Långvarig feber

soom

Trådstartare
Min dotter, snart 2, har haft feber sen 22 dec. Hon har även hosta och är snorig. I övrigt är hon ok i varierande grad. Tröttare än normalt, klängig och emellanåt gnällig, men leker som vanligt emellanåt.

Den 27 dec var vi på vårdcentralen, när läkaren ringde tillbaka med provsvaren (som inte visade något) mot slutet av dagen hade febern nått 41 grader, så hon skickade oss till barnakuten. De konstaterade halsinfektion, virus. Om febern inte var över efter nyår skulle vi söka igen. Den 2 jan var vi tillbaka på vc, lämnade fler prover. Vi har inte fått svar på alla än, men de vi har fått visade inget. Jag vet inte exakt vad som kollats, men jag vet att sänkan var normal, halsprov och urinprov visade inget konstigt. De har tittat i öronen och känt på körtlar. Hon har inga utslag.

Jag är inte den nojiga typen, men jag börjar bli orolig. Jag förstår att ingen kan ställa diagnos utifrån detta, men jag ville dels ventilera, dels hoppas jag på solskenshistorier.
 
Min dotter, snart 2, har haft feber sen 22 dec. Hon har även hosta och är snorig. I övrigt är hon ok i varierande grad. Tröttare än normalt, klängig och emellanåt gnällig, men leker som vanligt emellanåt.

Den 27 dec var vi på vårdcentralen, när läkaren ringde tillbaka med provsvaren (som inte visade något) mot slutet av dagen hade febern nått 41 grader, så hon skickade oss till barnakuten. De konstaterade halsinfektion, virus. Om febern inte var över efter nyår skulle vi söka igen. Den 2 jan var vi tillbaka på vc, lämnade fler prover. Vi har inte fått svar på alla än, men de vi har fått visade inget. Jag vet inte exakt vad som kollats, men jag vet att sänkan var normal, halsprov och urinprov visade inget konstigt. De har tittat i öronen och känt på körtlar. Hon har inga utslag.

Jag är inte den nojiga typen, men jag börjar bli orolig. Jag förstår att ingen kan ställa diagnos utifrån detta, men jag ville dels ventilera, dels hoppas jag på solskenshistorier.

Har man bara tagit snabbsänka (CRP) eller även SR? Är febern konstant hög eller kommer och går den? Är hostan och snorigheten oförändrad?
 
Det verkar vara extremt långdragna virus som går runt i år. En i min familj har varit förkyld med feber då och då i typ 6 veckor, men är nu på bättringsvägen.

Många har sagt samma, att det är väldigt segt.
 
Det verkar vara extremt långdragna virus som går runt i år. En i min familj har varit förkyld med feber då och då i typ 6 veckor, men är nu på bättringsvägen.

Många har sagt samma, att det är väldigt segt.
Precis samma här! Hela familjen har haft otroligt långdragen förkylning- kan inte minnas att jag varit med om något liknande..
 
Har man bara tagit snabbsänka (CRP) eller även SR? Är febern konstant hög eller kommer och går den? Är hostan och snorigheten oförändrad?
Vet ej ang sänkan - tagits blodprov i armen två gånger, men exakt vad man testat för då vet jag inte, mer än att det var ganska många saker.
Febern varierar. De senaste dagarna har tempen legat 37,5-38 på morgonen och sedan stigit under dagen, till runt 39. Strax före nyår hade hon 41 grader fyra dagar i rad, då var den runt 39 som lägst. Så det går ju iaf åt rätt håll.
Hostan blir värre, hostar så hon klöks. Snorigheten är ganska oförändrad, kanske något bättre.
 
Jag hade liknande förra året. Började på juldagen med kräkningar och feber, sedan försvann kräkningarna och snor, halsont och hosta tog över. Febern höll i sig i drygt 4 veckor. Tog framåt våren innan jag var "normal" helt igen. Först 38,5 i en vecka, två veckor med 40 grader eller över och sedan en vecka med 38,5-39. Hostade så jag höll på att kvävas. Jag gissar på att hon har influensa.

Jag hade liknande i slutet av oktober-början av november förra året. Kunde inte svälja vatten på fem dagar för jag hade så ont i halsen och hosta ovanpå det. Hostar lite och är hes fortfarande. Febern höll i sig i tre veckor då. Jag såg det som influensa då med.
 
Jag skulle gissa på influensan. Har flera här i min närhet, både barn och vuxna, som åkt på den och som varit dåliga väldigt länge.
 
Tack för alla era svar - det var precis såna svar jag hoppades på. Känns lite bättre :)
 
Hmm... Har försökt, men hittar inte. Borde finnas under journal? Där är det helt tomt. Jag tänkte att vårdcentralen inte använde funktionen.

Kanske beror på vilken region en tillhör. Jag minns inte exakt var en hittar det och har tyvärr inte möjlighet att logga in just nu. Men du kan logga in på ditt barns sida och kolla? Har för mig att det finns en del som heter provsvar.
 
Hmm... Har försökt, men hittar inte. Borde finnas under journal? Där är det helt tomt. Jag tänkte att vårdcentralen inte använde funktionen.

Jag har för mig man går in på sin egna journal sen vidare till sitt barn. Helt ologiskt för mig, minns jag bytte till min sons sida sen hans journal men där fanns inget. Men gick jag in i min egna så kunde jag därifrån gå in på sonens
 
Jag har för mig man går in på sin egna journal sen vidare till sitt barn. Helt ologiskt för mig, minns jag bytte till min sons sida sen hans journal men där fanns inget. Men gick jag in i min egna så kunde jag därifrån gå in på sonens

Just det, krånglar alltid runt på den där sidan innan jag hittar rätt. Men det stämmer att en loggar in på sin egen journal och sen scrollar ner och byter till barnets journal.
 
Kanske beror på vilken region en tillhör. Jag minns inte exakt var en hittar det och har tyvärr inte möjlighet att logga in just nu. Men du kan logga in på ditt barns sida och kolla? Har för mig att det finns en del som heter provsvar.
Jag har för mig man går in på sin egna journal sen vidare till sitt barn. Helt ologiskt för mig, minns jag bytte till min sons sida sen hans journal men där fanns inget. Men gick jag in i min egna så kunde jag därifrån gå in på sonens
Det funkade! Totalt ologiskt, det hade jag aldrig räknat ut själv. Hittade provsvarsdelen där också, men min region visar inte provsvar stod det. Däremot fanns journalanteckningar att läsa.
 
Det funkade! Totalt ologiskt, det hade jag aldrig räknat ut själv. Hittade provsvarsdelen där också, men min region visar inte provsvar stod det. Däremot fanns journalanteckningar att läsa.

Extremt ologiskt! Bra att du hittade i alla fall. Ibland dikterar ju läkarna provsvaren i sin journalanteckning också. Om det är något som sticker ut lite.
 
Senaste läkarbesöket resulterade i en "solklar öroninflammation" och antibiotika. Och det verkar hjälpa, hon är feberfri :bow:
Jag vet inte vad jag ska tro, samtliga har tittar i öronen och de tre första sa att det såg fint ut. Jag antar att det måste ha funnits ytterligare ett problem och att öroninflammationen kommit senare. Hur som helst är det väldigt skönt att det nu går på rätt håll!
 

Liknande trådar

Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 067
Småbarn Elina, 15 månader, har feber. Sjukt mycket feber. Hon hade en klassisk tredagarsfeber förra veckan, ca 39 grader i 3 dygn och sedan röda...
Svar
4
· Visningar
17 697
Senast: mimmipigg
·
Hästvård Hej Alla! Vi har börjat sträva efter alla halmstrån vi kan för att försöka få bukt med vad vi har för konstig sjukdom i stallet. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 468
Senast: mamsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp