Långvarig låg ensidig frambens hälta

Svejsan

Trådstartare
Gått ett halvår av utredningar och behandlingar, hästen har vilat under tiden och blir sämre och sämre, och ingen orsak till hältan är hittad än.
MR röntgen ska göras nu, men frågan/funderingarna går nu om det ens går att göra något åt en eventuell skada när det gått så lång tid obehandlad och hästen blir sämre trots vila..?
Försäkrings bolaget är skeptiska och vill döma ut men betalar MR om vi vill prova.
 
Det kan det göra. Allt beror på vad det är. Jag utredde min ena häst länge länge innan felet hittades. En mindre artrosförändring. Vila och artros går verkligen inte ihop så att hon blev sämre under vilan var ju inte konstigt i vårt fall. Med rätt behandling och sjukgymnastik blev hon bra.
 
Det kan det göra. Allt beror på vad det är. Jag utredde min ena häst länge länge innan felet hittades. En mindre artrosförändring. Vila och artros går verkligen inte ihop så att hon blev sämre under vilan var ju inte konstigt i vårt fall. Med rätt behandling och sjukgymnastik blev hon bra.

hon haft aktiv vila såsom gått i normalstor hage och skritt jobbats, under hela våren och halva sommaren men blivit sämre nu på senare delar av sommaren.

så det är ju precis som du säger helt beroende på vad det är.
 
Ibland kan en låg frambenshälta komma bakifrån exempelvis ett bakknä. Ibland kan fokus hamna så på det uppenbara felet att man helt missar grundorsaken, men jag antar att det kanske är uteslutet?
 
Gått ett halvår av utredningar och behandlingar, hästen har vilat under tiden och blir sämre och sämre, och ingen orsak till hältan är hittad än.
MR röntgen ska göras nu, men frågan/funderingarna går nu om det ens går att göra något åt en eventuell skada när det gått så lång tid obehandlad och hästen blir sämre trots vila..?
Försäkrings bolaget är skeptiska och vill döma ut men betalar MR om vi vill prova.

Det går att lägga miljoner på att felsöka bara för att hitta antingen ingenting eller hitta något som inte går att åtgärda.

Själv har jag en gräns när hästen blir sämre av att "bara vara häst". Hade en med upprepade ledinflammationer som vi efter utläkning och ohalt beslutade släppa på bete för att se om längre, aktiv vila kunde bryta mönstret med återkommande problem. Gick från ohalt till halt på några veckor, då gav jag upp.

Här har ni inte hittat problemet ännu, och jag hade nog sökt svaret inom mig själv: vad tror och känner jag själv (snarare än vad försäkringsbolaget bidrar till att utreda).
 
Det går att lägga miljoner på att felsöka bara för att hitta antingen ingenting eller hitta något som inte går att åtgärda.

Själv har jag en gräns när hästen blir sämre av att "bara vara häst". Hade en med upprepade ledinflammationer som vi efter utläkning och ohalt beslutade släppa på bete för att se om längre, aktiv vila kunde bryta mönstret med återkommande problem. Gick från ohalt till halt på några veckor, då gav jag upp.

Här har ni inte hittat problemet ännu, och jag hade nog sökt svaret inom mig själv: vad tror och känner jag själv (snarare än vad försäkringsbolaget bidrar till att utreda).


Ja, absolut, jag har beslutat mig för att prova MR nu som sista åtgärd i att felsöka.
Förhoppningarna är inte skyhöga direkt att det ska leda till en frisk häst, men jag känner att det är lättare att ta ett beslut om vi vet vad det handlar om.
Nu är det inte ens säkert att det kommer visa något heller, men det får vi ta ställning till då.
För hästen är röntgad från topp till tå utan fynd, och visar ingenting på Ul.
Mr får avgöra framtiden helt enkelt, för precis som du är inne på så känns det inte schysst att ha kvar en häst som bara blir sämre, trots vila.
Har aldrig behövt tänka i dom här banorna förut då föregående häst hade tydliga skador som avgjorde.
 
Ibland kan en låg frambenshälta komma bakifrån exempelvis ett bakknä. Ibland kan fokus hamna så på det uppenbara felet att man helt missar grundorsaken, men jag antar att det kanske är uteslutet?

Rygg nacke och övriga ben är uteslutna
 
Ibland kan en låg frambenshälta komma bakifrån exempelvis ett bakknä. Ibland kan fokus hamna så på det uppenbara felet att man helt missar grundorsaken, men jag antar att det kanske är uteslutet?
Min häst fick diagnosen spatt när han var frambenshalt, visade sig på röntgen att det var rätt diagnos ställd efter 5 meters "trav". Men han blev bra och var "frisk" i 12 år sen.
 
Hästen röntgas i dag, svar kommer inom 5 dagar., så då får vi förhoppningsvis veta mer.
Innan jag skulle ta bort min vän så skulle jag absolut testa DUKTIG kiropraktor (ta referenser och hör dig för på kliniker ifall de vet någon)
Hur ser hovarna ut?
Byta veterinär för en second opinion?
Önskar er verkligen lycka till !
 
Innan jag skulle ta bort min vän så skulle jag absolut testa DUKTIG kiropraktor (ta referenser och hör dig för på kliniker ifall de vet någon)
Hur ser hovarna ut?
Byta veterinär för en second opinion?
Önskar er verkligen lycka till !

Kiropraktor har provats 2 gånger.
På inrådan och rekomendation av veterinär.
Hovarna är fina och av bra kvalite.
Har bytt veterinär från första till den jag har nu i våras.
Litar fullt på dom.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 761
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp