Långvarig magsjuka

monster1

Trådstartare
Jag kan börja med att skriva att jag varit hos vårdcentralen och lämnat avföringsprov och väntar svar på det, så behöver ingen tipsa om att ta kontakt med vården. Men jag undrar om någon annan varit med om en magsjuka som varit i nästan två veckor? Hade feber de första dagarna men nu har temperaturen varit normal i en vecka, magen vill däremot inte vara med, inga kräkningar men tarmarna är helt urbalans fortfarande. Jag äter ganska begränsad skonkost på kokta rotsaker och lite kokt fisk samt proviva och rostat bröd. Ändå vill inte magen återhämta sig. Ge mig lite hopp om att det här går över snart :heart.
 
Jag kan börja med att skriva att jag varit hos vårdcentralen och lämnat avföringsprov och väntar svar på det, så behöver ingen tipsa om att ta kontakt med vården. Men jag undrar om någon annan varit med om en magsjuka som varit i nästan två veckor? Hade feber de första dagarna men nu har temperaturen varit normal i en vecka, magen vill däremot inte vara med, inga kräkningar men tarmarna är helt urbalans fortfarande. Jag äter ganska begränsad skonkost på kokta rotsaker och lite kokt fisk samt proviva och rostat bröd. Ändå vill inte magen återhämta sig. Ge mig lite hopp om att det här går över snart :heart.

Jag har. Det var vidrigt. Började också med feber och magsmärtor och illamående. Kräktes som en gris första dagen. Från dag två och två veckor framåt var det diarré och magsmärtor. Det gick så långt att jag blev inlagd efter en vecka. Jag fick inte behålla något och var uttorkad, hade gått ned flera kilo i vikt och var väldigt svag. Låg inlagd ca 5-6 dagar om jag minns rätt.
Massa prover och undersökningar gjordes, jag hade höga levervärden och visade till slut positivt på en parasit som heter Giardia på PCR från avföringen. Jag hade innan det haft praktik på en gård och hanterat massa kalvar med diarré och vuxna kor, får och getter så jag testades för massa parasiter och sjukdomar som kan smitta mellan djur och människa, som man annars inte skulle testat för i normala fall.
Mina levervärden gick plötsligt ner och symtomen avklingande, utan någon specifik behandling. Vid uppföljning 1 månad senare var alla värden och avföringsprover normala.
 
Jag har också blivit matförgiftad någon gång och det tog också nästan två veckor innan tarmarna återhämtat sig. Började också med hög feber och kräkningar och sedan bara en väldig obalans i tarmen. Drack massa proviva och köpte kapslar med probiotika på apoteket, jag upplevde att de hjälpte för när jag började ta dom så vände det (men kan ju ha varit slumpen). Jag vet att det var matförgiftning då över 30 stycken andra på mitt jobb som ätit samma lunch som jag också blev magsjuka.
 
Jag hade det i våras. Kräktes inte alls men illamående och fick springa på toa hela tiden. Det var i samma veva som min särbo låg däckad 8 v i en herrejössesinfluensaaktig grej. Väldigt misstäckt covid men vid den tiden testade de inte, så jag vet inte om det var det.
 
Hade en brutal matförgiftning för tio år sedan i Ryssland som sänkte mig totalt i drygt två veckor, andra som var ännu värre drabbade blev inlagda. Men det är ju rejält ovanligt, matförgiftningar brukar blåsa över på några dagar i min erfarenhet.
 
Hade en brutal matförgiftning för tio år sedan i Ryssland som sänkte mig totalt i drygt två veckor, andra som var ännu värre drabbade blev inlagda. Men det är ju rejält ovanligt, matförgiftningar brukar blåsa över på några dagar i min erfarenhet.
Det här verkar vara något smittsamt för jag har smittat bonusbarnet som nu är inne på dag 4 av magsjuka stackarn.
 
Jag åkte på campylobacter under en resa i Öst-Afrika. Magen kom inte i ordning på veckor.

Kan säga att det var några väldigt svettiga dagar i början. Att sitta i en hoppig minibuss med en hysterisk mage och inte en enda buske i närheten att ta skydd bakom vid nödfall...:o Ursäkta herr Lejon, kan du gå undan jag måste bajsa här...
 
Jag åkte på någon bacill eller parasit första gången när jag var på Gotland och sedan igen när vi var i Turkiet. Båda gångerna höll det i sig LÄNGE men värst var Turkiet . Och resan hem. Och alla återfallen. Fy fasen.
 
Sk skonkost har tyvärr förmågan att göra min mage värre efter en magreaktion. Jag bara funderar på om du under en dag äter helt annorlunda? Min mage gillat yoghurt med levande kultur och bär (svarta vinbär, blåbär, hallon, björnbär), ägg kokta ej stekta, avokado, zucchini lätt värmd med olivolja tex. Att lägga till bra fett kan också göra stor skillnad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
520
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 198
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 715
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp