Långvarig fång, kan det bli bra?

Eurofins mäter inte socker utan socker + en del kortkedjigt fruktan. De överskattar sockerhalten i grovfodret. Anger Eurofins 9,3% socker så är den verkliga sockerhalten lägre än 9,3%. Det är därför inte troligt att det är sockerhalten i grovfodret som är problemet. Det är dock viktigt att din häst får en näringsriktig och balanserad foderstat.

Av din analys kan man t.ex. se att att protein- och magnesiumhalten är låg. Du behöver ge extra protein och magnesium. Selen och E-vitamin måste du också ge som tillskott liksom zink, koppar och jod.



Ja, linfröolja ger ett bra tillskott av omega-3. Ge minst 7 ml kallpressad linfröolja per 100 kg kroppsvikt.



Det är oerhört viktigt att du får ta del av provsvaret. Du har betalat för detta och har du inte fått en kopia på provsvaret ska du begära att få en kopia. Utan att veta provresultatet går det inte att säga vad problemet är.



Åldern plus det faktum att han fick ett laminitisanfall i augusti pekar på att problemet mycket väl kan vara PPID. Är du säker på att man kollade ACTH-värdet också? Återigen, du måste begära att få en kopia av provsvaret.



Är hästen skodd? Det finns ingen anledning att ha skor på en fånghäst. En korrekt fångverkning med kort tå och sedan boots med sulinlägg (pads) är det absolut bästa för dessa hästar. Kan du posta röntgenbilderna här när du får dem nästa vecka?



Det finns s.k. COX-2 hämmare som previcox som är ett bättre alternativ särskilt vid längre tids användning. Det finns även naturliga medel som djävulsklo. Långvarig användning av “butta” är extremt farligt.



Ja, det är något som håller igång anfallet och det gäller att hitta vad det är och så fort som möjligt. Börja med att be din veterinär att skicka en kopia på provsvaret och posta resultatet här.
Han får ju lite proteintillskott och mineraler också, jag ska försöka räkna på det imorrn och se om det ändå fattas, tack för att du gjorde mig uppmärksam på det.
Jag bad om prov på cushings och IR och betalade för det så det ska vara gjort. Ska se om jag kan få hela provsvaret.
När han skoddes så var ingen säker på att det var fång, det var först för några veckor sedan som det började se ut som riktig fång så han är skodd nu och jag hade hoppats att kunna ta av skorna nästa vecka. Nu är jag dock inte säker på att han kan hålla upp benet så länge. Det var inga problem för två veckor sen när jag bokade tid för hovlagare så ingen hade väl räknat med att det skulle bli värre istället för bättre. Jag frågade dessutom specifikt om man skulle ta av skorna/göra något annat när vet var här sist och det var konstaterat fång men hon sa nej. Jag hade önskat att få tofflor eller liknande men han var väl inte tillräckligt dålig då. Men fångverkning är gjord sen tidigare, som sagt på alla röntgenbilder hittils har det inte sett så farligt ut.

Har pratat med vet idag och kommer trappa ner på buttan om fem dagar.
Jag har inte de senaste röntgenbilderna, de allra senaste har jag faktiskt inte ens sett. Jag får se om jag kan posta de nya bilderna, det beror lite på hur allt går.

Vad kan man utläsa av ett provresultat för IR? Och påverkar det hur man behandlar den aktiva fången?
 
Vad kan man utläsa av ett provresultat för IR? Och påverkar det hur man behandlar den aktiva fången?

Man kan se hur pass insulinresistent hästen är. Ju högre insulinvärden desto allvarligare är det och desto noggrannare måste man vara med foderstaten och sockerhalten. Även om det är ovanligt kan man också se om hästen har diabetes.

Det jag dock är mest intresserad av att se är resultatet av ACTH-testet för att eventuellt kunna utesluta PPID som drivkraft till “fången”.

Utöver provsvaren behöver jag veta när blodprovet togs och om hästen hade fastat innan provtagningen eftersom detta påverkar analysvärdena.
 
En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång eller råd?
Ska försöka sammanfatta läget så kort det går:
Slutet av augusti blir hästen jättehalt på vänster fram över natten, var okej kl 23 och superhalt när jag såg honom nästa gång dvs på förmiddan nästa dag. Spontant trodde jag att han hade fastnat i boxen och brutit något.
I början av september röntgas båda fram (ej för fraktur för veterinären tyckte han var för "bra" för att ha fraktur) Hästen har haft fångkänning med liten förändring som behandlats i slutet av juli och det ser ut att ha blivit lite värre. (först sa vet att det såg bättre ut så det är en liten förändring som inte syntes först) Han har även lite pålagringar som verkar ha blivit lite värre. Behandlas med metacam 7 dagar.
Hästen reagerar inte på visitertång och veterinärerna kan inte säga vad som är fel (det var innan de kollade på röntgenbilderna igen och såg den lilla försämringen av fången)
I mitten av september skos hästen om av Strömsholms hovslagare som är övertygad om att smärtan inte sitter långt ner, fortfarande ingen reaktion på visitertång, går ute i liten grushage.
I slutet av september är det sämre och hästen är öm i båda fram, har haft puls hela tiden och nu tycker vet. att det ser ut som typisk fång. Röntgen visar att fången och artrosen har ökat lite sedan sist och nu finns en liten reaktion på visitertången. Behandlas med butta 7 dagar.
I mitten av oktober blir det sämre men verkar bli lite bättre med butta som sätts in igen.
Nu är det sämre igen och nu kan hästen inte längre lyfta benen någon längre stund.

Han fodras med hö och halm som ska vara 9% socker, och jag lakar ur kvällshöet som är den största givan 2 timmar, vet inte exakt hur länge man ska göra det.
Jag har lite panik över att det inte blir bättre. Han har haft fång en gång förut men vad jag minns så var det inte så här illa. Han har stått på strikt boxvila bara två veckor, i början stod han i liten grushage och efter det tog jag ut och kylde benen 2 gr per dag vilket jag slutade med för att jag tänkte att det var bättre att han stod helt still.

Så alla snälla bukemänniskor, brukar fång vara så här länge och har någon varit med om samma sak? Och tack till alla som orkade läsa allt.
Det finns mycket facebookgruppen om fång och amerikanska sajter. Laminitis heter det på utrikiska och jag tror www.laminitis.com

Det är diskussioner om halm. Halm är väldigt svårsmält för hästar. Det är dessutom sällan det är innehållsdeklarerat i förhållande till socker och kan innehålla fuktmögel som kallas DON, tydligen och är mögelsporer. Är det havrehalm så kan det innehålla havrekorn.

Om hästen behöverpyssel ge trädgrenar istället att bita på.

Testa ta bort halmen.

Jag köpte proviva för hästar på evidencia, veterinärklinik. Dubbel längd så blev magen bra och har gett någon dos efteråt när det blev löst i avföringen.

Fång är separering av hovvård och ben typ så de ska inte röra sig för mycket.

Fång är vidrigt en kan inte ge mat och en kan inte låta bli att ge mat, en kan inte röra på hästen och en kan inte låta bli att röra på hästen. Elände helt enkelt.


Förlåt nu såg jag alla efterkommande kommentarer. Jag ska läsa igenom dem.

Jag tror skoning är bra för att få bort smärtan, alltså inte aktiviteten skoning utan att hästen har skor som skydd.
 
Senast ändrad:
Han får ju lite proteintillskott och mineraler också, jag ska försöka räkna på det imorrn och se om det ändå fattas, tack för att du gjorde mig uppmärksam på det.
Jag bad om prov på cushings och IR och betalade för det så det ska vara gjort. Ska se om jag kan få hela provsvaret.
När han skoddes så var ingen säker på att det var fång, det var först för några veckor sedan som det började se ut som riktig fång så han är skodd nu och jag hade hoppats att kunna ta av skorna nästa vecka. Nu är jag dock inte säker på att han kan hålla upp benet så länge. Det var inga problem för två veckor sen när jag bokade tid för hovlagare så ingen hade väl räknat med att det skulle bli värre istället för bättre. Jag frågade dessutom specifikt om man skulle ta av skorna/göra något annat när vet var här sist och det var konstaterat fång men hon sa nej. Jag hade önskat att få tofflor eller liknande men han var väl inte tillräckligt dålig då. Men fångverkning är gjord sen tidigare, som sagt på alla röntgenbilder hittils har det inte sett så farligt ut.

Har pratat med vet idag och kommer trappa ner på buttan om fem dagar.
Jag har inte de senaste röntgenbilderna, de allra senaste har jag faktiskt inte ens sett. Jag får se om jag kan posta de nya bilderna, det beror lite på hur allt går.

Vad kan man utläsa av ett provresultat för IR? Och påverkar det hur man behandlar den aktiva fången?

Hur länge har hästen ätit butta? Finns det något som tyder på att den inte tål det? Butta kan, precis som övriga, NSAID preparat vara direkt farligt för den häst som inte tål det. Det gäller att väga fördelar med att ge smärtlindring mot nackdelarna. Om hästen har så ont att den inte vill lyfta på benen så gäller det att få stopp pa anfallet (än en gång, ursäkta). Utan att ha sett hästen så verkar det troligast att det antingen är höet som ändå innehåller för mkt socker för en insulinresistent häst. Det kan vara så då man inte alltid kan lita på analyser, antingen kan själva analysen vara fel eller så har du lyckats få fel urval när du tog prov på höet mm. Eller så har den cushing och behöver då medicineras mot det.

Som du märker så får du olika svar i tråden. Det är så ganska ofta med sjuka djur och speciellt kanske med fånghästar.

Min ponny fick fång i december. Hon var IR men testades aldrig för PPID då hon inte hade några andra symptom och har flera år senare fortfarande inga symptom på detta. I hennes fall var det troligen IR som utlöste det i samband med foder eller bete. Det är vanligt även bland IR hästar att de får fång på hösten. Därmed inte sagt att din häst inte har cushing.

Min häst ville inte heller lyfta på hovarna. Jag hade inte oroat mig så mkt för att hon inte vill lyfta fötterna eller för hur röntgenbilderna ser ut utan jag hade sett till så att hon fick smärtlindring som hon inte blir dålig av (så länge hon håller sig i stillhet och inte börjar rusa omkring om hon inte har ont) och sedan fokuserat på att få bort orsaken till anfallet. Hästen kommer förmodligen inte att ha en chans att bli bra om du inte lyckas med det.

Det är riktigt, riktigt hemskt att leva med en häst som har ett allvarligt akut fånganfall! Men många hästar blir bra igen. De blir så pass bra att de kan fungera som vanligt igen även om man alltid mådte vara observant på risker för eventuella återfall. Det finns en väg ut (och den är att stoppa det som triggar igång det). Sedan återstår rehabiliteringen.
 
Hur länge har hästen ätit butta? Finns det något som tyder på att den inte tål det? Butta kan, precis som övriga, NSAID preparat vara direkt farligt för den häst som inte tål det. Det gäller att väga fördelar med att ge smärtlindring mot nackdelarna. Om hästen har så ont att den inte vill lyfta på benen så gäller det att få stopp pa anfallet (än en gång, ursäkta). Utan att ha sett hästen så verkar det troligast att det antingen är höet som ändå innehåller för mkt socker för en insulinresistent häst. Det kan vara så då man inte alltid kan lita på analyser, antingen kan själva analysen vara fel eller så har du lyckats få fel urval när du tog prov på höet mm. Eller så har den cushing och behöver då medicineras mot det.

Som du märker så får du olika svar i tråden. Det är så ganska ofta med sjuka djur och speciellt kanske med fånghästar.

Min ponny fick fång i december. Hon var IR men testades aldrig för PPID då hon inte hade några andra symptom och har flera år senare fortfarande inga symptom på detta. I hennes fall var det troligen IR som utlöste det i samband med foder eller bete. Det är vanligt även bland IR hästar att de får fång på hösten. Därmed inte sagt att din häst inte har cushing.

Min häst ville inte heller lyfta på hovarna. Jag hade inte oroat mig så mkt för att hon inte vill lyfta fötterna eller för hur röntgenbilderna ser ut utan jag hade sett till så att hon fick smärtlindring som hon inte blir dålig av (så länge hon håller sig i stillhet och inte börjar rusa omkring om hon inte har ont) och sedan fokuserat på att få bort orsaken till anfallet. Hästen kommer förmodligen inte att ha en chans att bli bra om du inte lyckas med det.

Det är riktigt, riktigt hemskt att leva med en häst som har ett allvarligt akut fånganfall! Men många hästar blir bra igen. De blir så pass bra att de kan fungera som vanligt igen även om man alltid mådte vara observant på risker för eventuella återfall. Det finns en väg ut (och den är att stoppa det som triggar igång det). Sedan återstår rehabiliteringen.
Han har fått butta i två veckor, han var dålig i magen först men det har helt gått över. Jag ska trappa ner nu efter fem dagar. Han har fått det förut och det har gått bra, jag skulle aldrig ge det om jag inte trodde att det behövdes. Har funderat lite på att byta till metacam men senaste vet som var ute sa att butta är bättre för fång.
Jag kommer skicka in en ny analys på höet idag till ett annat bolag, tror tyvärr inte att jag hinner få svar förrän på måndag.
Han är ju testad för cushings i somras så det ska han inte ha enligt provsvaren iaf.
Tack för att du berättar hur det var för dig, jag är jätteorolig för allt.
 
Man kan se hur pass insulinresistent hästen är. Ju högre insulinvärden desto allvarligare är det och desto noggrannare måste man vara med foderstaten och sockerhalten. Även om det är ovanligt kan man också se om hästen har diabetes.

Det jag dock är mest intresserad av att se är resultatet av ACTH-testet för att eventuellt kunna utesluta PPID som drivkraft till “fången”.

Utöver provsvaren behöver jag veta när blodprovet togs och om hästen hade fastat innan provtagningen eftersom detta påverkar analysvärdena.
Ja okej, veterinären skrev ju att det inte var så mycket förhöjda värden men att det ändå tydde på IR. Cushings (som väl är ACTH) var negativt. Veterinären som tog det provet är svår att få tag på så det kommer nog ta ett tag om jag vill ha fram provsvaren. Det var inte fasteprov och det togs i början av augusti om jag minns rätt.
 
Det finns mycket facebookgruppen om fång och amerikanska sajter. Laminitis heter det på utrikiska och jag tror www.laminitis.com

Det är diskussioner om halm. Halm är väldigt svårsmält för hästar. Det är dessutom sällan det är innehållsdeklarerat i förhållande till socker och kan innehålla fuktmögel som kallas DON, tydligen och är mögelsporer. Är det havrehalm så kan det innehålla havrekorn.

Om hästen behöverpyssel ge trädgrenar istället att bita på.

Testa ta bort halmen.

Jag köpte proviva för hästar på evidencia, veterinärklinik. Dubbel längd så blev magen bra och har gett någon dos efteråt när det blev löst i avföringen.

Fång är separering av hovvård och ben typ så de ska inte röra sig för mycket.

Fång är vidrigt en kan inte ge mat och en kan inte låta bli att ge mat, en kan inte röra på hästen och en kan inte låta bli att röra på hästen. Elände helt enkelt.


Förlåt nu såg jag alla efterkommande kommentarer. Jag ska läsa igenom dem.

Jag tror skoning är bra för att få bort smärtan, alltså inte aktiviteten skoning utan att hästen har skor som skydd.
Han äter knappt av halmen så jag tror inte att det är det. Men jag ska kolla om det finns havrekorn i den.
Ja det är vidrigt och ett elände :(
 
Han äter knappt av halmen så jag tror inte att det är det. Men jag ska kolla om det finns havrekorn i den.
Ja det är vidrigt och ett elände :(

På inrådan av vet dubblade jag dosen nsaid och bytte sort, för att komma ur den akuta fasen. Två dagar med dubbel dos gjorde susen för just min häst, och vi kunde fortsätta med rehab.
 
Får jag ställa en följdfråga om omega 3 och linfröolja? Jag stöter ofta på i trådar om fånghästar och insulinresistenta hästar att de behöver "rätt " sorts olja. Jag har inte riktigt lyckats klura ut vad som är "rätt "sort. Linfröoljorna som säljs i foderbutikerna här omkring innehåller ofta både omega 3, 6 och 9. Är det fel att ge en insulinresistent häst detta? Eller finns det andra sätt att tillföra omega 3 till en häst?
 
Min hovslagare sa för ett tag sen att nya rön säger att man inte ska ta av skorna i ett akut skede av fång.

Hovarna på en häst som har laminitis/fång måste verkas så att dragspänningen i lamellranden minskar annars finns det stor risk för att hovkapseln förskjuts än mer från hovbenet, dvs. rotationen ökar. Hur ska man kunna verka hovarna om skorna sitter på?

Om hästen har så ont att det blir en ren plåga för hästen att försöka ta av skorna kan man kanske avvakta någon dag men man ska ha klart för sig att en sko i princip gör att hästen måste bära hela sin tyngd via hovväggen och den försvagade lamellranden och detta riskerar att hovkapseln förskjuts. Det skulle inte förvåna mig alls om rotiationen har förvärrats på ts häst p.g.a. skorna.
 
Får jag ställa en följdfråga om omega 3 och linfröolja? Jag stöter ofta på i trådar om fånghästar och insulinresistenta hästar att de behöver "rätt " sorts olja. Jag har inte riktigt lyckats klura ut vad som är "rätt "sort. Linfröoljorna som säljs i foderbutikerna här omkring innehåller ofta både omega 3, 6 och 9. Är det fel att ge en insulinresistent häst detta? Eller finns det andra sätt att tillföra omega 3 till en häst?

Hästar behöver både omega-3 och omega-6 fettsyror i foderstaten.

Lite förenklat kan man säga att omega-6 är pro-inflammatoriska (används för att skapa pro-inflammatoriska eikosanoider) medan omega-3 är inflammationshämmande. Precis som mycket annat i foderstaten ska det råda balans mellan dessa båda fettsyror. Kvoten mellan omega-3 och omega-6 i foderstaten är därför viktig särskilt för hästar som befinner sig i ett inflammationstillstånd.

I gräs som är hästens naturliga foder är förhållandet mellan omega-3 och omega-6 ca. 4:1. Omega-3 fettsyror är mer känsliga för bl.a. värme och syrepåverkan och mycket av dessa fettsyror förstörs och går förlorade under torkning till hö/hösilage. Genom att ge omega-3 fettsyror som tillskott försöker man återställa den kvot som finns i gräs.

Linfrö och linfröolja innehåller olika fettsyror men det är endast de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6 som är essentiella, dvs. behöver tillföras via foderstaten. Linfröolja innehåller ca. 58% omega-3 och 14% omega-6. Sen innehåller linfröolja även ca. 19% omega-9 som är en enkelomättad fettsyra och ca. 9% mättat fett.

Problemet med de flesta produkter som säljs i livsmedelbutik är att linfröoljan har utvunnits genom extrahering vilket betyder att man har använt lösningsmedel, ofta hexan, för att skilja ut oljan. Det verkar som om producenter har svårt att rena produkten från lösningsmedlet. Man har testat olika produkter på marknaden och funnit höga halter hexan i produkterna. Mycket högre än tillåtna värden. Jag vill personligen inte ta risken att de produkter jag ger min häst innehåller höga halter giftiga ämnen.

Köper man kallpressad linfrö så slipper man ta den risken. Svensk kallpressad linfröolja innehåller dessutom lite mer omega-3 fettsyror, ca. 60%, än de produkter man vanligtvis hittar i livsmedelsbutiker som bara brukar innehålla mellan 55 – 58%.
 
Hovarna på en häst som har laminitis/fång måste verkas så att dragspänningen i lamellranden minskar annars finns det stor risk för att hovkapseln förskjuts än mer från hovbenet, dvs. rotationen ökar. Hur ska man kunna verka hovarna om skorna sitter på?

Om hästen har så ont att det blir en ren plåga för hästen att försöka ta av skorna kan man kanske avvakta någon dag men man ska ha klart för sig att en sko i princip gör att hästen måste bära hela sin tyngd via hovväggen och den försvagade lamellranden och detta riskerar att hovkapseln förskjuts. Det skulle inte förvåna mig alls om rotiationen har förvärrats på ts häst p.g.a. skorna.
Tanken var väl att förändringen att sko av och börja verka i det akuta skedet skulle vara en sån stor förändring för en sjuk hov att det var värre än alternativet.
Och om hästen står på riktigt tjockt med spån och eller sand så avlastar ju det så att den inte behöver bära all vikt på hovväggen.
 
Jag
Hovarna på en häst som har laminitis/fång måste verkas så att dragspänningen i lamellranden minskar annars finns det stor risk för att hovkapseln förskjuts än mer från hovbenet, dvs. rotationen ökar. Hur ska man kunna verka hovarna om skorna sitter på?

Om hästen har så ont att det blir en ren plåga för hästen att försöka ta av skorna kan man kanske avvakta någon dag men man ska ha klart för sig att en sko i princip gör att hästen måste bära hela sin tyngd via hovväggen och den försvagade lamellranden och detta riskerar att hovkapseln förskjuts. Det skulle inte förvåna mig alls om rotiationen har förvärrats på ts häst p.g.a. skorna.
Jag är jätteorolig för att det ska ha blivit värre av att han har skor, jag förstår inte varför vet sa att han skulle ha kvar dem och ångrar att jag inte plockade dem för nu är han ju så dålig att jag inte vet om det kommer gå att ta av dem nästa vecka :cry:
 
Hästen vägrar nu äta höet som är lakat så jag har fått sluta med det. Har skickat in ny analys för att dubbelkolla sockret och allt. Kommer få svar i vattenlösliga kolhydrater istället för socker men det borde ju ge en fingervisning iaf.
Har även bytt från butta till metacam men det är ingen större skillnad. Han blev dålig i magen igen (inte i samband med bytet) vet inte varför. Det enda jag vet är att mag-tarm missades av morgonfodraren en dag men jag tycker det borde ha gått över nu isf.
Kommer be om nya prover för cushings och IR för det kan ju ha ändrats sedan i somras.
Är otroligt trött både i huvudet och kroppen, det är jobbigt att se någon man tycker om ha så ont och försöker förbereda mig på det värsta. Men hoppas ändå att det ska sluta bra.
Tack alla som har svarat, jättesnällt att ni tog er tid, jag har klurat på vartenda råd. :)
 
Okej, ny fråga. För ca två veckor sen när jag bokade in klinikhovslagare och vet för ny röntgen var det inga problem att lyfta framfötterna, det är det däremot nu! Det är dags för omskoning och jag hade helst tagit av skorna bara men nu vet jag inte om det kommer gå ens. Han har så ont att jag inte är sugen på att ta ut ur boxen för att röntga heller. Så hur fixar man fötterna och hur viktigt är det att göra det nu? Veterinären jag pratade med idag pratade om att man kunde bedöva kanske.

Ta inte av skorna utan att först ha köpt in bra rehab-boots som passar din häst och mjuka sulor att lägga i. Och en bra hovformsspecialist med erfarenhet och vetenskapliga belägg för det hen gör! Jag valde en som är utbildad enligt AEP.

Old Macs dygnet runt, mjuka sulor, lösdrift, begränsad högiva och låg dos djävulsklo är vad som hjälpt min häst :). Efter att anfallet var hävt såklart.

Han fick sulor och metacam, sen ringskor och sulor och butta, men hovarna blev bara sämre. Inga klassiska symptom bara extremt halt fram och något överviktig. Vi vet med säkerhet nu att det var laminit då den nya utväxten visar när lamellerna blev inflammerade och släppte väggen.
 
Hästen vägrar nu äta höet som är lakat så jag har fått sluta med det. Har skickat in ny analys för att dubbelkolla sockret och allt. Kommer få svar i vattenlösliga kolhydrater istället för socker men det borde ju ge en fingervisning iaf.
Har även bytt från butta till metacam men det är ingen större skillnad. Han blev dålig i magen igen (inte i samband med bytet) vet inte varför. Det enda jag vet är att mag-tarm missades av morgonfodraren en dag men jag tycker det borde ha gått över nu isf.
Kommer be om nya prover för cushings och IR för det kan ju ha ändrats sedan i somras.
Är otroligt trött både i huvudet och kroppen, det är jobbigt att se någon man tycker om ha så ont och försöker förbereda mig på det värsta. Men hoppas ändå att det ska sluta bra.
Tack alla som har svarat, jättesnällt att ni tog er tid, jag har klurat på vartenda råd. :)

Jag vet att jag är lite tjatig om protein/energi- kvoten men jag kan nästan garantera att din häst blir frisk på mindre än 2 mån (lamellranden blir dock breddad tills nya hovar vuxit ut) om du ser till att hålla kvoten mellan 6 o 7. Ditt hö har alldeles för låg kvot så börja ge lusern och sikta på att ge den 2 kg om 4 veckor. Då blir foderbytet långsamt o utan problem.
 
Jag vet att jag är lite tjatig om protein/energi- kvoten men jag kan nästan garantera att din häst blir frisk på mindre än 2 mån (lamellranden blir dock breddad tills nya hovar vuxit ut) om du ser till att hålla kvoten mellan 6 o 7. Ditt hö har alldeles för låg kvot så börja ge lusern och sikta på att ge den 2 kg om 4 veckor. Då blir foderbytet långsamt o utan problem.

På vilket sätt skulle kvoten spela in menar du?
 
Och om hästen står på riktigt tjockt med spån och eller sand så avlastar ju det så att den inte behöver bära all vikt på hovväggen.

Står hästen på mjukt eftergivligt underlag kommer naturligtvis detta av avlasta en del av belastningen på hovväggen. Även om hästen står i box med “riktigt tjockt med spån” så kommer den att röra på sig i boxen och det är överrullningsfasen som är mest kritisk för en fånghäst som inte är “fångverkad”. Å andra sidan måste man lyfta upp hoven för att ta av skon och verka hästen vilket innebär att den andra hoven under tiden få bära den dubbla lasten. Det blir till sist en avvägning mellan hästens tillstånd och risken för ökad rotation.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Sirap
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 287
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp