba kolhydrater o smågodis. Till slut klarar inte kroppen överbelastningen i form av den skeva kvoten. Men äter man som man ska med protein klarar man att äta lite snabba kolhydrater då o då. Hoppas ni hänger med...

En häst som är svårfödd behöver mer energi än en normalfödd men hen behöver inte mer protein för det. Kvoten i sig spelar ingen roll sålänge hästen får sina behov uppfyllda. Om vi säger att en häst har ett behov av 40 Mj och 240 smb rp medans en annan häst med exakt samma vikt har behov av 80 Mj så är den ändå inte i behov av mer protein än 240 gram smb rp. För den första hästen blir kvoten 6 medans för den andra hästen blir kvoten bara 3 men den kommer hålla sig lika fin som den första hästen eftersom behoven är uppfyllda! Man kan inte stirra sig blind på kvoten utan är behoven uppfyllda så är de.

Varför du blandar in diabetes och smågodis förstår jag inte alls. Man behöver inte ge snabba kolhydrater för att hästen har behov av mer energi än tabellhästen.
 
En häst som är svårfödd behöver mer energi än en normalfödd men hen behöver inte mer protein för det. Kvoten i sig spelar ingen roll sålänge hästen får sina behov uppfyllda. Om vi säger att en häst har ett behov av 40 Mj och 240 smb rp medans en annan häst med exakt samma vikt har behov av 80 Mj så är den ändå inte i behov av mer protein än 240 gram smb rp. För den första hästen blir kvoten 6 medans för den andra hästen blir kvoten bara 3 men den kommer hålla sig lika fin som den första hästen eftersom behoven är uppfyllda! Man kan inte stirra sig blind på kvoten utan är behoven uppfyllda så är de.

Varför du blandar in diabetes och smågodis förstår jag inte alls. Man behöver inte ge snabba kolhydrater för att hästen har behov av mer energi än tabellhästen.

IR mm motsvarar diabets typ 2 hos människor. Vad det gäller foderstaterna ovan gäller dem för en B/C ponny i normal arbete, kvot 6, o den andra samma ponny i extremt hårt arbete.
 
Jag

Jag är jätteorolig för att det ska ha blivit värre av att han har skor, jag förstår inte varför vet sa att han skulle ha kvar dem och ångrar att jag inte plockade dem för nu är han ju så dålig att jag inte vet om det kommer gå att ta av dem nästa vecka :cry:

Min häst klarade inte att gå utan skor, så jag tycker inte du ska anklaga dig själv. Det är individuellt, och varje fånghäst är olika.
 
IR mm motsvarar diabets typ 2 hos människor. Vad det gäller foderstaterna ovan gäller dem för en B/C ponny i normal arbete, kvot 6, o den andra samma ponny i extremt hårt arbete.

Nej IR motsvarar inte typ 2 diabetes hos människor.

Vad spelar det för roll vilken typ av häst det är? Jag tog bara några siffror som är enkla att räkna på. Vad jag försöker förklara är att kvoten inte spelar någon roll utan att det är att behoven är uppfyllda som är det viktiga.
 
Menar du på fullt allvar att ts skulle byta ut allt sitt grovfoder mot produkten Happy Hoof?

Happy Hoof innehåller 4% stärkelse vilket är högre än i de flesta grovfoder där stärkelsehalten normalt ligger under 2%. Sockerhalten anges inte ens!

Hur kan du rekommendera en hästägare med en fånghäst att byta ut ett grovfoder som innehåller mindre än 9% socker till ett foder som man inte ens vet hur mycket socker det innehåller?

Ta och läs följande Rapport:

Effect of feeding glucose, fructose, and inulin on blood glucose and insulin concentrations in normal ponies and those predisposed to laminitis
K. E. Borer

https://www.animalsciencepublications.org/publications/jas/articles/90/9/3003

Titta på grafen som visar “the high median peak insulin concentrations” efter att man hade gett 1 g glukos per kg kroppsvikt blandat i produkten Happy Hoof till hästar som tidigare hade haft laminitis (Glucose) och notera hur mycket enbart Happy Hoof (Control) ökade insulinnivån över normalnivån vid fodring av enbart hö (Baseline).
Jag förstår inte vad du menar. Det finns inga grafer dvs kurvor/diagram endast tabeller där man jämför tillsatser av glukos, fruktos och fruktan till ponnyer med eller utan fånghistorik. Kontrollgruppen får bara hö eller bete samt Happy Hoof som i denna studie anses vara ett tillskott utan WSC dvs utan socker eller fruktaner. "Fånghästarna" i kontrollgruppen hade höga insulinhalter under hösten. Det är väl bara väntat om man antar att de är IR eftersom IR anses öka under sommarens betesperiod? Vad är det som säger att det är HH fodret som ger denna ökning och inte hö eller bete? De fick dessutom bara ett halvt kilo HH om jag inte minns fel. Intressant är att även en tillsats av inulin dvs fruktaner ger en ökning av insulinhalten i blodet. Jag kan fortfarande inte, efter ett antal trådar här på forumet, fatta hur man så bestämt kan avfärda fruktanernas roll i utvecklingen av fång, inte ens för en IR häst, även om nu fruktaner är ett samlingsnamn på molekyler av långa fruktoskedjor och det finns många olika sorter.

Därmed inte sagt att HH är ett bra foder även om jag kanske tror att det åtminstone är ganska ofarligt i fångsammanhang. För att återgå till ts häst så tycker inte jag att det är intressant huruvida sockerhaletn i höet kan analyseras på olika sätt. Något är uppenbarligen galet eftersom hästen fortfarande inte mår bra. Mitt förslag med HH var bara ett försök att få ts att tänka i nya banor.
 
@Skywalker - usch vilken historia, lider med dig!! Jag tänkte bara tipsa om såna där kylskydd man lägger i frysen, mer finns i den här tråden där någon använt såna vid fång: http://www.bukefalos.com/threads/kylbenskydd.1004489/

Man vill ju göra det som går, hoppas pållen blir bättre snart och att du har någon på hemmaplan som kan hjälpa till lite.
Tack så mycket, ska kolla på såna :) Jag frågade efter något liknande när jag var och köpte foder sist men de hade inget. Prövade med kyllera men den försöker han äta :crazy: Och han vill inte stå still när jag lindar, försökte linda fast ispåsar. Fast han är helt kall i benen för det mesta konstigt nog.
Tack, jag hoppas verkligen att vi ska ta oss ur det här. Jag får lite hjälp ibland men oftast har jag alla pass utom första frukosten, blir många timmar per dag just nu!
 
Min häst fångskoddes av en riktig skicklig hovslagare efter att det akuta skedet var över. Hon skoddes med tåöppna heartbarskor och blev helt återställd. Utgångsläget var 10 respektive 15 graders rotationer, samt en sänkning på den sämsta hoven, så hon var rätt illa däran... Ibland är skor bäst, ibland är barfota bäst.
Ja okej, vi får se vad klinikhovis säger. Tyvärr så är väl inte det akuta skedet över än så jag vet inte riktigt hur de tänker lösa det nästa vecka. Så skönt att höra att det blev bra!
 
Nej, en analys av WSC som t.ex. Agrilab gör ger ingen information om sockerhalten i fodret. WSC = socker + fruktan men det är omöjligt att veta hur mycket som är socker och hur mycket som är fruktan. Fruktan är en fiberfraktion som består av en kedja av fruktosmolekyler och som fermenteras till laktat i hästens grovtarm. Fruktan ger inte upphov till något insulinsvar och är därför ointressant för en IR häst. Det enda man kan säga är att sockerhalten inte är högre än WSC-värdet.



Har du gett “butta” och annan NSAIDs under lång tid så har du svaret där.



Var ACTH-provet negativt förra gången så har nog din häst inte PPID. ACTH-värden kan dock variera lite över dygnet så det är väl aldrig fel att ta nytt prov. Om han inte har extremt höga insulinvärden så bör en sockerhalt i grovfodret på under 9% vara OK. Du har möjligtvis inte höga halter baljväxter i grovfodret, t.ex. vitklöver?



Ja, laminitis/fång är en otäck sjukdom både för häst och hästägare. Jag håller tummarna för er och hoppas på det bästa.
Ja det är jobbigt att de har bytt ut sockervärdet mot WSC...Men som du säger så får jag ju iaf veta ungefär vad det är, och så är det med stärkelse också vilket inte är med på analysen jag har.
Jag har knappt sett något klöver alls i detta grovfodret. Det är väldigt grovt!
Tack för tummarna, det behövs lite nu känns det som.
 
Nej IR motsvarar inte typ 2 diabetes hos människor.

Vad spelar det för roll vilken typ av häst det är? Jag tog bara några siffror som är enkla att räkna på. Vad jag försöker förklara är att kvoten inte spelar någon roll utan att det är att behoven är uppfyllda som är det viktiga.

En häst med ett fånganfall är så sockerstinn/har sånt extremt överskott av energi att den blir jättestel och får inflammationer i hela kroppen men som "bara" syns i lamellranden. Enligt vad jag vet finns 5 olika sätt att bli av med överskott av energi/socker:
1. Svält= ingen mat alls. Grymt men effektivt iaf på kort sikt.
2. Kyla. Att kyla benen hämmar både inflammationen och gör av med lite energi. För riktigt bra effekt bör hela hästen kylas ned, typ ställas i frysbox. Inte att rekommendera alltså.
3. Högintensiv träning, typ hårda intervallpass med nästan maxpuls. Inget jag rekommenderar till en häst med fång.
4. Insulinspruta.
5. Se till att hästen inte får överskott av energi/socker genom att följa rekommenderad kvot protein/energi. Den är framtagen för att optimera upptaget av protein och energi. På en fång häst kan man gärna ligga lite högre i kvot för att vara på "säkra" sidan. Därefter ska man alltså undvika sockerchocker genom att inte ge godis mm. En enda godisbit reagerar en riktigt känslig häst negativt på.

Kanske finns fler sätt att göra sig av med energi...
 
En häst med ett fånganfall är så sockerstinn/har sånt extremt överskott av energi att den blir jättestel och får inflammationer i hela kroppen men som "bara" syns i lamellranden. Enligt vad jag vet finns 5 olika sätt att bli av med överskott av energi/socker:
1. Svält= ingen mat alls. Grymt men effektivt iaf på kort sikt.
2. Kyla. Att kyla benen hämmar både inflammationen och gör av med lite energi. För riktigt bra effekt bör hela hästen kylas ned, typ ställas i frysbox. Inte att rekommendera alltså.
3. Högintensiv träning, typ hårda intervallpass med nästan maxpuls. Inget jag rekommenderar till en häst med fång.
4. Insulinspruta.
5. Se till att hästen inte får överskott av energi/socker genom att följa rekommenderad kvot protein/energi. Den är framtagen för att optimera upptaget av protein och energi. På en fång häst kan man gärna ligga lite högre i kvot för att vara på "säkra" sidan. Därefter ska man alltså undvika sockerchocker genom att inte ge godis mm. En enda godisbit reagerar en riktigt känslig häst negativt på.

Kanske finns fler sätt att göra sig av med energi...
Var har du fått allt detta ifrån?
Hästar med fång kan ha fått för mkt socker. Detta medför att deras bukspottkörtel utsöndrar massor av insulin. Insulin är ett hormon som reglerar många olika reaktioner i kroppen bla påverkar det sammandragning av blodkärlen. Det var ett tag sedan jag läste de senaste forskningsrapporterna om hur höga insulinhalter medför att lamellerna inuti hovarna bryts ner och jag kommer inte ihåg alla detaljer MEN det är alltså insulinet som är farligt inte sockret annat än att höga blodsockerhalter ger ökade insulinhalter som ger fång.

Att ge en fånghäst en insulinspruta!!! ALDRIG NÅGONSIN. Det är nog, ursäkta mig, det sämsta råd jag någonsin har läst såvida man inte vill skicka sin fånghäst raka vägen till en avlivning pga ett kraftigt fånganfall!

Kvoter i fodersammanhang är endast till för att ge någon form av riktlinjer om ett foder, för att vis om det är ett lämpligt foder för den individuella hösten eller inte. En kvot säger ingenting om hur mycket socker en häst får. Det beror ju helt och hållet på om du ger hästen 1 kg eller 10 kg av ett hö. Kvoten kommer att vara densamma tex 5 men mängden energi och proteiner helt olika beroende på hur mkt hästen får.

Jag undrar än en gång -- var får du allt ifrån?

Sedan tycker inte jag att man ska bekymra sig över att försöka få en fånghäst att göra sig av med det socker/den energi den råkar ha fått i sig. Det viktiga är att se till att få bort det socker den kommer att stoppa i sig i fortsättningen!!! Sedan kan en av anledningarna till fången naturligtvis vara att den är fet. Då måste man banta den.
 
En häst med ett fånganfall är så sockerstinn/har sånt extremt överskott av energi att den blir jättestel och får inflammationer i hela kroppen men som "bara" syns i lamellranden. Enligt vad jag vet finns 5 olika sätt att bli av med överskott av energi/socker:
1. Svält= ingen mat alls. Grymt men effektivt iaf på kort sikt.
2. Kyla. Att kyla benen hämmar både inflammationen och gör av med lite energi. För riktigt bra effekt bör hela hästen kylas ned, typ ställas i frysbox. Inte att rekommendera alltså.
3. Högintensiv träning, typ hårda intervallpass med nästan maxpuls. Inget jag rekommenderar till en häst med fång.
4. Insulinspruta.
5. Se till att hästen inte får överskott av energi/socker genom att följa rekommenderad kvot protein/energi. Den är framtagen för att optimera upptaget av protein och energi. På en fång häst kan man gärna ligga lite högre i kvot för att vara på "säkra" sidan. Därefter ska man alltså undvika sockerchocker genom att inte ge godis mm. En enda godisbit reagerar en riktigt känslig häst negativt på.

Kanske finns fler sätt att göra sig av med energi...

Alltså, var har du fått detta ifrån? Jag vill fortfarande ha trovärdiga källor. Att skriva att folk kan googla är inte nog. Jag vill ha dina källor. Jag hoppas verkligen att ingen tar dina råd på allvar :crazy:
 
Man ger naturligtvis inte insulin till en häst!!! Det har hänt ett fåtal gånger då man konstaterat att insulinproduktionen avtagit oftast på grund av överbelastningen i systemet. Och endast under daglig kontroll av sockervärden o med hjälp av vet. varje dag. Tyvärr har det inte funkat i längden. På hästklinken.se, slu.stud, mfl finns info. Prova att googla på "diabets på häst" så kanske ni hittar lättare.
 
Man ger naturligtvis inte insulin till en häst!!! Det har hänt ett fåtal gånger då man konstaterat att insulinproduktionen avtagit oftast på grund av överbelastningen i systemet. Och endast under daglig kontroll av sockervärden o med hjälp av vet. varje dag. Tyvärr har det inte funkat i längden. På hästklinken.se, slu.stud, mfl finns info. Prova att googla på "diabets på häst" så kanske ni hittar lättare.

Jag vill fortfarande ha din källa.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Sirap
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 287
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp